ICT: APPROACHES AND INFLUENCES ON TEACHING WORK WITH ACTIVE METHODOLOGIES IN TIMES OF PANDEMIC AND POST PANDEMIC

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Gisele Santos Guimarães
  • Daniel Nunes Ribeiro
  • Isabella Lurdes Henrischen dos Santos
  • Hugo Ronnan Luna Esteves
  • Hosana da Silva Soares
  • Simônica Maria de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4350

Keywords:

emergence of the COVID-19 pandemic brought

Abstract

The emergence of the COVID-19 pandemic brought numerous difficulties to society in the various sectors, in this panorama, the educational sector was not left out, requiring emergency changes from educational institutions, thus making room for non-face-to-face teaching modalities, which became enormously evident, since they allowed the continuity of the teaching-learning process. Therefore, this study aims to develop an analysis of the relevance of working with active methodologies aimed at remote teaching and its contribution to the teaching-learning process. To this end, a theoretical-bibliographic research was carried out based on concepts presented by authors in the literature to better understand the importance of remote teaching during the pandemic period.  With this, it is revealed that the non-face-to-face teaching modality has its vulnerabilities, which result from problems with the internet, and are related to the space reserved for study and certain impasses with online platforms. Thus, it is understood that the role of the student as the protagonist of the teaching-learning process in the online modality is fundamental for the acquisition of knowledge, but on the other hand, there are certain interventions that prevent the development of the student's autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Gisele Santos Guimarães

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Métodos e Técnicas de Ensino e Educação Inclusiva com Ênfase no Atendimento Educacional Especializado (AEE). Mestranda em Educação.

  • Daniel Nunes Ribeiro

    Graduado em Matemática. Pós-graduado em Educação Matemática. Mestrando em Educação.

  • Isabella Lurdes Henrischen dos Santos

    Graduada em Ciências Biológicas e Pedagogia. Pós-graduada em Educação Ambiental. Mestranda em Educação.

  • Hugo Ronnan Luna Esteves

    Graduado em Educação Física. Pós-graduado em Treinamento Funcional e Musculação, Psicologia do Esporte e Educação Física Escolar. Mestrando em Educação.

  • Hosana da Silva Soares

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada Latu Sensu em Formação de Docentes, Educação infantil, Alfabetização e Educação Especial, Ensino Religioso, Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e inspeção e Educação Infantil e Ensino Fundamental. Mestranda em Educação.

  • Simônica Maria de Oliveira

    Graduada em Letras pela União das Faculdades de Alta Floresta, UNIFLOR. Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira – Universidade Cândido Mendes - UCAM. Mestranda em Educação com especialidade em TICs na Educação – Uneatlântico.

References

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua: acesso à internet e a televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. Brasilia: IBGE, 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/bibliotecacatalogo?view=detalhes&id=2101631. Acesso em: 21 maio 2020.

MACEDO, Kelly Dandara da Silva; ACOSTA, Beatriz Suffer; SILVA, Ethel Bastos da.; SOUZA, Neila Santini de; BECK, Carmem Lúcia Colomé; SILVA, Karla Kristiane Dames da. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Escola Anna Nery, v. 22, n. 3, 2018. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0435. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141481452018000300704&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 16 jun. 2020.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

OLIVEIRA, Cláudio de, MOURA, Samuel Pedrosa. TIC’s na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. [S. l.: s. n.], 2015.

PAIVA, Natália Moraes Nolêto de, COSTA, Johnatan da Silva. A influência da tecnologia na infância: desenvolvimento ou ameaça? Portal dos psicólogos, 2015.

PEREIRA, Bernadete Terezinha. O uso das Tecnologias da Informação e Comunicação na prática pedagógica da escola. . [S. l.: s. n.], 2018.

PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n. 2, jul./dez, 2012.

SANTORI, Ademilde Silveira, HUNG, Elias Said, MOREIRA, Patrícia Justo. Uso das TICs como ferramentas de ensino aprendizagem. . [S. l.: s. n.], 2016

SANTOS, Monise Mota dos, FRANÇA, Vanessa de Souza, SANTOS, Leadro dos. Pratica docente na educação infantil: Relação do saber com a aprendizagem da criança. [S. l.: s. n.], 2017.

Published

23/11/2023

How to Cite

ICT: APPROACHES AND INFLUENCES ON TEACHING WORK WITH ACTIVE METHODOLOGIES IN TIMES OF PANDEMIC AND POST PANDEMIC. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114350. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4350