FINANCIAL EDUCATION IN SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3967Keywords:
concept of financial education and its importanceAbstract
This article presents some reflections on the concept of financial education and its importance in the initial formation of the human being, the result of a bibliographic research carried out, aiming at the execution of the Project "Learning to deal with money" carried out in the year 2021 at the State School Professor Maria Sebastiana de Souza, in the municipality of Primavera do Leste, state of Mato Grosso, being applied with the night class of the 1st year of High School. It consisted in the development of theoretical and practical classes related to the study of Financial Mathematics, using as reference the book "Learning to deal with money". However, five meetings were organized: in the first four meetings the theoretical contents of the book were worked out, and in the last one a Financial Mathematics fair was developed, putting into practice what was learned in the classroom. The results were extraordinary, exceeding expectations, since all students participated, interacting in the activities, both in the theoretical classes, as well as in the practical ones.
Downloads
References
BASTOS, R. Educação Financeira. 2010. Disponível em < https://www.agenciasebrae.com.br/noticia.kmf?canal=36&cod=9846088>: Acesso em: 14 de março 2022.
BRASIL, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. v.1 Brasília, MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Ensino de 5ª a 8ª séries. Brasília –DF: MEC, 1998.
COMITÊ NACIONAL DE EDUCAÇÃO FINANCEIRA (CONEF). Educação Financeira nas Escolas – Ensino Médio: Livro do Aluno. 1ª. ed. Brasília, 2013. I, II e III. Disponível em: www.vidaedinheiro.gov.br//livros-ensino-médio. Acesso em: 14 março 2022.
ESCOLA ESTADUAL “Prof. Maria S. De. Souza”. Projeto Político Pedagógico – PPP. Primavera do Leste, 2021.
Estratégia Nacional de Educação Financeira. 2010. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/?ENEFDOC.pdf. Acesso em: 13 março 2022.
MODERNELL, A. Educação Financeira. 2011. Disponível: http://ucho.info/afinal-o-que-e-educação-financeira> Acesso em: 13 de março de 2022.
OECD. OECD’s Financial Education Project. Financial Market Trends, no 87, October, 2004. Disponível em < https://www.oecd.org/finance/financial-education/33865427.pdf> Acesso em: 13 março 2022.
SILVA, A. M.; POWELL, A. B. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: RETROSPECTIVAS E PERSPECTIVAS, 11., 2013, Curitiba, Anais ... Curitiba: 2013
SOUZA, A.S. Um curso de formação de professores em educação financeira escolar. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora- MG, 2015.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.