HOW DOES THE PRESENCE OF THE MILITARY POLICE IMPACT THE TRUSTWORTHINESS AND SENSE OF SECURITY IN SCHOOLS UNDER THE “SAFE SCHOOL” PROGRAM

Authors

  • Julia Cristina Schonarth

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i4.5077

Keywords:

Prevention, Security, Public Schools, Military Police, Community Police

Abstract

Community policing aims to strengthen the bond between law enforcement officers and the public, creating trust in the police force, enabling them to carry out one of their core activities: visible policing. The prevention of violent incidents in schools is a critical issue given the rising violence in educational settings. With the emergence of new cases of violence in schools across Brazil, there is a question of how to address and reduce these catastrophic events in Brazilian reality. To gauge public opinion on school safety, a survey was conducted with parents of students in a public school in Curitiba, Paraná, which is part of the "Safe School" project. The survey revealed that most parents consider schools to be safe environments for their children. They believe that the physical presence of the military police in schools generates effective security in the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Julia Cristina Schonarth

    Polícia Militar do Paraná - PMPR.

References

CHARLOT, Bernand. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam a questão. Revista Sociologias, n. 8, p. 432-443, jul./dez. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222002000200016 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222002000200016

CUNHA, Thiago Colmenero; BICALHO, Pedro Paulo Gastalho de. Da Palmatória à Polícia: genealogia das lógicas disciplinares no contexto escolar. Psicologia, Educação, Saúde e Sociedade: Transversalizando, 2015.

DEBARBIEUX, Eric; BLAYA, Catherine. Violência nas escolas e política públicas. Brasília: UNESCO, 2002.

FARRINGTON, David P. Fatores de risco para a violência juvenil. In: DEBARBIEUX, E.; BLAYA, C. Violência nas escolas e política públicas. Brasília: UNESCO, 2002.

FERNANDEZ, Rodrigo Nobre; ROSA, Ticiane Coutinho da; CARRARO, André, SHIKIDA, Cláudio Djissey; CARVALHO, Áurea Regina Evangelista Soares Franco de. Parcerias Público-Privadas: uma alternativa para a educação brasileira. Planejamento e Políticas públicas. 52. ed. Brasília: IPEA, 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/885. Acesso em: 17 set. 2023.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SPOSITO, Marilia Pontes. Iniciativas públicas de redução da violência escolar no Brasil. Cadernos de Pesquisa, n. 115, p. 101-138, mar. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000100004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000100004

HENRIQUES, Márcio Simeone. Comunicação e mobilização social na prática de polícia comunitária. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

LOPES, Cleber; ROSSATO, Rafael. Quando a Polícia Militar vai à escola: uma avaliação de impacto do programa Escola Segura. Educação e Pesquisa, v. 49, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349248317 DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202349248317

MARIN, Isabel da Silva Kahn. Violências. São Paulo: Escuta/Fapesp, 2002.

NAKAMURA, André Luiz dos Santos. As parcerias público-privadas e a infraestrutura no Brasil. Revista De Direito Administrativo, São Paulo, v. 278, n. 2, p. 131–147, 2019. DOI: https://doi.org/10.12660/rda.v278.2019.80052 DOI: https://doi.org/10.12660/rda.v278.2019.80052

OLIVEIRA, V. C.; DUTRA, N. M.; LUDGERO, L. F. Temos projetos e temos polícia: a visão dos diretores sobre as estratégias de prevenção à violência em contexto escolar. Rev Bras Estud Pedagog., 2023. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5342 DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.104.5342

PARANÁ. Decreto 841 - 15 de março de 2019. Regulamenta a Lei nº 19.130, de 25 de setembro de 2017, que autoriza o Poder Executivo a instituir o Corpo de Militares Estaduais Inativos Voluntários. Diário Oficial nº. 10395. Paraná, 2019.

PARANÁ. Lei Nº 17650 DE 07/08/2013 - Regulamenta o Programa Educacional de Resistência às Drogas e à Violência - PROERD. Norma Estadual, Assembléia Legislativa, 2013.

PARANÁ. Processo seletivo para preenchimento de vagas para o corpo de Militares Estaduais Inativos Voluntários (CMEIV) - Projeto Escola Segura. Edital nº 001/2019. Portaria do Comando Geral nº 232/2019.

PIONTKIEVICZ, Raffael Cruz. Policiamento de proximidade: nova perspectiva para a formação policial militar a partir da política de educação em segurança pública. DOI: 10.34117/bjdv8n4-301 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n4-301

PROERD. Programa Educacional de Resitência às Drogas e à Violência. Paraná, Brasil, 2023. Disponível em: https://www.proerdbrasil.com.br/oproerd/oprograma.htm. Acesso em: 15 set. 2023.

SCHEREMETA, Marcos Teodoro. A polícia comunitária na Polícia Militar do Paraná. 3ª Seção do EM/PMPR. Paraná, 2005. Disponível em: https://www.conseg.pr.gov.br/sites/conseg/arquivos_restritos/files/documento/2020-11/policia_comunitaria.pdf. Acesso em: 16 set. 2023.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO. Escola Segura. Paraná: Governo do Estado do Paraná, 2023. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/Escola-Segura. Acesso em: 07 out. 2023.

Published

03/04/2024

How to Cite

HOW DOES THE PRESENCE OF THE MILITARY POLICE IMPACT THE TRUSTWORTHINESS AND SENSE OF SECURITY IN SCHOOLS UNDER THE “SAFE SCHOOL” PROGRAM. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(4), e545077. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i4.5077