THE TEACHING AND LEARNING OF PHYSICS IN MODERNITY: FROM THE ABSTRACT TO THE CONCRETE THROUGH TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3531Keywords:
Physics. TIC's. BNCC.Abstract
The teaching of physics is not a topic much explored in elementary school, but its importance has grown in the context of the publication of the National Common Curricular Base (BNCC), which stipulates many topics directly related to physics so that everyone can use the basic education stage. Therefore, it becomes evident the importance of investigating the subject and presenting the main contributions on the teaching of physics and investigating the main challenges faced by the teachers responsible for teaching. In view of the above, this research aims to present the teaching of physics in elementary school and the use of ICTs, through a literature review of qualitative and descriptive character. It is concluded that it is still necessary to guide students to seek usable conceptualizations and develop critical thinking and try to benefit from the use of technologies.
Downloads
References
AMARAL, Ivan A. Conhecimento formal, experimentação e estudo ambiental. Ciência & Ensino, n. 3, p. 10-15, dez. 1997. AUSUBEL, D.P.; NOVAK, J.D. e HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BENELI, L. de Melo. Didática da educação a distância: características e concepções de ensino. Revista de educação, v. 15, n. 19, p. 27 – 35, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 1999.
CARVALHO, N. Da telinha do celular, pequenas mídias ditam um novo conceito. Culturas midiáticas, ano I, nº 1, dez. 2008.
CONCHETI, A. Fernanda. A pluralidade da relação entre a física e a matemática em um curso inicial de licenciatura em Física. 2015. 128 f. Dissertação (Ensino de Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
MARANGON, C.; LIMA, E. Philippe Perrenoud: educar para crescer. Nova Escola Edição Especial, São Paulo, ago. 2002.
MORAES, D. C. A internet como ferramenta tecnológica e as consequências de seu uso: aspectos positivos e negativos. Revista Cientifica Semana Acadêmica, v. 01, n. 55, p. 01- 17, 2014.
RIBEIRO, Maurílio Rizza. Análise das dificuldades relacionadas ao ensino de física no nível médio. 2005. 47 f. Monografia (Licenciatura em Física) – Universidade de Uberlândia, Uberlândia – MG, 2005.
SILVA, F. Figueiredo. Os desafios da educação na era digital. Pós-Graduação (Gestão e Tecnologia da Informação) – Instituto de Educação Tecnológica, [S. l], 2015.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.