EXPERIENCE REPORT OF THE SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING II: THE PRESENTATION OF THE VISUAL-G LEARNING TOOL IN HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3842Keywords:
Supervised internship, Middle school, ProgrammingAbstract
The article aims to report the experience lived in the discipline Supervised Internship II, of the Bachelor's Degree in Computing at the University of the State of Amazonas (UEA), to report the experiences in the field of action at the Thomé Ferreira Santiago State School, in the municipality of Careiro - Amazon. Of a qualitative descriptive character, some aspects considered relevant and significant will be presented, which were observed and experienced during the internship period, with the objective of materializing our theoretical knowledge built as a student in formation of the Computing course. The methodology applied was divided into three stages (I): Observation: which aims to analyze the reality of the classroom, examine the role of the teacher, his professional posture, his methodology, the contents worked, (II): Co-participation: where the intern assumes a more active role, helping with the activities carried out, if necessary, without interrupting the development of classes, and (III): Regency: classes are taught and these classes are evaluated by the supervisor of the internship in order to contribute to the faculty. The practical activities were carried out in the 2nd grade class of high school, through the use of technological resources that are: PowerPoint and the VisuAL-G tool as a basis and guidance on programming concepts, providing a diversified experience in the classroom.
Downloads
References
ARRUDA, Inácio. A lei do estágio. Brasília: Senado Federal. 2008. Disponível em: https://www.nepomuceno.cefetmg.br/wp-content/uploads/sites/12/2016/10/Lei-do-Estagio.pdf . Acesso em 15 de junho de 2023.
SANTOS, Valdelina Bezerra dos. A Importância do estágio supervisionado na formação inicial docente: relato de experiência. JNT - Facit Business and Technology Journal 2011. Disponível em: http://revistas.faculdadefacit.edu.br/index.php/JNT/article/view/488/394 . Acesso em 15 de junho de 2023.
SILVA, Jailson Cunha da. Ensino de Programação para alunos do Ensino Básico: Um levantamento das pesquisas realizadas no Brasil. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/123456789/3328/1/JCS14062017.pdf . Acesso em 16 de junho de 2023.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18638 . Acesso em 15 de junho de 2023.
Sociedade Brasileira de Computação –SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Documento da Sociedade Brasileira de Computação, 2018. Acesso em 20 de junho de 2023.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.