ANGER CAN BE A POSITIVE EMOTION IN THE PRFORMANCE OF SELLERS IN DIRECT CONTAT WITH THEIR POTENCIAL BUYERS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3827Keywords:
Emotion is an intrinsic component of human behaviorAbstract
Emotion is an intrinsic component of human behavior, playing a key role in social interactions and daily activities. In the context of sales, understanding the influence of emotions on salespeople's motivation and performance is crucial to improving the results and effectiveness of sales approaches. In this scientific article, we investigate the relationship between the emotion of anger and the action of sellers in direct contact with their potential buyers, during the prospecting, qualification and approach stages. In addition, we explore the concepts of neuroscience to sales and behavioral modeling as theoretical approaches to understanding and improving salespeople's motivation and performance and how anger, an emotion considered negative, can be positive and the great motivator for salespeople to achieve self and high performance.
Downloads
References
AMEN, Daniel G. Use o seu cérebro para mudar sua idade: os segredos para parecer e se sentir mais jovem todo dia. 2. ed. Rio de Janeiro: Best Seller, 2015.
ANDREAS, Steve.; FAULKNER, Charles. Breve História Da Programação Neurolinguística. Golfinho: o portal da PNL no Brasil, 04 maio 1998. Disponível em: https://golfinho.com.br/artigo/breve-historia-da-pnl.htm. Acesso em: 17 jul. 2023.
BARATELLA, Marcelo. GPS das vendas: o mapa definitivo para alavancar suas metas. 2. ed. São Paulo: Literare Books, 2022.
BARRETT, Lisa Feldman. How emotions are made: the secret life of the brain. New York: Houghton Miffilin Hardcourt, 2017.
BEAR, Mark F; CONNORS, Barry W.; PARADISO, Michael A. Neurociências: desvendando o sistema nervoso. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.
BERKOWITZ, Leonard. Agression: causes, consequences and control. Philadelphia: Temple University Press, 1993.
BLOUNT, Jeb. Inteligência emocional em vendas: como os supervendedores utilizam a inteligência emocional para fechar mais negócios. São Paulo: Autêntica Business, 2017.
CARETTI, Juliana Rosenaria da Costa. Modelagem multinível: marketing de auto e alta performance. 2019. 137 f. Dissertação (Mestrado em Administração de Negócios em Neuromarketing) - Orlando: Florida Christian University (FCU), Florida, EUA, 2019.
CLEAR, James. Hábitos Atômicos: um método fácil e comprovado por criar bons hábitos e se livrar dos maus. Rio de Janeiro: Alta Life Editora, 2019.
DARDEN, William R.; BOLES, James S.; BABIN, Barry J. Salesperson Stereotypes, Consumer Emotions: their impact on information processing. Journal of the Academy of Marketing Science, v. 23, n. 2, p. 94–105, 1995. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0092070395232002. Acesso em: 17 jul. 2023.
DILTS, Robert Brian. Next generation entrepreneurs: live your dreams and create a better world through your business (Success Factor Moporling). California: Dilts Strategy Group, 2015.
DUHIGG, Charles. O Poder do Hábito: por que fazemos o que fazemos na vida e nos negócios. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
EKMAN, Paul. A Linguagem das emoções: revolucione sua comunicação e seus relacionamentos reconhecendo todas as expressões das pessoas ao redor. São Paulo: Lua de Papel, 2011.
EPEL, Elissa; BLACKBURN, Elizabeth. O Segredo está nos Telômeros: receita revolucionária para manter a juventude e viver mais e melhor. São Paulo: Planeta, 2017.
FERREIRA, Kellison. Quais as principais técnicas de vendas e como conquistar um cliente? Técnicas de vendas ajudam a conquistar ótimos resultados [...]. Blog Rocket Content, 22 out. 2020. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/tecnicas-de-vendas. Acesso em: 17 jul. 2023.
FREITAS- MAGALHÃES, Armindo. Inteligência facial 2.0. 30. ed. Cidade do Porto: Escrytos, 2022. E-book.
GANDHI, Arun. A virtude da raiva: e outras lições espirituais do meu avô Mahatma Gandhi. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
GOLEMAN, Daniel; DAVIDSON, Richard J. A Ciência da meditação: como transformar o cérebro, a mente e o corpo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2017.
HANH, Thich Nhat. Aprendendo a lidar com a raiva: sabedoria para a paz interior. São Paulo: Sextante, 2003.
HESS, Ursula. Anger. In: PARROTT, W. Gerrod (org.). The positive side of negative emotions. New York: The Guilford Press, 2014.
HESS, Ursula. Anger is a Positive Emotion: at least for those who show it. Emotion researcher, 2017. Disponível em: http://emotionresearcher.com/anger-is-a-positive-emotion-at-least-for-those-who-show-it/. Acesso em: 17 jul. 2023.
HESS, Ursula; ADAMS, Reginald B.; KLECK, Robert E. Who may frown and who should smile? Dominance, affiliation, and the display of happiness and anger. Cognitive and Emotion. v. 19, n. 4, p. 515-536, 2005.
KENSETT, Helen. A Mente por vendas: 48 ferramentas para vender muito mais e bater qualquer meta. 3. ed. São Paulo: Editora Gente, 2016.
KLARIC, Jürgen. Venda à mente, não ao cliente: como aplicar a neurociência para negociar mais falando menos. São Paulo: Planeta Estratégia, 2017.
KLEPACKI, Laura. Avon: a história da primeira empresa do mundo voltada para a mulher. Rio de Janeiro: Best Seller, 2006.
LALLY, Phillippa; VAN JAARSVELD, Cornélia H.M.; POTTS, Henry W.W.; WARDLE, Jane. How are Habits Formed: modelling habit formation in the real world. European Journal of Social Psychology, 16 July 2009. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ejsp.674. Acesso em: 17 jul. 2023.
LAMA, Dalai; UEDA, Noriyuki. Sinta raiva. Rio de Janeiro: Best Seller, 2020. E-book.
LEDOUX, Joseph. O Cérebro emocional: os misteriosos alicerces da vida emocional. 8. ed. São Paulo: Objetiva, 2011.
LENT, Roberto. Neurociência da mente e do comportamento. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.
LI, William W. Eat to beat disease: the new science of how your body can heal itself. New York: Grand Central Publishing, 2019.
LITTLEHALLES, Nick. Sleep: the myth of 8 hours, the power of naps, and the new plan to recharge your body and mind. Boston: Da C
MARQUES, Belisário. A vida é uma arte: descubra a beleza em cada estação da existência. Tatuí: CPB, 2019.
MARSTON, Willian M. As emoções das pessoas normais. São Paulo: Success For You Editora, 2015.
MARTIN, Ryan. Desconstruindo a raiva: ela é uma força poderosa e você pode usá-la a seu favor. São Paulo: Astral Cultural, 2023.
METZL, Jordan; HEFFERNAN, Andrew. The Exercise Cure: a doctor’s all-natural, no-pill prescription for better health and longer life. New York: Rodale Press, 2014.
MLODINOW, Leonard. Emocional: a nova neurociência dos afetos. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
ROSS, Aaron; TYLER, Marylou. Receita Previsível: como implementar a metodologia revolucionária de vendas outbound que pode triplicar os resultados da sua empresa. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Books, 2020.
SILVER., Katie. Sentir raiva e ódio pode nos deixar felizes, aponta estudo. Uol Universa, 15 ago. 2017. Disponível em: https://www.uol.com.br/universa/noticias/bbc/2017/08/15/sentir-raiva-e-odio-pode-nos-deixar-felizes-aponta-estudo.htm?cpVersion=instant-article. Acesso em: 17 jul. 2023.
SINGH, Rishabh; SHARMA, Rachit; CHAUHAN V. S.; CHATTERJEE Kaushik. Neurobiological underpinnings of emotions. Industrial psychiatry journal, v. 30, Suppl 1, p. 308–310, Oct. 2021. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8611534/. Acesso em: 17 jul. 2023.
ŠIMIĆ, Goran; TKALČIĆ, Mladenka; VUKIĆ, Vana; MULC, Damir; ŠPANIĆ, Ena; ŠAGUD, Marina; OLUCHA-BORDONAU, Francisco E.; VUKŠIĆ, Mario; HOF, Patrick R. Understanding Emotions: Origins and Roles of the Amygdala. Biomolecules, v. 11, n. 6, 31 may 2021. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8228195/. Acesso em: 17 jul. 2023.
VERNON, Mark. Por que pode ser bom sentir raiva. BBC News Brasil, 18 abr. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-47971954. Acesso em: 17 jul. 2023.
WALKER, Matthew. Por que nós dormimos: a nova ciência do sono e do sonho. São Paulo: Intrínseca, 2018.
WESTON, A. Price. Nutrition and Physical Degeneration. 8th ed. Lemon Grove: Price Pottenger Nutrition, 2009.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.