SCHOOL ASSESSMENT: VIEWS ON THE POLITICAL PEDAGOGICAL PROJECT - CONSONANCE OR DISAGREEMENT?
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3627Keywords:
Education can be understood as a social practiceAbstract
Education can be understood as a social practice in which the teaching-learning process goes through several dimensions, and education is a joint act between family and school; school represents the physical space for the development of this practice. In this sense, it is necessary to have guidelines that contribute to the best results in the students' education. The political pedagogical project (PPP) of a school unit is a collectively constructed document that has as its principle to guide the various spheres of education, from the entry of the student into the school environment, as well as its development from an evaluation and permanence in school. Thus, this work had as main objective to analyze how the evaluation is treated in the PPP of a public school in the city of Cuiabá - Mato Grosso. Finally, some considerations are pointed out about what the school has as a record and what actually happens in practice in everyday school life.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
DE AZEVEDO, Maria Antonia Ramos; DE ANDRADE, Maria de Fátima Ramos. Projeto político-pedagógico e o papel da equipe gestora: dilemas e possibilidades. Interacções, v. 8, n. 21, 2012.
ESTEBÁN, Maria Teresa Avaliação: momento de discussão da prática pedagógica. In: GARCIA, R. L. (org.). Alfabetização dos alunos das classes populares. São Paulo: Cortez, 1997.
HADJI, Charles. A Avaliação, regras do jogo. Porto: Porto Editora, 1990.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e preposições. São Paulo: Cortez, 1999.
LUCKESI, Cipriano Carlo. Avaliação da Aprendizagem escolar: estudos e proposições. 13ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Gestão do currículo. Verificação ou avaliação: o que pratica a escola? Secretaria de Educação. Ceará. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.bahiana.edu.br/CMS/Uploads/Verifica%C3%A7%C3%A3o%20ou%20avalia%C3%A7%C3%A3o%20o%20que%20pratica%20a%20escola.pdf. Acesso em 01 jun 2022.
___________________. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.
PARO, Vitor Henrique. A gestão da educação ante as exigências de qualidade e produtividade da escola pública. A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, p. 300-307, 1998.
PARO, Vitor Henrique. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001. p. 113-116.
Projeto Político Pedagógico
SILVA, Jailson de S.; SILVA, Eliana, S. Identidades em questão: a escola pública como uma nova rede sociopedagógica. s/d.
VASCONCELOS, Janilse F.; AZEVEDO Maria A. R. de; CORTE, Marilene G. D.; CUNHA, Gracilliani R. da. Os Desafios da Construção, Implementação e Avaliação do Projeto Político-Pedagógico na Educação Infantil. In Anais do Simpósio ANPAE, 2007.
VEIGA, Ilma Passos da (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998. p.11-35.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.