THE USE OF THERAPEUTIC TOYS BY NURSES IN PEDIATRIC PATIENTS: INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4403

Keywords:

Hospitalized Child. Play and Playthings. Child Health. Nursing.

Abstract

The play represents one of the more important aspects in the life of the child and It must be
prioritized on the care of recovery of their health. The current research it's justified by the
knowledge of the consequences that the hospitalization brings on the life of the child (anxiety,
fear, break from routine), difficult stage for the pediatric patient, therefore, raised the guiding
question of the research "What is the importance of therapeutic toys on the nursing assistance
to hospitalized child in a pediatric ward?", with objectives of demonstrating through the
scientific evidence the importance of differentiated nursing assistance on the sector of pediatric
ward used the therapeutic toy. It's about of integrative literature review made on the bases
Medical Literature Analysis and Retrieval System Online (MEDLINE), Base de Dados da
Enfermagem (BDENF), e Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde
(LILACS). The sample result account with 14 included articles. The therapeutic toy helped since
the entrance on the hospitalization of the child patient, until in the explication of procedures
that would be performed, cited the use of the dolls, puppets, procedure gloves and others was
mentioned. Yet, still they exist barriers to implementing this benefical resource on the routine
of nursing professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mirna Ribeiro Freitas de Sousa

    Centro Universitário Santo Agostinho - UNIFSA.

  • Lis Soschinske Vieira

    Centro Universitário Santo Agostinho - UNIFSA.

  • Dean Douglas Ferreira Olivindo

    Centro Universitário Santo Agostinho - UNIFSA.

References

ARANHA, B. F. et al. Using the instructional therapeutic play during admission of children to hospital: the perception of the family. Revista Gaúcha Enfermagem, v. 41, n. 1, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/19831447.2020.20180413. Acesso em: 20 ago. 2023.

CANÊZ, J. B. et al. Conhecimento dos profissionais de enfermagem acerca do uso do brinquedo terapêutico na hospitalização infantil. Enfermagem em Foco, v. 11, n. 6, p. 108-114, 2020. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/3481/1062. Acesso em: 20 ago. 2023.

CHIAVON, S. et al. Utilização do brinquedo terapêutico para a criança que vivencia o processo de hospitalização: uma revisão narrativa. Brazilian Journal of Health Review, v. 4, n. 1, p. 382-398, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34119/bjhrv4n1-031. Acesso em: 15 mar. 2023.

CINTRA, S. M. P.; SILVA, S. V.; RIBEIRO, C. A. O ensino do brinquedo/brinquedo terapêutico nos cursos de graduação em enfermagem no Estado de São Paulo. Rev. Bras. Enferm., v. 59, n. 4, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-71672006000400005. Acesso em: 14 mar. 2023.

CIUFFO, L. L. et al. The use of toys by nursing as a therapeutic resource in the care of hospitalized children. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 76, n. 2, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0433. Acesso em: 19 ago. 2023.

CLAUS, M. I. S. et al. A inserção do brincar e brinquedo nas práticas de enfermagem pediátrica: pesquisa convergente assistencial. Escola Anna Nery, v. 25, n. 3, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0383. Acesso em: 21 ago. 2023.

COELHO, H. P. et al. Percepção da criança hospitalizada acerca do brinquedo terapêutico instrucional na terapia intravenosa. Escola Anna Nery, v. 25, n. 3, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2020-0353. Acesso em: 21 ago. 2023.

DEPIANTI. J.R.B.; MELO, L.L.; RIBEIRO, C.A. Brincar para continuar sendo criança e libertar-se do confinamento da internação por precaução. Escola Anna Nery, v. 22, n. 2, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2177-9465-ean-2017-0313. Acesso em: 20 ago. 2023.

ESTEVES, A. V. F. et al. O brincar no hospital: uma self de enfermeiros que atuam em unidade pediátrica. Revista Enfermagem Atenção Saúde, v. 4, n. 1, p. 95-106, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18554/reas.v10i1.3938. Acesso em: 21 ago. 2023.

MAIA, E. B. S. et al. The power of play in pediatric nursing: the perspectives of nurses participating in focal groups. Texto & Contexto Enfermagem, v. 31, n. 1, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2021-0170. Acesso em: 18 ago. 2023.

MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto Enfermagem, v. 17, n. 4, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S010407072008000400018. Acesso em: 10 mar. 2023.

MIRANDA, C. B.; MAIA, E. B. S.; ALMEIDA, F. A. Modelo de implementação sistemática do brinquedo terapêutico em unidades pediátricas hospitalares. Escola Anna Nery, v. 26, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2022-0136pt. Acesso em: 21 ago. 2023.

OLIVEIRA, R. S., et al. Atuação do enfermeiro nas escolas: desafios e perspectivas. Revista Gestão e Saúde, v. 18, n. 2, p. 10-22, 2018. Disponível em: https://www.herrero.com.br/files/revista/fileb861209a53556557cd850a74126688a8.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023.

PAULA, G. K. et al. Estratégias lúdicas no cuidado de enfermagem à criança hospitalizada. Revista de enfermagem UFPE on line, v. 13, n. 1, p. 1-11, 2019. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1046218. Acesso em: 19 ago. 2023.

RIBEIRO, A. M. N. et al. A percepção do enfermeiro sobre o brincar e o impacto dessa prática na assistência pediátrica. Rev. pesquisa: Cuidado é fundamental, v. 12, p. 1017-1021, 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1117080. Acesso em: 24 ago. 2023.

SÁ, I. C. T. F. et al. Estratégias lúdicas no cuidado com a criança hospitalizada: perspectivas simbólicas de discentes de enfermagem. Revista baiana de enfermagem, v. 35, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v35.45416. Acesso em: 23 ago. 2023.

SANTOS, V. L. A. et al. Compreendendo a sessão de brinquedo terapêutico dramático: contribuição para a enfermagem pediátrica. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2018-0812. Acesso em: 10 mar. 2023.

SILVA, A. et al. A percepção da equipe de enfermagem em relação ao brinquedo terapêutico como alívio da dor e diminuição dos fármacos na enfermaria pediátrica. Research, Society and Development, v. 10, n. 15, p. 462, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i15.21340. Acesso em: 16 mar. 2023.

SILVA, C. et al. O enfermeiro e a criança: a prática do brincar e do brinquedo terapêutico durante a hospitalização. Semina: Ciências Biológicas e da Saúde, v. 41, n. 1, p. 95-106, 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1224593. Acesso em: 26 ago. 2023.

SILVA, J. A. et al. O lúdico como recurso terapêutico no tratamento de crianças hospitalizadas: percepção dos enfermeiros. Enfermagem em Foco, v. 12, n. 2, p. 365-371, 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1291784. Acesso em 20 ago. 2023.

SOSSELA, G. S.; CROCETTI, S. Jogos como Facilitadores do Ensino de Biologia. In: Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE. Cadernos PDE, v. 1, 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_utfpr_bio_artigo_glauciane_da_silva_sossela.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.

Published

18/11/2023

How to Cite

THE USE OF THERAPEUTIC TOYS BY NURSES IN PEDIATRIC PATIENTS: INTEGRATIVE REVIEW. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114403. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4403