A PROPOSAL FOR THE TRAINING OF TEACHERS WITH THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN ELEMENTARY SCHOOL II
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.4993Keywords:
Training. Teachers. ICT. TeachingAbstract
Teacher training in Elementary and Technological Education is historically marked by gaps and opportunities. However, it is essential that there are changes and that the teacher is up to date for the exercise of the teaching function. In this sense, this research aimed to analyze the knowledge of Information and Communication Technologies (ICTs) to ensure a qualified learning in Elementary School II. For this systematic review, selected articles were identified in the database. The data analyzed show that the knowledge of teachers about ICTs does not guarantee the qualification of practices by itself, as they focus more on visual instruments of reproduction than the effective use of applications aimed at the logic of learning. The research showed that, although very promising, the strategies for the use of ICTs still need to be better worked on in terms of teacher training.
Downloads
References
ARAÚJO JUNIOR, C. F.; SILVEIRA, I. F. Tablets no Ensino Fundamental e Médio: princípios e aplicações. São Paulo: Terracota, 2014.
BRITO, A. S. Jogos pedagógicos digitais na formação inicial de professores que ensinam matemática nas séries iniciais do ensino fundamental. 2016. 113f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2016.
BRITO, A. S.; CALEJON, L. M. C.; RICCI, E. C.; GABRIEL, L. S. Tecnologias digitais móveis: uma tecnologia pouco conhecida entre os professores do ensino fundamental e médio. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 4, p. 152-167, 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v10i4.2426
CROMPTON, H. Mobile learning: new approach, new theory. In: BERGE, Z. L.; MUILENBURG, L. Y. (Ed.). Handbook of mobile learning. New York: Taylor & Francis, 2013.
FALCÃO, J. T. R.; REGNIER, J. Sobre os métodos quantitativos na pesquisa em ciências humanas: riscos e benefícios para o pesquisador. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 81, n. 198, p. 229-243, maio 2000. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.81i198.937
FREYSEN, J. M. Learning: an educational perspective. In: ATWELL, J. E.; SAVILL-SMITH, C. (Org.). M-Learn: mobile learning anytime everywhere. London, UK: [s. n.], 2004.
GEDDES, S. Mobile learning in the 21st century: venefit for learners. Knowledge Tree e-journal, 2004. Disponível em: https://olt.qut.edu.au/udf/OLTCONFERENCEPAPERS/gen/static/papers/Cobcroft_ OLT2006_paper.pdf. Acesso em: 1 fev. 2024.
LEHNER, F.; NOSEKABEL, H. The role of mobile devices in e-learning: first experiences with a wireless-learning environment. In: INTERNATIONAL WORKSHOP ON WIRELESS AND MOBILE TECHNOLOGIES IN EDUCATION (IEEE), 2002. Vaxjo, Sweden.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
REIS, Lucena Cariello dos; B.; GALVEZ DE ANDRADE, A. Formação de professores engenheiros atuantes na educação profissional e tecnológica - uma revisão sistemática da literatura. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 5, n. 2, p. e524871, 2024. DOI: 10.47820/recima21.v5i2.4871. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/4871. Acesso em: 11 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4871
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.