NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (NTICS) IN TEACHING PRACTICE DURING THE PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3557Keywords:
discursive trajectory of this work has as its main purposeAbstract
The discursive trajectory of this work has as its main purpose to bring to light an understanding about the use of New Information and Communication Technologies, in view of Remote Teaching in the face of the difficulties brought by the Covid-19 pandemic and its contribution to the teaching-learning process after the pandemic period, as well as the problems faced by both teachers and students, for this new teaching model to succeed, since factors such as the lack of resources, structural and learning inequalities and teacher unpreparedness in relation to the proper use of these mechanisms considerably hinder the effectiveness of the whole process. To this end, we sought to conduct a theoretical-bibliographic research, with the objective of substantiating with greater clarity the theme presented here. Thus, one of the great interests in the process of construction of this discursive journey is to identify the way the school, after having lived so many moments of difficulties in the pandemic period, has been developing its educational practice in the post-pandemic period and the strategies used for the effectiveness and improvement of teaching-learning for the full formation of students.
Downloads
References
CAVALCANTE, Maria de Fátima Tomé. Tecnologia no cotidiano da escola: aplicabilidade e evolução do uso no ambiente escolar. 77f. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação) Universidade Estadual da Paraíba, João Pessoa (PB), 2014.
FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; CASTIGLIONE, Rafael Guilherme Mourão. TIC na educação: ambientes pessoais de aprendizagem nas perspectivas e práticas de jovens. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, e153673, 2018.
KOCH, Marlene Zimmermann. As tecnologias no cotidiano escolar: uma ferramenta facilitadora no processo de ensino-aprendizagem. 36f. Monografia (Especialização em Gestão Educacional) Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria (RS), 2013.
MARTINES, Régis dos Santos; MEDEIROS, Liziany Muller; SILVA, Juliane Paprosqui Marchi da; CAMILO, Cíntia Moralles. O uso das TICs como recurso pedagógico. Anais...CIET EnPED, São Carlos (SP), 2018.
MOLIN, Suênia Lino; RAABE, André. Novas tecnologias na educação: transformação da prática pedagógica no discurso do professor. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 249-259, July-Dec., 2012. .
ROCHA, Paulo César da; JUCÁ, Sandro César Silveira; SILVA, Solonildo Almeida da. A evolução das Tecnologias da Informação e Comunicação na perspectiva de Touraine, Bell e Castells. Res., Soc. Dev. 2019; 8(5):e1885928.
SEEGGER, Vania; CANES, Suzy Elisabeth; GARCIA, Carlos Alberto Xavier. Estratégias tecnológicas na prática pedagógica. Monografias Ambientais, n.8, 1887-1899, ago. 2012.
SILVA, Vanja Mara Barbosa da. A diversidade em sala de aula: um desafio sempre atual. 34f. Monografia (Licenciatura em Letras/Português). Universidade de Brasília/Universidade Aberta do Brasil. Buritis, MG, 2015.
SILVA, Vitor de Almeida; SOARES, Márlon Hebert. O uso das tecnologias de informação e comunicação no ensino de Química e os aspectos semióticos envolvidos na interpretação de informações acessadas via web. Ciênc. Educ., Bauru, v. 24, n. 3, p. 639-657, 2018.
SILVA, Chayene Cristina Santos Carvalho da; TEIXEIRA, Cenivalda Miranda de Sousa. O uso das tecnologias na educação: os desafios frente à pandemia da COVID-19. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 9, p.70070-70079 ,sep. 2020.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.