MEASURING INTELLECTUAL CAPITAL IN SMALL BUSINESSES: A CASE STUDY OF THE ARREIOU SUPERMARKET
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i10.3968Keywords:
impact of measuring the intellectual capital in smallAbstract
The present research had as general objective to evaluate the impact of measuring the intellectual capital in small companies, specifically in Supermercado Arreiou. Indeed, the following specific objectives are presented: Illustrate the concept of intellectual capital; Realize the importance of human capital in the development of organizations; Know the advantages of intellectual capital and the importance of knowledge in the growth of Supermercado Arreiou. The methodology was based on bibliographic research and case study, the type of approach was quantitative, with the inquiry technique. In capitalism, human knowledge is considered one of the essential tools for achieving organizational objectives. Intellectual capital facilitates learning, stimulates creativity, develops individual and group capacity, and generates a differential of competence to obtain a competitive advantage for Supermercado Arreiou. The measurement of intellectual capital generates important information for managers and helps in making decisions regarding clients, personnel and investments.
Downloads
References
Aguillar, F.H. (2006). Direito econômico: do direito nacional ao direito supranacional. São Paulo: Atlas.
Antunes, M.T.P. (2000). Capital Intelectual. São Paulo: Atlas.
Antunes, M.T.P. (2007). Capital Intelectual. 2.ª ed. São Paulo: Atlas
Berger, P.L., Luckmann, T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2004.
Crawford, R. (1994). Na era do capital humano: o talento, a inteligência e o conhecimento como forças económicas, seu impacto nas empresas e nas decisões de investimento. São Paulo: Atlas.
Dobarro, S. (2001). A importância da Qualidade no atendimento. Lins: Faculdade Salesianos de Lins.
Edvinsson, L., Malone, M. S. (1998). Capital intelectual. São Paulo: Makron Books.
Feigenbaum. A. V. (1994). Controle da Qualidade Total: Gestão e Sistemas. Volume I. São Paulo: Makron Books.
Iudícibus, S. de. (1997). Teoria da contabilidade. 5.ª ed. São Paulo: Atlas.
Martins, E. (1972). Contabilidade de custos. São Paulo: Atlas.
Moreira, A. & Souza, G. (2011). Organização e gestão de empresas. 4ª ed. Brasília: Atlas.
Paiva, S. B. (1999). O capital intelectual e a contabilidade: o grande desafio no alvorecer do 3° milênio. Brasília: Revista Brasileira de Contabilidade.
Raupp, E. H. (2001). A Contabilidade e o valor real das empresas mediante identificação dos valores internos. Brasília: Revista Brasileira de Contabilidade.
Sá, A. L. de. (2000). Ativo Intangível e potencialidades dos capitais. Brasília: Revista Brasileira de Contabilidade.
Santos, A. dos. (2000). Desmistificando o capital intelectual na contabilidade. Brasília: Revista Brasileira de Contabilidade.
Souza, A. D. de. (2000). Avaliação do capital intelectual: um caso prático. Brasília: Revista Brasileira de Contabilidade.
Stewart, T. A. (1998). Capital intelectual: a nova vantagem competitiva das empresas. Rio de Janeiro: Campus.
Straioto, D. M. G. (2000). A contabilidade e os ativos que agregam vantagens superiores e sustentáveis de competitividade – o capital intelectual. Brasília: Revista Brasileira de Contabilidade.
Sveiby, K. E. (1998). A nova riqueza das organizações: gerenciando e avaliando patrimônios de conhecimento. Rio de Janeiro: Campus.
Wernke, R. (2002). Considerações acerca dos métodos de avaliação do capital intelectual. Brasília: Revista Brasileira de Contabilidade.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.