TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING: PERCEPTIONS AND PRACTICES OF GEOGRAPHY TEACHERS IN HUAMBO, ANGOLA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5746

Keywords:

ICT, Geography Teaching, Teacher Training.

Abstract

This study aimed to analyse the perceptions and practices of Geography teachers in the use of technological resources in the teaching-learning process of this subject at Liceu Comandante Vilinga, in the Huambo province. Using a qualitative and quantitative approach, data collection involved questionnaires applied to students and Geography teachers. The analysis was carried out using SPSS software, which provided a quantitative analysis of the collected data. The results point to a gap between the theoretical knowledge of teachers about digital tools and their effective implementation in the classroom, due to their lack of familiarity with spatial analysis technological tools, insufficient handling skills, and inadequate infrastructure. Teachers still predominantly rely on traditional teaching methods, such as geographic maps, globes, and posters. The study suggests that educational policies should prioritize technological updates in schools, including the acquisition of equipment, continuous training of teachers in teaching technologies applied to each subject, and the creation of digital learning environments that allow students to explore and analyse geographic content interactively and dynamically, promoting more meaningful learning. Additionally, the integration of technological resources can help develop critical and analytical skills in students, better preparing them for the challenges of the modern world, as well as stimulating interest in the field of Geography and related areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • António Alcidio Chimbaia David

    Colégio Comandante Dangereux do Huambo, Angola.

  • Fernando Vianeque Agostinho

    Doutorado em Ciências Pedagógicas, área de "Formação de Professores de Geografia". Professor de Metodologia de Ensino das Ciências da Natureza no Mestrado em Metodologia do Ensino Primário, Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela, Angola.

  • Maria da Conceição Barbosa Rodrigues Mendes

    Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela, Angola

References

AGOSTINHO, F. V. O Ensino de Sistemas de Informação Geográfica na formação do professor de Geografia: relato de experiência no ISCED-Benguela, Angola. In: PEREIRA, W. F. Tecnologias educacionais: metodologias, técnicas e ambientes em pesquisa. [S. l.]: Editora Científica, 1.ª ed., 2022. Vol. 2, p. 162. doi:10.37885/978-65-5360-245-8 DOI: https://doi.org/10.37885/221111013

AGOSTINHO, F. V.; SAVETA, I. A. Uso do Facebook Durante o Estado de Emergência pela COVID-19: Experiência com os Estudantes de Geografia do Instituto Superior de Ciências da Educação de Benguela Revista Angolana de Extensão Universitária, v. 2, n. 2, p. 106 - 130, 25 jul. 2020. Disponível em: https://www.portalpensador.com/index.php/RAEU-BENGO/article/view/142

ASSIS, C. A. Uso da Google Earth como ferramenta de aprendizagem no ensino da Geografia. [S. l.]: UEM, 2013

BANHARA, G. D. A utilização das novas tecnologias de ensino da Geografia. [S. l.]: Passei Direito, 2021.

COMISSÃO DE EDUCAÇÃO GEOGRÁFICA DA UNIÃO INTERNACIONAL PARA EDUCAÇÃO GEOGRÁFICA. Declaração Internacional sobre Educação Geográfica. [S. l.: s. n.], 2007. Disponível em: https://www.igeo-education.org/declaracao. Acesso em: 21 ago. 2024.

FREITAS, F. C.; SOUSA, F. A.; FIUZA, L. M. Uso das tecnologias nas aulas de Geografia no ensino Médio. Revista Multidisciplinar em educação, 2020. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.5064

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, F. F. Impotancia da formação continuada. [S. l.]: Licuri, 2024. DOI: https://doi.org/10.58203/Licuri.22324

GONÇALVES, I. B.; FILHO, J. D. As novas tecnologias digitais no ensino de Geografia. São Paulo: CESP, 2013.

HAGUETE, T. M. Metodologias Qualitativas. Petropolis: Vozes, 1977.

JULIÃO, R. P. Geografia informação e sociedade. GeoNova, 1999.

KARNOPP, C. A tecnologia nas aulas de Geografia e sua mediação na construção do conhecimento. Panamá: Panamá GE, 2013.

KOCHHANN, A.; MARTINS, I.; LEMOS, P.; LIMA, J. D.; OLIVEIRA, R. R.; SILVA, W. B. Metaverso na Educação: Uma Análise Conceptual e crítica. Peer Review, v. 10, p. 11-12, 2023.

MOMOLI, A. C.; PEREIRA, A. M. A formação dos professores de Geografia para o uso das tecnologias digitais. [S. l.]: UFFS, 2019.

MOREIRA, M. A. Metodologia em pesquisa de ensino. São Paulo: LF, 2011.

NUMA, E. N. Probabilidade e estatística conceitos elementares. Buenos Ares: Punto Rojo, 2021.

PANIZZA, A. D.; FONSECA, F. P. Técnicas de interpretação visual de imagens. Geousp-espaço e terra, v. 15, n. 3, 2011. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2011.74230

PILAR, G. G. Um estudo sobre o Google Earth como ferramenta de escrita virtual. 2006. Monografia (Comunicação social) - UFRS, Porto Alegre, 2006.

REIS, P. Observação de aulas e avaliação do desempenho docente. Lisboa: CCPAP, 2011.

RODRIGUES, W. N. O ensino da Geografia e o uso de tecnologias na prática educacional. [S. l.]: UFA, 2023.

SÁ, I. V. Importância e o Uso das TIC no Ensino de Geografia. [S. l.]: AGB, 2022. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.6192331075

SILVA, M. L.; BASTOS, M. F.; CUNHA, T. R. Metaverso: Um olhar soba perspectiva da educação. Revista Foco, n. 6, 2023.

SOUSA, Karine Heloise Felix de. Quizzez Gamificados com recursos tecnológicos no ensino-aprendizagem da Programação. 2023. Dissertação (Mestradado) - Instituto Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.235325

Published

14/10/2024

How to Cite

TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING: PERCEPTIONS AND PRACTICES OF GEOGRAPHY TEACHERS IN HUAMBO, ANGOLA . (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(10), e5105746. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5746