THE USE OF TECHNOLOGY AS A TOOL FOR PEDAGOGICAL AID IN THE DISCIPLINE OF CHEMISTRY: A REPORT OF SUPERVISED INTERNSHIP EXPERIENCE IN A PUBLIC SCHOOL IN THE INTERIOR OF AMAZONAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3715

Keywords:

Simulation Software, gamification, Supervised Internship

Abstract

Information and Communication Technologies – ICTs, especially when combined with gamification and educational simulation software, bring the possibility of maximizing the teaching process, taking advantage of the familiarity of students to the digital environment in increasing engagement, providing opportunities for their rise to the leading role of student activities. Related to this, the professional Degree in Computing emerges as the intermediary of this transformation of education, being fundamental not only in the act of teaching technological disciplines, but also assisting teachers of other disciplines, demonstrating a range of tools that can be adopted during their teaching practices in the most diverse areas of teaching. In this context, this article presents an experience report during the Supervised Internship in Computing II, which demonstrates experiences within a high school institution, located in the city of Carauari, State of Amazonas, in which pedagogical tools of a technological nature are used, specifically educational simulation software and quizzes, as an active methodology used to the evaluation process as a possibility of executing an interactive class aimed at a more robust and objective learning in the discipline of Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marlon Ponciano Paulino

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Heitor Lima da Silva

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Alaor Rezende da Silva

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Franciano Antunes

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

References

BRASIL. Constituição Federal. Brasília, 1988.

BRASIL_2. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases. Brasília, 1996.

CÂNDIDO-JÚNIOR, J. P. Evolução humana: uma história nunca contada. São Paulo: Matrix, 2010.

DIONIZIO, T. P. (2019). O Uso de Tecnologias da Informação e Comunicação como Ferramenta Educacional Aliada ao Ensino de Química. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.809

EVOBOOKS. Lab. de Misturas. Versão 1.9. – Disponível: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evobooks.SeparacaoDeMisturasDemo&hl=pt_BR&gl=US. Acessado em: 09/03/2023 às 15:32:15.

GOMES, L.C. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. São Paulo: Editora UNESP, 2005, p. 23

HARSCH, C. J. O relato de experiência como metodologia qualitativa de pesquisa. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 137-148, maio/ago. 2008.

KAAP, K., 2012. “The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education”, Pfeiffer, 2012.

MACHADO, Adriano Silveira. Uso de softwares educacionais, objetos de aprendizagem e simulações no ensino de química. Revista Química Nova na Escola, v. 38, n. 2, p. 104-111, 2016.

MARTINS, E. R. Tecnologias Móveis em Contexto Educativo: uma Revisão Sistemática da Literatura. CINTED-UFRGS. Novas Tecnologias na Educação. V. 16 Nº 1, julho, 2018.

MORRIS, Ian. Why the West rules – for now: the patterns of history, and what they reveal about the future. Profile Books, 2011.

NOVOA, António. Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1999.

SILVA, Denise B. da. Educação no Brasil: contextos, configurações e políticas. 1 ed. São Paulo: Pearson, 2015, p. 23

SOUZA, M, P.; SANTOS, N.; MERÇON, F.; RAPELLO, C. N.; AYRES, A. C. S. Desenvolvimento e Aplicação de um Software como Ferramenta Motivadora no Processo Ensino-Aprendizagem de Química. XV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE – UFAM – 2004.

UEA. Projeto Pedagógico de Curso – PPC. Curso de Licenciatura em Computação 2018 – Apêndices A, p. 76. Resolução CNE/CP 2. Itacoatiara, 2018.

VIEIRA, Maria do Carmo. História da educação. Campinas: Autores Associados, 2004.

YANES, Sergio. Quizzer. Versão 1.8.6. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sergioyanes.quizzer&hl=pt_BR&gl=US. Acessado em: 09/03/2023 às 15:45:26.

Published

28/07/2023

How to Cite

THE USE OF TECHNOLOGY AS A TOOL FOR PEDAGOGICAL AID IN THE DISCIPLINE OF CHEMISTRY: A REPORT OF SUPERVISED INTERNSHIP EXPERIENCE IN A PUBLIC SCHOOL IN THE INTERIOR OF AMAZONAS. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473715. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3715