NURSING ACTIONS AND EDUCATIONAL TECHNOLOGIES TO REDUCE EARLY WEANING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3614

Keywords:

Breastfeeding. Health Promotion. Educational Technologies.

Abstract

Objective: to evaluate how educational practices can contribute to the reduction of early weaning. Methods: Qualitative research carried out in a University Hospital, located in the interior of the state of Rio de Janeiro, Brazil. Participants 10 puerperal women over the age of 18 years. Using a questionnaire to obtain the data. In compliance with the ethical aspects of the research and in accordance with resolution 466, the project was approved by the Research Ethics Committee with opinion 6,106,956. The anonymity of the study participants was guaranteed. With data analysis in the light of the framework of the Peplau Interpersonal Relationship Theory and the National Policy for the Promotion, Protection and Support of Breastfeeding. Results: the research pointed to more important care in breastfeeding and puerperium; understanding of colostrum; importance of educational technologies to reduce early weaning. Final Considerations: The aim of the study was to identify actions on breastfeeding performed by nurses. The study pointed to the importance of educational practices in breastfeeding aimed at puerperal women, constituting an important strategy to reduce early weaning and to strengthen actions aimed at promoting the health of women and children in the hospital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cátia Nunes Fragas

    Acadêmica do Curso de Enfermagem da Universidade de Vassouras, RJ, Brasil.

     

  • Rose Helen Ferreira Francisco

    Acadêmica do Curso de Enfermagem da Universidade de Vassouras, RJ, Brasil.

  • Victória Ribeiro Teles

    Enfermeira. Integrante do Nupetmae-CNPq. Residente de Enfermagem em Nefrologia do Programa UERJ-Hospital Universitário Pedro Ernesto (HUPE), RJ, Brasil.

  • Alessandra da Silva Souza

    Enfermeira. Mestre Docente do Curso de Enfermagem da Universidade de Vassouras, Brasil.

  • Elisângela do Nascimento Fernandes Gomes

    Enfermeira. Mestre Docente do Curso de Enfermagem da Universidade de Vassouras, Brasil.

  • Thainá Oliveira Lima

    Enfermeira. Doutora Docente do Curso de Enfermagem da Universidade de Vassouras, Brasil.

  • Fabiana Ramos Vargas

    Enfermeira. Secretaria Municipal de Saúde de Vassouras. Integrante do Nupetmae-CNPq. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem–Mestrado Profissional Ensino na Saúde–MPES/UFF. Brasil.

  • Marilei de Melo Tavares

    Psicóloga. Pós-doutorado pela UERJ. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem–Mestrado Profissional Ensino na Saúde–MPES/UFF. Líder do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Docente do Curso de Enfermagem da Universidade de Vassouras, Brasil.

References

ALMEIDA, Vitória de Cássia Félix de; LOPES, Marcos Venícios de Oliveira; DAMASCENO, Marta Maria Coelho. Teoria das relações interpessoais de Peplau: análise fundamentada em Barnaum. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 39, p. 202-210, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/tPtzyWHYsRzm8JwmNYrd5QK/abstract/?lang=pt

BAIER, Marlene Pires et al. Aleitamento materno até o sexto mês de vida em municípios da Rede Mãe Paranaense. Revista Enfermagem UERJ, v. 28, p. 51623, 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1146549

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Editora edições 70, 2016.

BRASIL et al. Rede amamenta brasil: os primeiros passos. Os primeiros passos. 2011. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/rede_amamenta_brasil_primeiros_passos.pdf.

BRASIL. Ministério da Saúde. Bases para a discussão da Política Nacional de Promoção, Proteção e Apoio ao Aleitamento Materno. Brasília, DF,1º Ed. 2017. 68p. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/bases_discussao_politica_aleitamento_materno.pdf

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde da Criança: aleitamento materno e alimentação complementar. Cadernos de Atenção Básica. Brasília, 2015. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/saude_crianca_aleitamento_materno_cab23.pdf

BRASIL. Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Criança: orientações para implementação. Brasília: Ministério da Saúde, 2018. Disponível em: https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/wp-content/ uploads/2018/07/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Aten%C3%A7%C3%A3oIntegral-%C3%A0-Sa%C3%BAde-da-Crian%C3%A7a-PNAISCVers%C3%A3o-Eletr%C3%B4nica.pdf

BRASIL. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes para a organização da Atenção Básica, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União, 2017. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/prt2436_22_09_2017.html

DA SILVA, L. B., DE MELO TAVARES, C. M., & DE MELO TAVARES, M. Processo ensino-aprendizagem da saúde no cenário das tecnologias digitais de informação e comunicação. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. e683986263-e683986263, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/6263

DA ROSA R, COSTA R, DE SOUZA J, A. I., LIMA MM, GHIZONI SCHNEIDER D, ATHERINO DOS SANTOS, EK. Reflexões de enfermeiras na busca do referencial teórico para assistência na maternidade. Revista Brasileira de Enfermagem. 2018; 71.

DELLALIBERA, Myrcea Nunes; COELHO, Débora Fernandes. Aleitamento materno: uso da tecnologia da informação como estratégia para a construção de um website. Revista de Enfermagem da UFSM, v. 11, p. e55-e55, 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1281151

Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018.

GREBINSKI, Ana Tamara Kolecha Giordani et al. Cuidados com o recém-nascido em ambiente hospitalar: oportunidades de apoio e orientações. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 11, 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1357499

LIMA, B. C., DE MELO TAVARES, M., DA SILVA SOUZA, A., SILVA, G. S. V., RODRIGUES, L. M. S., & GOMES, E. D. N. F. Dilemas e Desafios no aleitamento materno exclusivo–estudo reflexivo. Revista Pró-univerSUS, v. 12, n. 2 Especial, p. 58-61, 2021. Disponível em: http://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/RPU/article/view/2668

LUCCHESE, Ingrid et al. Amamentação na primeira hora de vida em município do interior do Rio de Janeiro: fatores associados. Escola Anna Nery, v. 27, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/dpTZq6hcWNvsKjGcHDBzNQh/abstract/?lang=pt

NICOLOTTI, Célia Adriana et al. Assistência hospitalar ao parto e nascimento: um Estudo de Avaliabilidade. Saúde em Debate, v. 46, p. 999-1014, 2023. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/sdeb/2022.v46n135/999-1014/pt/

PAVINATI, Gabriel et al. Tecnologias educacionais para o desenvolvimento de educação na saúde: uma revisão integrativa. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, v. 26, n. 3, 2022. https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/saude/article/view/8844

POLIT, D. F. BECK C. T.; HUNGLER, B. P. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: métodos, avaliação e utilização. Porto Alegre: Artmed. 2004. Fundamentos de pesquisa em enfermagem, p. 164-98, 2011.

RIBEIRO, Rebeca Karollyne Rolim et al. EDUCAÇÃO EM SAÚDE NA ASSISTÊNCIA PRÉ-NATAL E PUERPÉRIO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. In: XVI Encontro de Extensão Universitária da UFCG. Os desafios da Extensão Brasileira frente à curricularização e às mudanças paradigmáticas. UFCG, PB, 2023. Disponível em: https://propex.ufcg.edu.br/encontro-de-extensao/resumos/xvienexufcg-2143.pdf

ROSTIROLLA, Letícia Maria; ADAMY, Edlamar Kátia; VENDRUSCOLO, Carine. Tecnologias educacionais para a consulta do enfermeiro: revisão integrativa. Saberes Plurais: Educação na Saúde, v. 6, n. 1, p. 81-98, 2022. https://www.seer.ufrgs.br/saberesplurais/article/view/125286

SANTOS, Elislândia Garcia; SANTOS, Geovana Ramos; GUIMARÃES, Tatiana Maria Melo. ACESSO DE MULHERES À CONSULTA DE ENFERMAGEM COM ÊNFASE NA SAÚDE REPRODUTIVA: REVISÃO INTEGRATIVA. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 4, n. 6, p. e463233-e463233, 2023.

SANTOS, Floriacy Stabnow et al. Autoeficácia do aleitamento materno em puérperas de uma maternidade pública do nordeste brasileiro. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, v. 10, 2020.

SILVA JV, BRAGA CG. Teorias de enfermagem. São Paulo: Iátria; 2011.

SOUSA, Hanna Karoliny Alves Peixoto et al. Práticas de promoção do aleitamento materno no contexto hospitalar brasileiro: Revisão integrativa. Enfermería: Cuidados Humanizados, v. 11, n. 2, p. e2831-e2831, 2022. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1404692

SOUZA, Francisca Marta de Lima Costa et al. Desenvolvimento de aplicativo móvel para o acompanhamento pré-natal e validação de conteúdo. Acta Paulista de Enfermagem, v. 35, 2022. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1364203

TAVARES, MM. et al. Primer Drama-A Technical Education Product. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, v. 7, n. 4, p. 3543-3553, 2015. Disponível em: http://seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/5029

TELES, V.R.; da SILVA, B.A.; QUETZ, A.V.R.; da SILVA, I.S.; TAVARES, M.M. Ações educativas na promoção do aleitamento materno: a enfermagem como protagonista a partir da Teoria do Relacionamento Interpessoal. Revista Fluminense de Extensão Universitária, v. 11, n. 1, p. 15-18, 2021. Disponível em: https://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/RFEU/article/view/2732

VASCONCELOS, Nathalia Cordeiro et al. PRINCIPAIS ÓBICES NA AMAMENTAÇÃO E REPERCUSSÕES DO DESMAME PRECOCE: REVISÃO SISTEMÁTICA. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 4, n. 4, p. e443021-e443021, 2023.

Published

15/07/2023

How to Cite

NURSING ACTIONS AND EDUCATIONAL TECHNOLOGIES TO REDUCE EARLY WEANING. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473614. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3614