FACTORS THAT IMPACT ON TEACHERS’ MENTAL AND EMOTIONAL HEALTH AND COPING STRATEGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i9.5613

Keywords:

Education; Mental health; Emotional health; Teachers.

Abstract

The objective of this article is to investigate the factors that impact the mental and emotional health of teachers based on real evidence, as well as investigate coping strategies to minimize these impacts and propose recommendations for the implementation of practices and actions that promote a healthier work environment and support the mental and emotional health of teachers. Methodologically, the research is configured as a case study, with a qualitative approach and explanatory nature. To collect the data, a structured interview with 6 questions was used, which was carried out in November 2023 with a teacher working in a public school in the state of Mato Grosso. To analyze the data, content analysis was used as a method. As main results, it can be seen that there are numerous factors that impact the mental and emotional health of teachers, including: inappropriate student behavior, excessive workload, excessive demands and pressure for performance, lack of resources, lack of recognition and appreciation, low salaries, lack of support from the school and public policies, conflicting school environment, among others. However, there are also many strategies for coping with mental illness, such as taking care of your diet, practicing physical exercise, sleeping well, being monitored by a health professional, taking medication when recommended by a doctor, receiving support from school, taking friendships in the workplace and working as a team, among others.

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Author Biographies

  • Wagner Mendes da Silva, Instituto Federal de Mato Grosso

    Mestrando em Ensino Cientifico e Tecnológico pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI). Professor do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, docente do Instituto Federal De Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso e professor titular do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. 

  • Amanda Ingrid Leandro Dias, Instituto Federal de Mato Grosso

    Bacharelado em Administração e especialista em Gestão Pública. Professora no Instituto Federal de Mato Grosso, campus Juína.

  • Claudio Cruz de Oliveira

    Graduação em Licenciatura em Pedagogia. Especialização em Supervisão, Orientação e Gestão Escolar  Especialização em Neuropsicopedagogia Clínica, Institucional e Hospital. Terceira Especialização em Psicopedagogia Clínica e institucional. Professor da Educação Básica na Escola Estadual Paulo Freire e Escola Municipal Tia Dejane Pereira.

  • Fernanda América dos Santos França

    Graduação em Português e Literatura da Língua Portuguesa. Especialização em Educação Multidisciplinar com foco na Língua Português. Mestranda em Letras. Atualmente trabalha na CMEB João Alves dos Santos e CMEB Moreira Cabral.

     

  • Janeide Rodrigues de Oliveira Ricardo, Escola Municipal 4 de Julho.

    Graduação em Pedagogia. Especialização Psicopedagogia Institucional. Atualmente trabalha como professora na Escola Municipal 4 de Julho.

  • Lucinete Dias Ferraz

    Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) – IFRO. Graduação em Pedagogia pela Universidade Paranaense, em Orientação Educacional, pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí e em Supervisão Escolar pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Presidente Prudente - SP. Especialista em Supervisão Escolar pela Universidade Paranaense e em Gestão Escolar pela Universidade Federal de Rondônia. Professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Professora, supervisora e gestora escolar. Secretária Municipal de Educação . Supervisora Escolar do Instituto Federal de Educação - IFRO. Presidente do Conselho Municipal de Educação de Buritis/RO. Especialista em Supervisão Escolar na Rede Estadual de Ensino no município de Buritis- RO, Gerente Pedagógica da Coordenadoria Regional de Educação de Buritis. Supervisão Escolar da EEEFM Buriti. 

  • Patricia Borges Ferreira, Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Juína. 

    Graduação em Licenciatura em Letras/Inglês e Literaturas pela Universidade do Estado de Mato Grosso. Especialização em Gestão Escolar. Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Juína. 

  • Valéria Augusta Cruz Pinto

    Pedagoga pela Universidade Federal de Rondônia - Campus de Rolim de Moura- RO. Especialista em Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e Inspeção) pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - Faveni. Pedagoga efetiva ne rede Estadual e Municipal de Mato Grosso cidade de Rondonópolis. 

  • Vanessa Mazeni da Silva , Escola Estadual Deputado João Evaristo Curvo

    Graduação em Ciências Biológica. Especialização em Educação Ambiental. Professora efetiva. Professora contratada na rede pública do estado de MT.

     

  • Waldeir Ferreira Pessoa, Escola Estadual Deputado Djalma Carneiro da Rocha

    Graduação em Ciências Biológicas. Especialização em Educação do Campo pela Instituição IFMT polo de Sapeza. Professor na Escola Estadual Dep. Djalma Carneiro da Rocha, Distrito de Nova alvorada, município de Comodoro.

References

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Published

25/09/2024

How to Cite

FACTORS THAT IMPACT ON TEACHERS’ MENTAL AND EMOTIONAL HEALTH AND COPING STRATEGIES. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(9), e595613. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i9.5613