EXPERIENCE REPORTS ON THE SUPERVISED INTERNSHIP IN YOUTH AND ADULT EDUCATION: LESSONS FROM TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3770Keywords:
Youth and Adult Education., Teaching Practice., TechnologyAbstract
This research presents the empirical report of an internship in Youth and Adult Education, of the Degree in Computing, of the University of the State of Amazonas (UEA), held at the Maria Almeida do Nascimento State School, in the City of Coari - AM. The internship includes three moments, firstly, to observe and understand the dynamics of the school, the development of the class and the real situation of the students. The second moment is the effective co-participation of the trainees in the contribution to the process of teaching learning of the students, the third moment was when we acted as class conductor, this moment was divided into more theoretical sessions with concepts related to the subject of Mathematics. This whole moment is very important because it gives us direct access to the reality experienced in EJA and we can observe how seriously this education needs to be taken.
Downloads
References
http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1711-6.pdf Acesso em: 05 jun 2023.
FRANCISCO, C. M.; PEREIRA, A. M. S. Supervisão e sucesso do desempenho do aluno no estágio. Revista Digital, 2004. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd69/aluno.htm. Acesso em: 05 jun 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, J. G.; BRITO, G. Q. Estágio supervisionado em geografia: reflexões e críticas acerca de uma experiência vivenciada. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais ISSN-e 2178-0463. Fortaleza-CE, v. 7, n. 13, p. 77-87, jul.dez 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5736923 Acesso em: 05 jun. 2023.
LOPES, G. Leituras em aulas de Física na Educação de Jovens e Adultos. 2009. 176 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2009. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/469694. Acesso em: 10 jun. 2023.
MANTOAN, M. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? 3. ed. São Paulo: Moderna, 2010.
PASSERINI, G. A. O estágio supervisionado na formação inicial de professores de matemática na ótica de estudantes do curso de licenciatura em matemática da UEL. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina. Londrina: UEL, 2007. Disponível em: https://pos.uel.br/pecem/wp-content/uploads/2021/08/PASSERINI-Gislaine-Alexandre.pdf. Acesso em: 07 jun. 2023.
SANTANA, Alex. A modalidade de ensino EJA e a inclusão digital: reflexões sobre cenário atual. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/bitstream/handle/123456789/217/A%20MODALIDADE%20DE%20ENSINO%20EJA%20E%20A%20INCLUS%C3%83O%20DIGITAL%20REFLEX%C3%95ES%20SOBRE%20O%20CEN%C3%81RIO%20ATUAL.pdf?sequence=1. Acesso em: 07 jun. 2023.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.