THE CHALLENGES OF EDUCATION IN HIGH SCHOOL AND TECHNICAL EDUCATION IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN THE MUNICIPALITY OF COARI, AMAZONAS: EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3775Keywords:
Education, public institutions, challenges in educationAbstract
Education in public institutions in Brazil is marked by positive progress, but also by moments of neglect and barriers that make the success of public education impossible, especially in public institutions. This study aims to report the experiences in a supervised internship carried out in public teaching places in the municipality of Coari, Amazonas. For this, observations were made in a field diary of the days observed in the classroom of night classes of high school in a state school and classes of the clinical analysis course of a center of technological education in the state, between the period of February and April 2023. Different teaching methods were observed in the disciplines taught. At times, students had difficulty understanding the subjects addressed in the classroom using traditional didactics. The audiovisual resources obtained positive results regarding the understanding of the classes. The use of computers in technical education for the use of basic computational resources was observed. The experiences exposed in this study demonstrated the need to understand the teaching and learning of students in public institutions. The information is a potential source for decision-making and construction of knowledge regarding the topic addressed.
Downloads
References
Belloni ML. Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Educ Soc [Internet]. 2002 Apr [cited 2023 Jun 17];23(78):117–42. Available from: https://www.scielo.br/j/es/a/yvpWm7vFNqhpZYMtjn8kHZD/?lang=pt&format=html
Giolo J. Educação a distância: tensões entre o público e o privado. Educ Soc [Internet]. 2010 [cited 2023 Jun 17];31(113):1271–98. Available from: https://www.scielo.br/j/es/a/5pq3TXBjDF8rWm6N7pwnckw/?lang=pt
Rigo S, Rigo SJ, Cambruzzi W, Barbosa JL V., Cazella SC. Aplicações de Mineração de Dados Educacionais e Learning Analytics com foco na evasão escolar: oportunidades e desafios. Revista Brasileira de Informática na Educação [Internet]. 2014 Apr 30 [cited 2023 Jul 15];22(01):132. Available from: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/rbie/article/view/2423
Magalhães Júnior AG, Cavaignac MD. Formação de professores: limites e desafios na educação superior. Cadernos de Pesquisa [Internet]. 2018 Jul 1 [cited 2023 Jul 15];48(169):902–20. Available from: https://www.scielo.br/j/cp/a/z6WWPsn78QWRNT7MPVRMg8p/?lang=pt&format=html
Souza EP de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas [Internet]. 2020 Sep 4 [cited 2023 Jul 15];17(30):110–8. Available from: https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/7127
Neves CEB. Desafios da educação superior. Sociologias [Internet]. 2007 [cited 2023 Jul 15];9(17):14–21. Available from: https://www.scielo.br/j/soc/a/wLS65R85wxcrkhrpLqJf4qC/?lang=pt
Ferretti CJ. Formação profissional e reforma do ensino técnico no Brasil: anos 90. Educ Soc [Internet]. 1997 Aug [cited 2023 Jul 15];18(59):225–69. Available from: https://www.scielo.br/j/es/a/bsFFMWrBWxWgHCy83Q7B6qb/?lang=pt
Manrique AL, Moreira GE, Souza MC, Maranhão A. Desafios da Educação Matemática Inclusiva: Formação de Professores e Práticas.
Ensino da Matemática em Debate [Internet]. 2016 Aug 3 [cited 2023 Jul 15];3(1). Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/29008
da Silva CF, de Freitas Bissoli M, da Silva CO, dos Santos MF. Governança educacional em cenário pandêmico: mapeamento das ações públicas no estado do Amazonas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [Internet]. 2023 Apr 17 [cited 2023 Jul 15];31(119):e0233887. Available from: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/cPPRKfdCCqFdH9LwTrczWVs/
Magno DV, Yamaguchi KK de L, Guilherme AP. Um panorama sobre o processo de ensino e aprendizagem em tempos de pandemia na cidade de Codajás, interior do Amazonas, na percepção de discentes da Educação Básica. Revista Insignare Scientia - RIS [Internet]. 2023 May 4 [cited 2023 Jul 15];6(1):122–37. Available from: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13183
O Cetam - Cetam [Internet]. [cited 2023 Jul 15]. Available from: https://www.cetam.am.gov.br/o-cetam/
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.