THE TEXT GAME AND THE COCREATION OF MEANINGS IN THE POEM ‘AS SEM-RAZÕES DO AMOR’ BY CARLOS DRUMMOND DE ANDRADE: A LITERARY ANALYSIS THAT CONTEXTUALIZES THE IMPORTANCE OF READER/TEXT INTERACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5380

Keywords:

Analysis. Co-Creation of Meanings. Poetic Sound. The No-Reasons of Love. Drummond

Abstract

The objective of this article is to analyze the poetic resources used by Carlos Drummond de Andrade in the poem 'As Sem-Razões do Amor', highlighting how the sound and wordplay challenge and involve the reader, allowing multiple interpretations and the creation of new meanings through intertextuality and filling in the textual gaps left by the poet. The study is based on the concepts of the text game (Iser, 2002), on literary theories that point to the reader as a participatory element and on the aesthetics of reception (Jauss, 1994) and on the writings of Eco (1986) on open text. Regarding the methodology, it is a qualitative analysis, in which we sought to interpret, between the lines, the musicality and the play on words, a sound that enabled multiple interpretations through the intertextuality established by the reader. When analyzing the poem, it was found that the beginning and end are interconnected and that Drummond is criticizing the use of love without love. The constant movement and the play on words are engaging, they instigate the receiver and invite him to fill in the existing gaps that require the reader's intervention to complete them, and in doing so, the reader becomes co-producer of the act of creation. The poem deeply explores the inexplicable nature of love, and through the play on words the poet expresses the intention of making us reflect on the sublimity of love, so difficult, if not impossible to explain, but convinces us that no one rules the heart.

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Author Biographies

  • Helena Teresinha Reinehr Stoffel

    Mestrado em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Letras e em Educação Inclusiva. Graduada em Letras Português/Inglês. Professora de Metodologia de Pesquisa Científica e Revisora de textos acadêmicos.

  • Aloisio Oliveira Ramos

    Mestrando em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especializações em História e Metodologia do Ensino Superior. Bacharel em Arquivologia pela UFBA.

  • Carlos Alberto Paes Marques de Oliveira

    Mestrando em Educação – Universidad Internacional Iberoamericana – (UNINI -MX). Graduado em Administração e Pós graduado em Auditoria Governamental. Professor convidado do Curso de Especialização em Direito e Processo do Trabalho da Faculdade Baiana de Direito. 

  • Eliane Ferreira da Silva

    Mestranda em Educação - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Bacharel em Fisioterapia. Bacharel em Engenharia Civil. Pós graduação em Fisioterapia em Terapia Intensiva; Pós graduação em Gestão de projetos estruturais – edificações. Pós graduação em empreendedorismo e inovação tecnológica nas engenharias.

  • Katiuscia Souza Rêgo

    Mestranda em Educação pela Universidad Europea del Atlántico (UNEA) - Espanha. Graduada em Bacharelado Interdisciplinar em Humanidades pela (UFOB) Licenciada em História; Esp. em História e Cultura Afro - Brasileira.

  • Leonardo Queiroz Gonçalves

    Mestrando em Educação pela Universidad Europea del Atlántico (UNEA) - Espanha. Graduação em Psicologia pelo Centro Universitário UNA-BH. Graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

  • Luciana Aparecida da Costa Sanches

    Mestranda em Educação - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Gestão Escolar e Educação Infantil. Licenciada em Pedagogia. Professora Efetiva na rede Municipal.

  • Valdirene Solano Dias

    Mestranda em Educação - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Licenciaturas em Letras Português e Inglês e em Pedagogia. Pós-graduada em Orientação Educacional e Gestão Escolar e em Língua Portuguesa. Professora de Língua Portuguesa na rede estadual.

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Published

19/06/2024

How to Cite

THE TEXT GAME AND THE COCREATION OF MEANINGS IN THE POEM ‘AS SEM-RAZÕES DO AMOR’ BY CARLOS DRUMMOND DE ANDRADE: A LITERARY ANALYSIS THAT CONTEXTUALIZES THE IMPORTANCE OF READER/TEXT INTERACTION. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(6), e565380. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5380