PEDAGOGICAL STRATEGIES USED WITH A STUDENT WITH SEVERE INTELLECTUAL DISABILITIES: INTERACTION AND SOCIAL EXPERIENCE MEDIATED BY AFFECTIVITY AND MUSICITY OVERCOMING CURRICULAR CONTENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5300

Keywords:

Pedagogical strategies. Musicality. Affection. Social interaction. Alternative communication.

Abstract

The theme of this article is interaction and social coexistence as enhancing the learning of a student with severe intellectual disability, diagnosed with Pierre Robin syndrome. In the first sessions, he only stayed at school accompanied by his mother, he screamed, he wanted to leave, he didn't interact. This is a case study with the application of specific methodological strategies that respect the limitations imposed by the disability, since real education It is one that begins by respecting the student’s needs, as Cunha (2008) maintains. That said, the general objective is to analyze the specific challenges faced by students with severe intellectual disabilities in the context of curricular content and discuss how pedagogical strategies, social interaction, affectivity and musicality can be used to overcome these challenges and promote learning significant. From the methodological strategies used, it was found that affectivity and musicality are resources that enriched educational practice and helped in the development of body expression. However, it was necessary to move away from everyday classroom practices, since the student is not literate, his verbal skills are not developed and he did not interact, but, by establishing an emotional bond, he began to demonstrate some forms of interaction through gestures and alternative communication boards. Finally, given the specific challenges of each special education student, identifying and implementing pedagogical strategies and practices and innovative methodologies are necessary. Only in this way will it be possible to provide equal access to education and promote meaningful and inclusive learning.

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Author Biographies

  • Helena Teresinha Reinehr Stoffel

    Mestrado em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Letras e em Educação Inclusiva. Graduada em Letras Português/Inglês. Professora de Metodologia de Pesquisa Científica e Revisora de textos acadêmicos.

  • Andressa Márjorye Amaral Krauss Hansen

    Mestranda em Educação com especialização em Organização e Gestão de Centros Educativos - Universidad Europea del Atlántico (UNEA) - Espanha. Graduação em Fisioterapia. Especialização em Acupuntura, Terapia Intensiva Adulto e Pediatria pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Aprimoramento em Oncologia pelo AC Camargo Câncer Center.

  • Carla Camila Matias

    Mestranda em Educação com especialização em TiCs - Universidade Europea del Atlântico - Espanha (UNEA). Licenciatura em matemática e pós graduada em ciências e matemática com especialidade em matemática. Professora de matemática na rede Estadual.

  • Edgar Conceição Filho

    Mestrando em Educação com Especialização nas Tics - Universidade Europea del Atlântico - Espanha (UNEA). Graduado em Letras com Inglês pela Faculdade de Tecnologia e Ciências - FTC. Pós-graduado em Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa e Inglesa pela Universidade Cândido Mendes - UCAM.

  • Iniurdes da Cruz e Silva

    Mestranda em Educação -  Universidade Europea del Atlântico - Espanha (UNEA). Graduada em Pedagogia. Especialização em Psicopedagogia Institucional e Clínica, em Orientação, Supervisão, Inspeção e Gestão em Administração Escolar e  Especialização em Educação Especial Inclusiva, com Ênfase em Tecnologia Assistiva e Comunicação Alternativa.

  • Jocimar José da silva

    Mestrando em Educação com especialização em TICs (Uneatlantico / Espanha). Licenciatura em Pedagogia e em Música. Pós graduado em musicoterapia (Cesunpeg). Coordenador pedagógico da rede municipal de Cascavel Paraná. Cantor lírico. Maestro dos corais OAB/CAA e preparador vocal de música popular e erudita.

  • Mirtzi Antonia Fabio Santos

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduação em letras libras pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI) - Aracaju/SE. Pós-graduação em gestão de pessoas e psicologia organizacional pela faculdade Amadeus FAMA) - Aracaju/SE.

  • Nadiane Souza Gonçalves

    Mestranda em Educação com especialização em TiCs - Universidade Europea del Atlântico - Espanha (UNEA). Graduada em Pedagogia  e pós graduada em alfabetização e letramento e psicopedagogia  Professora alfabetizadora na rede municipal.

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Published

27/05/2024

How to Cite

PEDAGOGICAL STRATEGIES USED WITH A STUDENT WITH SEVERE INTELLECTUAL DISABILITIES: INTERACTION AND SOCIAL EXPERIENCE MEDIATED BY AFFECTIVITY AND MUSICITY OVERCOMING CURRICULAR CONTENT. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(5), e555300. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5300