PLAYFULNESS AS A LEARNING TOOL IN MATHEMATICS TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4511Keywords:
Playfulness. Mathematics. Elementary SchoolAbstract
The biggest challenge for educators is to make students enjoy Mathematics and Playfulness comes as a tool to minimize this challenge with games and games, comfort and fun in learning. With the aim of analyzing playfulness in Mathematics classes in Elementary School, ensuring that the student learns to enjoy it with the positive influence on learning this subject as a constant problem in the teacher's daily life. Considering that studies show students who do not learn Mathematics, as they consider it a complex subject, causing a large gap in learning, bringing a negative repercussion of this problem for the student and the school, often due to a lack of stimulation. The methodology addresses bibliographical research in books, academic articles, among others, with the aim of searching for information with theoretical foundations analyzing the reality of schools. With a database with information taken from works on websites or virtual libraries, inserting highlighted keywords with criteria for separating current articles from old ones from different collections. The results obtained prove that playfulness helps in teaching-learning, allowing more interest and participation, making it essential to include playfulness in Mathematics classes.
Downloads
References
ANTUNES, C. Inteligências múltiplas e seus jogos. Petrópolis: Vozes, 2006. Disponível em: https://cepein.femanet.com.br/BDigital/arqTccs/0711280051.pdf. Acesso em: 18 ago. 2023.
ANTUNES, C. Jogos para a estimulação das múltiplas inteligências. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. São Paulo: IME-USP, 1996. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br) Acesso em: 07 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br) Acesso em: 07 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: MEC, 1998. Disponível em: (utfpr.edu.br). Acesso em: 07 dez. 2023.
D’AMBROSIO, B. S. Como Ensinar Matemática Hoje? SBEM, Brasília, ano 2, n. 2, p.15-19, 1989. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br) Acesso em: 07 dez. 2023.
FREIRE, Melquesedeque S.; SILVA JUNIOR, Geraldo A.; SILVA, Marcia G. L. Panorama sobre o tema resolução de problemas e suas aplicações no ensino de química. Acta Scientiae, v. 13, n.1, p.106-120, 2011. Disponível em: (utfpr.edu.br) Acesso em: 07 dez. 2023.
FRIEDMANN, A. Brincar, crescer e aprender: o resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996.
GRAÇA, Margarida; MOREIRA, Marco A. Representações sociais sobre a matemática, seu ensino e aprendizagem: um estudo com professores do ensino secundário. RBPEC, v. 4, n. 3, p. 41-73, 2004.Disponível em: (utfpr.edu.br). Acesso em: 07 dez. 2023.
GRASSI, T. M. Oficinas psicopedagógicas. 2. ed. Curitiba: IBPEX, 2008.
KISHIMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2006.
KISHIMOTO, T. M. Jogos infantis: o jogo, a criança e a educação. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. Disponível em: https://riut.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21160/1/ludicidadeensinomatematica.pdf Acesso em: 18 ago. 2023.
KISHIMOTO, T.M. Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 6. ed. São Paulo: Cortez,1994. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br) Acesso em: 07 dez. 2023.
LIMA, CRISTIANE S. S. As dificuldades encontradas por professores no ensino de conceitos matemáticos nas séries iniciais. 2006. 62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação Matemática) - Diretoria de Pós-graduação da Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2006. Disponível em: (utfpr.edu.br). Acesso em: 07 dez. 2023.
MONTESSORI, M. Mente absorvente. Rio de Janeiro: Portugália Editora (Brasil), 1965. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21160/1/ludicidadeensinomatematica.pdf. Acesso em: 21 mar. 2023.
OLIVEIRA, Samuel R. Desafios e possibilidades de uso de conteúdos digitais no ensino e na aprendizagem de matemática: o caso da coleção M3. Ciência em foco, v. 1, n. 4, p. 1-10, 2011. Disponível em: (utfpr.edu.br). Acesso em: 07 dez. 2023.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança. Tradução Álvaro Cabral. 2. ed. Rio de Janeiro: Jahar Editores, 1975. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br) Acesso em 07 dez.2023.
PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança, imitação, jogos e sonhos imagem e representação. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1978. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br) Acesso em: 07 dez. 2023.
RIZZI, L.; HAYDT, R. C. C. Atividades lúdicas na educação da criança. São Paulo: Editora Mîtica, 2001.
SADOVSKY, P. Falta Fundamentação Didática no Ensino da Matemática. Nova Escola, São Paulo, jan./fev. 2007. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br) Acesso em: 07 dez. 2023.
SANTOS, Jorge Batista. As dificuldades no processo de ensino-aprendizagem no ensino médio do colégio estadual Dr. Jessé Fontes. 2006. Disponível em: (utfpr.edu.br). Acesso em: 07 dez. 2023.
SILVEIRA, Daniel S.; NOVELLO, Tanise P.; LAURINO, Débora P. O uso de materiais concretos no ensino da matemática nas primeiras etapas de escolarização. Revista Jr de Iniciação Científica em Ciências Exatas e Engenharia, v. 2, n. 2, p. 19-22, 2011.
SMOLE, K. S. Jogos de matemática do 6° ao 9° ano. Porto Alegre: Artmed, 2007. (Cadernos do Mathema).
TEIXEIRA. Sirlândia Reis de Oliveira. Jogos, brinquedos, brincadeiras e brinquedoteca: implicações no processo de aprendizagem e desenvolvimento. Rio de Janeiro: Wak, 2010. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br). Acesso em: 07 dez. 2023.
VITTI, C. M. Matemática com prazer, a partir da história e da geometria. 2. ed. Piracicaba, SP: Editora UNIMEP, 1999. 103 p. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br) Acesso em: 07 dez. 2023.
VYGOTSKY, L. S. A formação Social da mente. O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo, Martins Fontes, 2007. Disponível em: https://riut.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21160/1/ludicidadeensinomatematica.pdf. Acesso em: 18 ago. 2023.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994. Disponível em: 2020_tcc_jcdomingos.pdf (ufc.br). Acesso em: 07 dez. 2023.
VYGOTSKY, L. S. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone: Editora da Universidade de São Paulo, 1998. Disponível em: https://riut.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/21160/1/ludicidadeensinomatematica.pdf. Acesso em: 18 ago. 2023.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.