TECHNOLOGY INTEGRATION INTERNSHIP IN HIGH SCHOOL: ENHANCING THE TEACHING AND LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3782

Keywords:

Supervised Internship in Computing, in the Degree

Abstract

This article presents the experiences lived in the Supervised Internship in Computing, in the Degree Course in Computing, of the University of the State of Amazonas (UEA), in the Higher Education Center of Coari (NESCOA), in which there was the integration of technology in high school, in which strategies were explored to enhance the teaching and learning process. The main objective was to investigate how technologies can be incorporated effectively and meaningfully in the educational context, aiming at the development of students' competencies. During the internship, classes were observed and practical activities were carried out, using technological resources as tools to support teaching. The pedagogical planning was directed to the appropriate selection of technologies, the definition of clear learning objectives and the adaptation of teaching strategies. In addition, a follow-up of the impact of the activities on the teaching and learning process of the students was carried out. The results showed that the integration of technology provided greater student engagement, stimulating creativity, critical thinking and collaboration. It is concluded that the use of technology in high school can be a valuable resource to enrich educational practices, promoting a more up-to-date education and aligned with the demands of the digital society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniel do Nascimento Ramos

    Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

  • Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa

    Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

  • Rogério Brito de Oliveira

    Pós-Graduado em Supervisão Escolar pela Faculdade de Educação da Serra – FASE. Pedagogo da Secretaria de Estado da Educação e Desporto – SEDUC, Amazonas.

  • Arley Silva de Pinho

    Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

  • Francisco Rayner Barros Batista

    Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

  • Gabriel Natividade da Silva

    Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Coari-AM – NESCOA/UEA.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília: MEC. 2013.

MORÁN, J. M. Os desafios da educação. São Paulo: Papirus. 2018

SOUZA, J. C. G. Integração Das Tdicsna Educação: Espaços Digitais. Periódico Multidisciplinar da Facility Express Soluções Acadêmicas. V.2, n.1, 74-88. ISSN: 2876-0428. 2021.

Tarja, V. A utilização do computador integrada a software educativo não garante uma adequada utilização dessa tecnologia como ferramenta pedagógica. In: Congresso Nacional de Educação - EDUCERE. Curitiba. 2018.

VIDAL, O. F; MERCADO, L. P. L. Integração das tecnologias digitais da informação e comunicação em práticas pedagógicas inovadoras no Ensino superior. Rev. Diálogo Educ, Curitiba, v.10, n.65, p. 722-749, abr./jun. 2020.

Published

12/08/2023

How to Cite

TECHNOLOGY INTEGRATION INTERNSHIP IN HIGH SCHOOL: ENHANCING THE TEACHING AND LEARNING PROCESS. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483782. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3782