CHALLENGES FACED BY FACULTY IN WORKING WITH BLENDED LEARNING AS AN ACTIVE METHODOLOGY

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Josuel Jesus da Silva
  • Juliana de Souza Silva Araújo
  • Fernanda Shellenn Viana Pereira
  • Patrícia Regina Barbosa Gomes

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3565

Keywords:

pondering on the challenges faced

Abstract

When pondering on the challenges faced by teachers when talking about hybrid teaching as an active methodology, one remembers almost immediately the COVID-19 pandemic, which clearly forced educators to reorganize themselves in a pedagogical way to be able to offer their students in that period a teaching aimed at the use of technology, as the main tool of relationship between educator and student, Completely remotely, as in-person classes had been suspended. However, he also remembers that in the post-pandemic period, certain schools preferred to return to classes in order to teach with principles aimed at hybridity. Faced with such a panorama, the following motto emerges: Are teachers really prepared and equipped to work in the hybrid teaching format? How is the teacher preparation for such a standard of work? What are the main teaching challenges to be able to work with this standard of active methodology? To open this discourse, this brief study deals with a methodological path based on a bibliographic research, seeking, with this, to identify and discuss whether teachers who work in schools of the regular education network are both pedagogically and technologically prepared and equipped to develop their classes in a hybrid teaching format.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Josuel Jesus da Silva

    Graduado em Teologia. Pós graduado em Acompanhamento Jovem e Adolescentes, Psicopedagogia. Mestrando em Educação pela Uneatlantico e doutorando em Psicologia.

  • Juliana de Souza Silva Araújo

    Graduada em Pedagogia e Educação Física. Pós graduada em Psicopedagogia Institucional e Clínica, Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica, Educação Física Adaptada a Inclusão e Educação Infantil e Anos Iniciais. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Fernanda Shellenn Viana Pereira

    Graduada em Educação Física. Bacharel em Educação Física. Pós graduada em Educação física Escolar com Ênfase em Inclusão e Docência no Ensino Superior. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Patrícia Regina Barbosa Gomes

    Graduada em Educação Básica - Anos Iniciais do Ensino fundamental. Pós graduada em Docência na Educação infantil. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

References

Castro, E. A.; Coelho, V. et al. Ensino híbrido: desafio da contemporaneidade? Periódico Científico Projeção e Docência, v.6, n.2, 2015.

Lima, L. H. F., Moura, F. R. de. O professor no ensino híbrido. In: BACICH. L.; Neto, A. T.; Trevisani, F. M. (org.). Ensino híbrido: Personalização e tecnologia na educação. Porto Alegra: Penso. 2015.

Lopes, A. P. B.; Bueno, J. L. P.; Mascarenhas, S. A formação do professor frente às TICs. Revista Amazônica, a. 10, v. XIX, n.1, Jan-Jun, 2017.

Médici, M. S.; Tatto, E.R.; Leão, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, v. 18. Edição especial. 2020.

Ward, H. Uso e abuso da tecnologia da informação e da comunicação. Ward, H.; Roden, J.; Hewlett, C.; Foreman, J. Ensino de ciências. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

29/07/2023

How to Cite

CHALLENGES FACED BY FACULTY IN WORKING WITH BLENDED LEARNING AS AN ACTIVE METHODOLOGY. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e473565. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3565