A LOOK AT THE DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING AND CREATIVITY OF STUDENTS AT EEEP MARIA JOSÉ MEDEIROS FROM THE LEARNING PROCESS DURING GEOGRAPHY CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3806Keywords:
Learning; Critical Thinking; CreativityAbstract
This study aimed to analyze the creativity and critical thinking of high school students, from observations and questioning that stimulate active participation in the discipline of Geography, applied at the State School of Professional Education Maria José Medeiros of the public network of the state of Ceará. This study also aimed to identify the resources used by students to understand reality, identifying the main means used by them to understand their own reality and the possible causes of learning difficulties. To this end, bibliographic research was used as a method for data collection. From the data analysis it was possible to perceive the importance of giving students access to various pedagogical resources and different teaching methodologies, among them, the organization of seminars, the stimulus to research in different media, as long as they are reliable. Promote autonomy and the ability to create something new, seek solutions to everyday challenges, develop criticality, be a protagonist, debate with awareness and suggest better ways of learning. Finally, through all the study carried out and the pedagogical suggestions presented, it was possible to confirm that the development of creativity and critical thinking are necessary skills to face all the challenges of the 21st century, in all areas of human life. These competencies should foster the educational process to obtain a more interactive, dynamic and meaningful education.
Downloads
References
- ÁLAZE, Gabriel do Breviário Os três pilares da metodologia da pesquisa científica: o estado da arte / Álaze Gabriel do Breviário. – 1. Ed. – Curitiba: Appris, 2020. 283p.
- ANDRÉ, Marli. Pedagogia das diferenças na sala de aula. Papirus Editora, 2017.
- BATMAN, B. An educator's view of a diagnostic approach to learning disorders. In: Hellmuth, J. (Ed.) Learning disorders Seattle: Special Child Publications, 1965.
- BODEN, Margaret A. Dimensões da Criatividade. Porto Alegre, Artmed, 1999.
- BONO, Edward de. Novas estratégias de pensamento. São Paulo: Nobel, 2000.
- CARNEIRO, Rosalvo Nobre, Educação Geográfica do Agir Comunicativo: Geografia Escolar do Mundo da Vida: geografia escolar do mundo da vida /Rosalvo Nobre Carneiro. 1.ed. – Curitiba:Appris,2022. 195p.
- COHEN, Martin Habilidades de pensamento crítico para leigos / Martin Cohen; tradução Carlos Bacci Junior. – Rio de Janeiro: Alta Books, 2017, 352p.
-CORREIA, L. M. Dificuldades de aprendizagem: contributos para a clarificação e unificação de conceitos. Porto: Associação dos Psicólogos Portugueses, 1991.
______. Educação inclusiva ou educação apropriada? In: Rodrigues; D. (Org.), Educação e diferença Porto:
Porto Editora, 2001. p. 121-142.
-CORREIA; L.M. Problematização das dificuldades de aprendizagem nas necessidades educativas especiais. Análise Psicológica,v. 22, n. 2, p. 369-376, 2004.
______. Educação especial e necessidades educativas especiais: ao encontro de uma plataforma comum. Relatório apresentado ao Secretário de Estado da Educação Lisboa: Ministério da Educação. 2005a.
______. Dificuldades de aprendizagem: factos e estatísticas Disponível em:
http.//www.portoeditora.pt Acesso em 2005b.
- CORREIA, L. M.; MARTINS, A P. Dificuldades de aprendizagem: o que são? como entendê-las? Porto: Porto Editora, 1999.Ensaio • Rev. bras. educ. espec. 13 (2) • Ago 2007- https://doi.org/10.1590/S1413-65382007000200002
- COORDENAÇÃO: José Pinto Lopes, Helena Santos Silva, Carolina Dominguez, Maria Manuel Nascimento. Educar para o pensamento crítico em sala de aula – pactor – edições de Ciências Sociais, Forenses e da Educação – Editora de informática, Ltda. 1ª. Edição – Lisboa - julho 2019.
- CIRIBELLI, Marilda CorrêaComo elaborar uma dissertação de mestrado através da pesquisa científica/Marilda Ceribelli Corrêa – Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.
- CHRISTIAN NUNES DA SILVA, Vivianne Nunes da Silva Caetano, Adolfo Oliveira Neto Ensino de geografia e representação do espaço geográfico / organização (de). 1.ed. – Belém: GAPTA/UFPA, 2013. P.348.
- DEBONO, Edward. Criatividade levada a sério: como gerar ideias produtivas através do pensamento lateral. São Paulo: Pioneira, 1997.
- DE Sordi, José Osvaldo
Elaboração de pesquisa científica: seleção, leitura e redação/José Osvaldo De Sordi. – 1. Ed. – São Paulo: Saraiva, 2013.
- Desenvolvimento da criatividade e do pensamento crítico dos estudantes: o que significa na escola / ( coordenação geral Instituto Ayrton Senna; tradução Carbajal Traduções). – São Paulo: Fundação Santillana, 2020.
- Desenvolvendo autonomia nos estudos a distância. / Elisângela Campos Rodrigues. Curitiba PR: IESD, 2012.
- DINATO, Fábio. Estilos de Aprendizagem e Mediação Personalizada: Percepções e Práticas para um Aprendizado com Significado / Fábio Dinato – 1ª. Ed. – Rio de Janeiro, 2019. 114p.
- FAIRSTEIN, Gabriela Alejandra; GYSSELS, Silvana. Como se ensina? São Paulo: Loyola, 2005.
- ILLERIS, Knud. Uma compreensão abrangente sobre a aprendizagem humana. Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2013.
- ILLERIS, Knud. Aprendizado transformador e identidade . Samfundslitteratur, 2013.
- KIRK, S.A. Educating exceptional children Boston: Houghton Mifflin, 1962.
- Lakatos, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica / Marina de Andrade Marconi, Eva Maria Lakatos. – 5. Ed. – São Paulo: Atlas 2003.
- LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão na Escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001
- LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: A pedagogia crítico-social dos conteúdos. Ed. 21ª. Edições Loyola, São Paulo Brasil, 2006.
- LIBÂNEO, José Carlos. Adeus Professor, Adeus Professora? Novas exigências educacionais e profissão docente / José Carlos Libâneo. - - ed. São Paulo: Cortez 2013.- - (Coleção questão da nossa época ; v. 2).
- MARCOS, Silva / Edméa Santos (orgs.). Avaliação da aprendizagem em educação online, p. 141 a 152. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
- MANHÃES, Maurício; VANZIN, Tarcisio. A Produtividade como um Processo Antitético:: uma proposta para a ilustração da relação entre estabilidade e criatividade nas organizações.. In: ULBRICHT, Vania Ribas; VANZIN, Tarcísio;
- Manual de produção científica (recurso eletrônico) / Organizadores, Sílvia H> Koller, Maria Clara P. de Paula Couto, Jean Von Hohendorff. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre: Penso, 2014
- Métodos de pesquisa / (organizado por) Tatiana Engel Gerhardt e Denise Tolfo Silveira; coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Cursode Graduação Tecnóloga – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. 120p.
- PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini deMetodologia da pesquisa: Abordagem teórico-prática / Elisabete Matallo Marchesini de Pádua. 10ª ed. rev. e atual. – Campinas, SP: Papirus. 2004. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico)
- PARANHOS, Lídia Raquel Louback Metodologia da pesquisa aplicada à tecnologia / Lídia Raquel Louback Paranhos, Paulo José Rodolpho. – São Paulo: SENAI-SP Editora, 2014. 160p.
- Pesquisa qualitativa em geografia: reflexões teórico-conceituais e aplicadas/organização Glaucio José Marafon (et al.). – Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013. 542p.
- ZANDOMENEGHI, Ana Lucia A. de O. Criatividade e Conhecimento. Florianópolis: Pandion, 2010. p. 29-48.
- ZINKER, J. (2007). Processo Criativo em Gestalt-terapia (2. ed.) São Paulo: Summus.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.