THEORETICAL STUDY ON INNOVATION IN HIGHER EDUCATION BASED ON SINAES INDICATORS AND PARAMETERS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3671Keywords:
relationship between institutional assessment, based on ENADEAbstract
This paper discusses the relationship between institutional assessment, based on ENADE and CPC indicators, and the elements applied in building a culture of innovation, as established by the ISO 56002 standard. The literature highlights that both elements can be interconnected, since they serve as standards to guide the implementation of actions aimed at innovation in the studied courses. In addition, the article suggests possibilities for integrating these processes with a view to maintaining institutional quality.
Downloads
References
AAS, T. H.; BREUNIG, K. J.; HYDLE, K. M.; PEDERSEN, P. E. Innovation Management Practices in Production-Intensive Service Firms. International Journal of Innovation Management, [s. l.], v. 19, n. 5, 2015.
ALVES, Z. M. M. B.; SILVA, M. H. G. F. Análise qualitativa de dados de entrevista: uma proposta. Paidéia, Ribeirão Preto, p. 61-69, 1992.
BAREGHEH, A.; ROWLEY, J.; SAMBROOK, S. Towards a multidisciplinary definition of innovation. Management decision, [s. l.], v. 47, n. 8, p. 1323-1339, 2009.
BESSANT, J.; TIDD, J. Inovação e empreendedorismo. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2019.
BRITO, R. de O. et al. Comissão Própria de Avaliação-CPA: sua atuação na construção do diálogo entre comunidade acadêmica e direção da IES. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, [s. l.], v. 26, p. 68-88, 2021.
BRUNO-FARIA, M. de F.; FONSECA, M. V. de A. Cultura de inovação: conceitos e modelos teóricos. Revista de Administração Contemporânea, [s. l.], v. 18, p. 372-396, 2014.
BUGANZA, T.; VERGANTI, R. Life‐cycle flexibility: how to measure and improve the innovative capability in turbulent environments. Journal of Product Innovation Management, [s. l.], v. 23, n. 5, p. 393-407, 2006.
CARVALHO, G. D. G; SILVA, W. V.; PÓVOA, Â. C. S; CARVALHO, H. G. Radar da inovação como ferramenta para o alcance de vantagem competitiva para micro e pequenas empresas. RAI – Revista de Administração e Inovação, São Paulo, v. 12, n. 4, p. 162 -186, out./dez. 2015.
ĆIRIĆ, D.; LALIĆ, B.; GRAČANIN, D. Managing innovation: are project management methods enemies or allies. International Journal of Industrial Engineering and Management, [s. l.], v. 7, n. 1, p. 31-41, 2016.
DA CUNHA, M. I. Reflexões e práticas em pedagogia universitária. São Paulo: Papirus, 2007.
DE SORDI, M. R. L. Comissão Própria de Avaliação (CPA): similaridades e dessemelhanças no uso da estratégia na educação superior e em escolas do ensino fundamental. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 16, n. 3, p. 603-617, 2011.
DEBACKERE, K.; VAN LOOY, B.; VLIEGEN, J. A process view on managing quality during the creation of technical innovations: lessons from field research. R and D Management., [s. l.], v. 27, n. 3, p. 197-211, 1997.
FIALHO, S. H.; DE BARROS, M. J. F.; RANGEL, M. T. R. Desafios da regulação da EAD no ensino superior no Brasil: estrutura, diálogo e autonomia institucional. Gestão & Planejamento-G&P, [s. l.], v. 20, 2019.
FIGARO, R. A triangulação metodológica em pesquisas sobre a Comunicação no mundo do trabalho. Fronteiras-estudos midiáticos, [s. l.], v. 16, n. 2, p. 124-131, 2014.
FRANCISCO, T. H. A.; MELO, P. A. de. As implicações da 4ª revolução industrial no fenômeno da formação em administração. Revista de Negócios, [s. l.], v. 25, n. 4, p. 6-20, 2021.
HAAS, C. M.; APARÍCIO, A. S. M. Avaliação, regulação e qualidade na educação superior: os desafios da gestão acadêmica. EccoS–Revista Científica, [s. l.], n. 51, p. 15825, 2019.
HOLZER, J. Construction of meaning in socio-technical networks: Artefacts as mediators between routine and crisis conditionscaim. Creativity and Innovation Management, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 49–60, 2012.
KARKKAINEN, P.; OJANPERA, T. Pushing technology to where the market will be. In: ENCONTRO DA ANPAD - ENANPAD 2021, 45., 2021. Anais […]. 4 - 8 de out de 2021.
KHAN, P. A.; JOHL, S. K.; JOHL, S. K. Does adoption of ISO 56002‐2019 and green innovation reporting enhance the firm sustainable development goal performance? an emerging paradigm. Business Strategy and the Environment, [s. l.], v. 30, n. 7, p. 2922-2936, 2021.
LANTZ FRIEDRICH, A.; SJÖBERG, A.; FRIEDRICH, P. Leaned teamwork fattens workplace innovation: the relationship between task complexity, team learning and team proactivity. European Journal of Work and Organizational Psychology, [s. l.], v. 25, n. 4, p. 561-569, 2016.
LEHFELD, N. A. de S. et al. Reflexões sobre o processo de autoavaliação institucional: o olhar de uma comissão própria de avaliação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 15, n. 1, p. 177-194, 2010.
LIMA, P. da S. N. et al. Análise de dados do Enade e Enem: uma revisão sistemática da literatura. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 24, p. 89-107, 2019.
LÓPEZ-MIELGO, N.; MONTES-PEÓN, J. M.; VÁZQUEZ-ORDÁS, C. J. Are quality and innovation management conflicting activities? Technovation, [s. l.], v. 29, n. 8, p. 537-545, 2009.
MANGIAROTTI, G.; RIILLO, C. A. F. Standards and innovation in manufacturing and services: The case of ISO 9000. International Journal of Quality and Reliability Management, [s. l.], v. 31, n. 4, p. 435–454, 2014.
MARQUES, C. B. et al. Avaliação na ESEFID/UFRGS: relato da construção coletiva de uma cultura institucional evaluation at ESEFID/UFRGS: report of the collective construction of an institutional culture. Brazilian Journal of Development, [s. l.], v. 8, n. 2, p. 11042-11057, 2022.
NEVES, C. A regulação das políticas de educação na União Europeia e os desafios para a educação a distância no ensino superior: uma perspectiva crítica e uma proposta de investigação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, [s. l.], v. 34, p. 35-52, 2018.
OLIVA, F. L. et al. Innovation in the main Brazilian business sectors: characteristics, types and comparison of innovation. Journal of Knowledge Management, [s. l.], 2019.
PORTER, M. E. What is Strategy? Harvard Business Review, [s. l.], v. 74, n. 6, p. 61-78, 1996.
RHEE, M.; PARK, J. S.; YOO, T. The contradictory roles of ambiguity for innovation in an industry: how beneficial are standardisation and classification? Technology Analysis and Strategic Management, [s. l.], v. 27, n. 9, p. 1114–1128, 2015.
ROCHA, A. L. da P.; LELES, C. R.; QUEIROZ, M. G. Fatores associados ao desempenho acadêmico de estudantes de Nutrição no Enade. Revista brasileira de Estudos pedagógicos, [s. l.], v. 99, p. 74-94, 2018.
SABZALIEVA, E.; CHACON, E.; LIU, B. L. Thinking higher and beyond: perspectives on the futures of higher education to 2050. [S. l.]: UNESCO. 2021.
SALMI, J. Excellence initiatives to create world-class universities. International Higher Education, Boston, EUA, n. 87, p.17-20, 2016.
SILVA, W. L.; SILVA, S. B.; BAGNO, R. B. Inovação e normalização: uma revisão sistemática da literatura. In: ENCONTRO DA ANPAD – ENANPAD, 45., 2021. Anais […]. 2021.
STAUB, D. ‘Another accreditation? what’s the point?’effective planning and implementation for specialised accreditation. Quality in Higher Education, [s. l.], v. 25, n. 2, p. 171-190, 2019.
SUN, B.; XIE, J.; CAO, H. H. Product strategy for innovatorsin markets with network. In: ENCONTRO DA ANPAD – EnANPAD, 45., 2021. Anais […].4 - 8 de out de 2021.
THIENGO, L. C. Universidade de classe mundial e o consenso pela excelência: tendências globais e locais. 2018. 446 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopolis, 2018.
TIDD, J. A review and critical assessment of the ISO56002 innovation management systems standard: Evidence and limitations. International Journal of Innovation Management, [s. l.], v. 25, n. 1, 2021.
ZIMMERMANN, M. M. de S. Avaliação institucional: proposta de instrumento de meta-avaliação para a avaliação interna de IES. 2021. 121 p. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.