SCHOOL MANAGEMENT AND SUPERVISION: CHALLENGES FACED IN SCHOOLS IN TIMES OF PANDEMIC

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Vilma Andrade Ribeiro
  • Adair Pires de Moraes dos Santos
  • Antônia Margarida da Silva
  • Erk Sônia Alves dos Santos
  • Helena Leandro de Sousa

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4357

Keywords:

Education. School. Management. Pandemic. Supervision.

Abstract

The research presented here has the purpose of bringing a reflexive approach about the work of the school manager and supervisor and their relationship with the teaching staff in the school unit, without forgetting to highlight the responsibilities attributed to the exercise of these professionals, showing that they are included in the development of the planning, organization and execution of the school pedagogical project. in addition to mentioning their hierarchical positions in front of their teams and how they can interfere in the development of the school unit in general. To this end, this research presents as a theoretical foundation some conceptions of bibliographic nature, coming from renowned authors and who discuss in their works the theme addressed here, with the purpose of making known the historical process that encompasses the manager and the school supervisor, in view of their responsibilities, from their beginning to the changes that occurred in their attributions and that are currently active. seeking, therefore, to highlight the intrinsic leadership position of their functions, in addition to presenting the conceptions and all the factors that comprise their work within the educational institution. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Vilma Andrade Ribeiro

    Licenciada em Matemática. Especialista em Metodologia do Ensino da Matemática. Mestranda em Educação.

     

  • Adair Pires de Moraes dos Santos

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Pedagogia Social e Educação Infantil. Mestranda em Educação.

  • Antônia Margarida da Silva

    Graduada em Letras e Pedagogia. Pós graduada em Língua Portuguesa e Educação Integral. Mestranda em Educação.

  • Erk Sônia Alves dos Santos

    Licenciada em Letras. Pós-graduada em Programa de Ensino de Língua Portuguesa. Mestranda em Educação.

  • Helena Leandro de Sousa

    Graduada em Pedagogia e Geografia. Pós-graduada em Psicopedagogia. Mestranda em Educação.

References

ALARCÃO, Isabel. (org.). Formação reflexiva de professores: Estratégias de Supervisão. Coimbra: Porto, 1996.

ALARCÃO, Isabel. Do olhar supervisivo ao olhar sobre supervisão. In: _______. Supervisão pedagógica: princípios e práticas. 4. ed. Campinas: 2004.

ALONSO, Myrtes. A Supervisão e o desenvolvimento profissional do professor. In: FERREIRA, Naura Carapeto (org). Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FERREIRA, Naura Silva C. Supervisão educacional para uma escola de qualidade: da formação à ação. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FERREIRA, Naura Silva C. Supervisão educacional uma reflexão crítica. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

FREITAS, Ana Lúcia de Souza. Pedagogia da Conscientização: um legado de Paulo Freire à formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

GATTI, Bernardete. A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, São Paulo, v. 34, n.100, 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

HUNTER, James C. O monge e o executivo: uma história sobre a essência da liderança. Tradução: Maria da Conceição Fornos de Magalhães. 15. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2004.

KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação científica. Petrópolis: Vozes, 2009.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da sua escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 18 ed. Loyola: São Paulo. 2002.

NERICI, Imídeo G. Introdução à Supervisão Escolar. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1974.

PISTRAK, M. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2002.

WELLEN, Henrique; WELLEN, Hericka. Gestão organizacional e escolar: uma análise crítica. Curitiba: Ibpex, 2010.

Published

04/12/2023

How to Cite

SCHOOL MANAGEMENT AND SUPERVISION: CHALLENGES FACED IN SCHOOLS IN TIMES OF PANDEMIC. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124357. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4357