NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (NTICS) IN TEACHING PRACTICE DURING THE PANDEMIC

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Conceição Aparecida Brandão
  • Mariele Apolinário Daitx
  • Priscila Pinel Bernardo Vieira Rocha
  • Gilda Elaine Trevisani

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3557

Keywords:

discursive trajectory of this work has as its main purpose

Abstract

The discursive trajectory of this work has as its main purpose to bring to light an understanding about the use of New Information and Communication Technologies, in view of Remote Teaching in the face of the difficulties brought by the Covid-19 pandemic and its contribution to the teaching-learning process after the pandemic period, as well as the problems faced by both teachers and students, for this new teaching model to succeed, since factors such as the lack of resources, structural and learning inequalities and teacher unpreparedness in relation to the proper use of these mechanisms considerably hinder the effectiveness of the whole process. To this end, we sought to conduct a theoretical-bibliographic research, with the objective of substantiating with greater clarity the theme presented here. Thus, one of the great interests in the process of construction of this discursive journey is to identify the way the school, after having lived so many moments of difficulties in the pandemic period, has been developing its educational practice in the post-pandemic period and the strategies used for the effectiveness and improvement of teaching-learning for the full formation of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Conceição Aparecida Brandão

    Graduada em Normal Superior pela Universidade Presidente Antônio Carlos. Pós graduada em Psicopedagoga e Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Mariele Apolinário Daitx

    Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Educação Infantil, Alfabetização e Letramento, Educação Especial e Inclusiva, Libras. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Priscila Pinel Bernardo Vieira Rocha

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Braz Cubas, Psicologia pela Universidade São Judas Tadeu. Pós graduação em Psicopedagogia pela Universidade São Judas Tadeu. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Gilda Elaine Trevisani

    Graduada em Jornalismo pela Universidade de Sorocaba (UNISO), Letras/Literatura pela Faculdade de Ciências e Letras e Pedagogia pela Faculdade de Administração e Ciências Contábeis de São Roque. Pós Graduada em Arte-Educação pela Faculdade Corporativa Cespi-Facespi, Educação Ambiental pela Faculdade de Conchas (Facon), Alfabetização e Letramento pela Faculdade Cidade Verde (Maringá-Paraná), Ludopedagogia pela Faculdade de Conchas (Facon), Pedagogia Sistêmica pela Faculdade Conectada Faconnect, Gestão e Mediação de Conflitos pela Faculdade Conectada Faconnect e Neurociência na Educação pela Faculdade Conectada Faconnect.  Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

References

CAVALCANTE, Maria de Fátima Tomé. Tecnologia no cotidiano da escola: aplicabilidade e evolução do uso no ambiente escolar. 77f. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação) Universidade Estadual da Paraíba, João Pessoa (PB), 2014.

FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; CASTIGLIONE, Rafael Guilherme Mourão. TIC na educação: ambientes pessoais de aprendizagem nas perspectivas e práticas de jovens. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 44, e153673, 2018.

KOCH, Marlene Zimmermann. As tecnologias no cotidiano escolar: uma ferramenta facilitadora no processo de ensino-aprendizagem. 36f. Monografia (Especialização em Gestão Educacional) Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria (RS), 2013.

MARTINES, Régis dos Santos; MEDEIROS, Liziany Muller; SILVA, Juliane Paprosqui Marchi da; CAMILO, Cíntia Moralles. O uso das TICs como recurso pedagógico. Anais...CIET EnPED, São Carlos (SP), 2018.

MOLIN, Suênia Lino; RAABE, André. Novas tecnologias na educação: transformação da prática pedagógica no discurso do professor. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 249-259, July-Dec., 2012. .

ROCHA, Paulo César da; JUCÁ, Sandro César Silveira; SILVA, Solonildo Almeida da. A evolução das Tecnologias da Informação e Comunicação na perspectiva de Touraine, Bell e Castells. Res., Soc. Dev. 2019; 8(5):e1885928.

SEEGGER, Vania; CANES, Suzy Elisabeth; GARCIA, Carlos Alberto Xavier. Estratégias tecnológicas na prática pedagógica. Monografias Ambientais, n.8, 1887-1899, ago. 2012.

SILVA, Vanja Mara Barbosa da. A diversidade em sala de aula: um desafio sempre atual. 34f. Monografia (Licenciatura em Letras/Português). Universidade de Brasília/Universidade Aberta do Brasil. Buritis, MG, 2015.

SILVA, Vitor de Almeida; SOARES, Márlon Hebert. O uso das tecnologias de informação e comunicação no ensino de Química e os aspectos semióticos envolvidos na interpretação de informações acessadas via web. Ciênc. Educ., Bauru, v. 24, n. 3, p. 639-657, 2018.

SILVA, Chayene Cristina Santos Carvalho da; TEIXEIRA, Cenivalda Miranda de Sousa. O uso das tecnologias na educação: os desafios frente à pandemia da COVID-19. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 9, p.70070-70079 ,sep. 2020.

Published

18/08/2023

How to Cite

NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (NTICS) IN TEACHING PRACTICE DURING THE PANDEMIC. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483557. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3557