THE CHILD WITH AUTISM AND THE NEW ASSISTANT TECHNOLOGIES FOR TRUE INCLUSION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Josely Marques Luz
  • Maria Quintina Bezerra Ribeiro
  • Maria Andréia Gonçalves
  • Rosiane da Conceição Abreu
  • Andrea da Conceição Lima dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4330

Keywords:

Gamification. Pedagogy. Education. School.

Abstract

Inclusive Education is of paramount importance and it is noted, therefore, that along with its relevance there is another theme, which permeates Autism and the contribution of the new assistive technology for these students, which is still studied in a little intense way by professionals in the educational field. With this in mind, this study aims to present an abbreviated historical course about Autism, highlighting its meanings, characteristics and certain paths that are indispensable for the inclusion of autistic students in schools of the regular education network, discussing in relation to the laws that guarantee Education to all, as well as in relation to the law that, Specifically, it seeks to protect autistic people, highlighting the importance of new assistive technology for these students. In this study, the autistic child will be evidenced as a being of singular character, who provides care that involves stimuli to achieve learning, in view of its particularities that entangle this learning. For the construction of this study, a bibliographic research was carried out, adjusted to the central themes of famous scholars who talk about autism, Education and inclusion. Through this study, we seek to identify the important existence of pedagogical practices that contribute to the inclusion of autistic students, mediating the planning of cohesive curricular adaptations with the particular needs of each student, treading essential paths for everyone to reach their learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Josely Marques Luz

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Educação Infantil e Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação

  • Maria Quintina Bezerra Ribeiro

    Graduada em Teologia e Ciências da Religião. Pós-graduada em Novas Tecnologias, Psicopedagogia Clínica e Institucional. Mestre em Educação - Especialização em as TICs na Educação pela Universidad Europea del Atlántico - Espanha.

  • Maria Andréia Gonçalves

    Graduada em Pedagogia e Educação Especial. Pós-graduada em Educação Especial, Auditiva, Física, Mental e Visual, Transtorno do Espectro Autista, Transtorno Global do Desenvolvimento, Neuropsicopedagoga, Psicomotricidade, Psicopedagoga Clínica Institucional, Orientação, Supervisão e Inspeção Escolar e Intervenção ABA Aplicada ao Transtorno do Espectro Autista. Mestranda em Educação.

  • Rosiane da Conceição Abreu

    Graduada em Pedagogia e Artes. Pós-graduada Lato Sensu em Educação Infantil e Anos Iniciais, AEE e Sala de Recursos Multifuncionais, Ensino Religiosos e Artes, Metodologia do Ensino da História e Geografia. Mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Universidad Europeia del Atlántico – UNEATLÁNTICO.

  • Andrea da Conceição Lima dos Santos

    Graduada em Pedagogia e pós graduada em Psicopedagogia. Mestre em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

     

References

ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Editora brasiliense, 1981.

BRASIL. Constituição República Federativa do Brasil. Brasília: Constituição, 1988.

BRASIL. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994.

BRASIL. Decreto nº 7.611. Brasília: Ministério da Educação, 2011.

BRASIL. Lei N° 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista e altera o § 3o do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC/SEESP, 2001.

BRITO, Elaine Rodrigues de. A inclusão do autista a partir da educação infantil: um estudo de caso em uma pré-escola e em uma escola pública no município de SinopMato Grosso. In: Articulação universidade e escola nas ações do ensino de matemática e ciências. Revista Eventos Pedagógicos, v. 6, n. 2, jun./jul. 2015.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB 2/2001. Diário Oficial da União, Brasília, 14 de setembro de 2001. Seção 1E, p. 39-40. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 15 jun. 2022.

COSTA, Fihama Brenda Lucena da. O processo de inclusão do aluno autista na escola regular: análise sobre as práticas pedagógicas. Coicó-RN: UFRN, 2017.

CUNHA, Eugênio. Autismo e Inclusão: Psicopedagogia práticas educativas na escola e na família. 7. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2017.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA. Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. [S. l.]: Declaração de Salamanca, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 15 jun. 2022.

ORRÚ, Silvia Ester. Autismo, linguagem e educação: interação social no cotidiano escolar. 3. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2012.

SANT'ANA, Wallace; SANTOS, Cristiane. Educação e Transtorno do Espectro Autista. Revista Temporis [ação], v. 15, n. 2, jul./dez. 2015. ISSN 2317-5516 Disponível em: http://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/article/view/3603. Acesso em: 19 jun. 2022.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

SILVA, Ana Beatriz Barbosa; GAIATO, Mayara Bonifácio; REVELES, Leandro Thadeu. Mundo singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Fontanar, 2012.

SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.

SILVA, Gilda Pereira da. Tecnologia assistiva como apoio à ação docente. 2012. 86f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente.

Published

04/12/2023

How to Cite

THE CHILD WITH AUTISM AND THE NEW ASSISTANT TECHNOLOGIES FOR TRUE INCLUSION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124330. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4330