THE IMPORTANCE OF ETHNIC-RACIAL EDUCATION AND DIVERSITY IN THE CONSTRUCTION OF TEACHER IDENTITY

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Anelli de Sena Araujo Leandro
  • Dorifranci da Silva Baía
  • Vanessa Robbi Bubula Lopes
  • Vaneska Maria de Melo Silva
  • Osileide Barreira da Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3539

Keywords:

Racism. Education. Ethnic-racial relations.

Abstract

This article elucidates the conceptual aspects of education in ethnic-racial relations, valuing the interdisciplinary dialogue between the political-pedagogical processes and African history and Afro-Brazilian culture in the curricula of basic schools, so that education in ethnic-racial relations justifies the construction of contextualization and intersectionality of knowledge, promoting anti-racist education, valuing and recognizing African and Afro-Brazilian history and culture, that contributes to the formation of humanism, the understanding of social relations and the fight against inequalities. It aims to examine the political-pedagogical implications of ethnic-racial relations education in teaching practice. The methodological procedure present in this investigation was the bibliographic review. It is concluded that ethnic-racial education and diversity contribute to the construction of identity and teacher training.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Anelli de Sena Araujo Leandro

    Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

  • Dorifranci da Silva Baía

    Graduada em Pedagogia e Letras/Libras. Pós graduada em Educação Especial, Educação Inclusiva e Libras. Tradutora e interprete de Libras. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Vanessa Robbi Bubula Lopes

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Vaneska Maria de Melo Silva

    Graduada em Pedagogia com Habilitação em Administração Escolar. Especialista em Pedagogia Afirmativa: Educação, Cultura e História na Perspectiva Afro-indígena e Psicopedagogia Institucional. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Osileide Barreira da Silva

    Licenciada em Pedagogia. Pós-Graduada em Gestão e Organização da Escola. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

References

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Published

24/07/2023

How to Cite

THE IMPORTANCE OF ETHNIC-RACIAL EDUCATION AND DIVERSITY IN THE CONSTRUCTION OF TEACHER IDENTITY. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473539. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3539