MATHEMATICS TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT REMOTE TEACHING IN PUBLIC HIGH SCHOOL IN JARÚ-RO
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i4.5118Keywords:
Mathematics Classes. Teaching during the pandemic. Methodological Resources.Abstract
The aim of this research was to understand the perception of mathematics teachers, from the city of Jarú-RO, about the challenges faced in the Return Education (ERE) modality, as well as the methodologies used and an assessment of their teaching practice in virtual and asynchronous activities. The research was carried out with six teachers from the state education network who taught mathematics classes in high school classes during the pandemic. They answered a questionnaire about the challenges and practices used in ERE, which was analyzed to understand how they behaved regarding the tools and procedures used in remote classes. The results showed that teachers had to adapt face-to-face teaching methodologies to ERE. Among the changes is the use of digital platforms to teach classes on social media, in addition to being a way for the student to communicate with the teacher at different times during class times. The resources of digital platforms and the use of social networks, in the teaching process, played a fundamental role in teaching work during the pandemic and, despite the methodological differences for face-to-face teaching, some of them were incorporated and adapted for face-to-face teaching, in order to benefit students’ learning.
Downloads
References
ARAÚJO, F. W. G. de; SILVA, E. M. de A. G.; SILVA, R. de A. G. Uma análise da educação matemática durante a pandemia de Covid-19. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, VII, 15-17, out., Maceió, 2020. Anais Eletrônicos [...] Maceió, 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA13_ID90_01092020003741.pdf. Acesso em: 30 nov. 2022.
BRASIL. Covid-19 – Painel Coronavírus. Brasilia: Coronavírus Brasil, 2020. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 19 dez. 2022.
BRASIL. Ensino a distância em cursos presenciais. Brasilia: MEC, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/86441-mec-autoriza-ensino-a-distancia-em-cursos-presenciais. Acesso em: 10 out. 2021.
BRASIL. Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020. Brasilia: Presidência da República, 2020. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/913976559/lei-14040-20. Acesso em: 10 set. 2021.
BRASIL. Parecer Homologado Parcialmente Cf. Despacho do Ministro, publicado no D.O.U. de 1º/6/2020, Seção 1, Pág. 32. Ver Parecer CNE/CP nº 9/2020.
BRASIL. Recomendações Conselho Nacional de Saúde, nº 022. Brasilia: Conselho Nacional de Saúde – CNS, 2020. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/recomendacoes-cns. Acesso em: 17 dez. 2022.
BURCI, T. V. L. et al. Ambientes virtuais de aprendizagem: a contribuição da Educação a Distância para o ensino remoto de emergência em tempos de pandemia. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 11, n. 2, 2020. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/3155/82e4dd1aa8e5b5ae7cba0779f1641da5d52c.pdf?_ga=2.35286561.1027958322.1671463650-718989144.1671463650. Acesso em: 30 nov. 2022.
CAMPOS, M. A. et.al. Uma sequência didática e o ensino de matemática no contexto da/pós pandemia Covid-19: discutindo o acesso, a viabilidade e as possibilidades. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 11, n. 2, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/download/247802/pdf. Acesso em: 30 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.36397/emteia.v11i2.247802
CUNHA, L. F. F. da; SILVA, A. de S.; SILVA, A. P. da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em: 3 set. 2021.
ELEVA, P. Metodologia do Ensino: tudo o que você precisa saber sobre o tema. Blog Eleva Plataforma, 23 set. 2021. Disponível em: https://blog.elevaplataforma.com.br/metodologia-de-ensino. Acesso em: 30 nov. 2022.
FERNANDES, R. Rendimentos de Alunos caiu até 80% durante os meses de ensino remoto. O Livre, 1 ago. 2021. Disponível em: https://olivre.com.br/rendimento-de-alunos-caiu-ate-80-durante-os-meses-de-ensino-remoto. Acesso em: 30 nov. 2022.
FETTERMANN, J. Ensino remoto e ressignificação de práticas e papéis na educação. Texto Livre, Linguagem e Tecnologia, v. 11, n. 2, 2021. DOI: https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24941
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
HASSTENTEUFEL, G. R.; PERTILE, K. Influências da pandemia no ensino de matemática: uma reflexão sobre os saberes mobilizados por professores do ensino médio. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 7, p. 386-400, 2021. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/1694. Acesso em: 2 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i7.1694
LIMA, J. A.; SANTOS, R. T.; REIS, E. S.; CARDOSO, F. L. Algumas contribuições da planilha eletrônica do software librem office no ensino do Cálculo Numérico. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 4, n. 4, 2023. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3002
MAGALHÃES, C. A. et al. Mudanças e adaptações feitas no estudo EaD em época de pandemia e suas implicações. Anais Educação em Foco: IFSULDEMINAS, v. 1, n. 1, 2021. Disponível em: https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/185. Acesso em: 4 dez. 2022.
PAMPLONA, N. Segundo IBGE, 4,3 milhões de estudantes brasileiros entraram na pandemia sem acesso à internet. Jornal de Brasília – Redação do Jornal de Brasília, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://jornaldebrasilia.com.br/noticias/brasil/segundo-ibge-43-milhoes-de-estudantes-brasileiros-entraram-na-pandemia-sem-acesso-a-internet/. Acesso em: 30 nov. 2022.
RIBEIRO, Ana Elisa. Escrever, hoje – palavra, imagem e tecnologias digitais na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2018. p. 73.
ROCHA, R. Profissionais explicam a diferença entre ensino a distância e ensino remoto. Notícias do Instituto Federal de Alagoas. 10 fev. 2021. Disponível em: https://www2.ifal.edu.br/noticias/profissionais-explicam-a-diferenca-entre-ensino-remoto-e-ensino-a-distancia. Acesso em: 30 nov. 2022.
SILVA, A. V. de M.; SILVA, N. P. do N. Ensinando matemática em tempos de pandemia. Revista Educação Pública, v. 21, n. 16, maio 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/16/ensinando-matematica-em-tempos-de-pandemia. Acesso em: 30 nov. 2022.
SILVA, P. L. S.; AZEVEDO, G. X. de. A transição do ensino presencial para o ensino remoto durante a pandemia da Covid-19. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ed. 11, v. 6, p. 68-91, nov. 2022. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/ensino-remoto. Acesso em: 12 dez. 2022.
SOARES, L. de V.; COLARES, M. L. I. S. Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, v. 12, n. 28, p. 19-41, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10157. Acesso em: 6 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n28p19-41
VEIGA, S. A. da; TOLEDO, H. S.; PORTILHO, T. G. Ensino remoto: quais foram os impactos na vida das pessoas que compõem o processo de ensino-aprendizagem? UNITAU, Taubaté, set. 2020. Disponível em: https://repositorio.pgsskroton.com/bitstream/123456789/34638/1/20_041.pdf. Acesso em: 30 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.17143/ciaed.XXVICIAED.2020.62034
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.