SOCIAL REPRESENTATIONS OF SUPPORT PROFESSIONALS ABOUT THE SEXUALITY OF AUTISTIC ADOLESCENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5294

Keywords:

Sexual Behavior., Autism Spectrum Disorder, Social Representation

Abstract

Objective: To identify the social representations of support professionals about the sexuality of adolescents with autism. Method: This is a descriptive qualitative study, with primary data from interviews with professionals who care for adolescents from an institution that supports families and people with autism. The data were organized using the methodology of the collective subject's discourse and analyzed based on the theory of social representations and the results of other studies. Results: Six categories of social representations characterized in the discourses of the collective subject were identified. Final considerations: The social representations showed the unpreparedness and difficulty of the professionals in dealing with the theme and the singularities of the sexuality of people with autism. The process of constructing social representations about the sexuality of autistic adolescents is in the anchoring phase, and requires the expansion of discussions and research on the subject to enter the phase of objectification, which will allow the externalization of concepts and images of the experiences and reality of adolescents with autism in relation to their sexuality.

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Author Biographies

  • Adriana Onofre Schmitz

    Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

  • Sonia Maria Oliveira de Andrade

    Graduação em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco, sanitarista, mestrado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo. Professora emérita, titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, docente e pesquisadora atuando no Programa de Pós-Graduação em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste (mestrado e doutorado) e Programa de Pós-graduação em Saúde da Família. Docente credenciada pela Secretaria de Estado de Saúde de Mato Grosso do Sul. 

  • Cássia Barbosa Reis

    Graduada em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Estadual de Maringá, com especialização em saúde coletiva, mestrado em Saúde Coletiva, doutorado e pós-doutorado em Doenças Infecciosas e Parasitárias pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Diretora de Estudos e Pesquisa em Enfermagem da Associação Brasileira de Enfermagem Nacional e Presidente da ABEn MS. Professor assistente da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), membro de comissão municipal de Sistematização da Assistência de Enfermagem da Secretaria Municipal de Saúde de Dourados, professora convidada da Universidade Federal da Grande Dourados para a residência multiprofissional e residência em enfermagem obstétrica, Docente permanente do Programa de Mestrado Profissional Ensino em Saúde da UEMS e Diretora de Estudos e Pesquisas em Enfermagem na ABEn Nacional. 

  • Elenir Rose Jardim Cury

    Graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, mestrado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e doutorado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo. Professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, na graduação (Enfermagem, Fisioterapia, Nutrição e Odontologia) e pós-graduação (Programa de Pós-Graduação em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste, Mestrado Profissional em Saúde da Família, Residência Uniprofissional em Enfermagem Obstétrica, Residência Multiprofissional em Saúde - Atenção ao Paciente Crítico e Residência em Reabilitação Física). 

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Published

07/06/2024

How to Cite

SOCIAL REPRESENTATIONS OF SUPPORT PROFESSIONALS ABOUT THE SEXUALITY OF AUTISTIC ADOLESCENTS. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(6), e565294. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5294