ICT AS A TOOL FOR TEACHING HISTORY AND ITS CONTEXTUALIZATION IN THE EVERYDAY DAY OF ADOLESCENTS

Authors

  • Maria Aparecida Almeida da Silva
  • Alexandre Santos de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5787

Keywords:

History, Apprenticeship, ICT, Teaching

Abstract

Teaching history, especially among teenagers, can be a challenging activity, considering the need to make these students understand that no matter how distant a fact may be in the past, it somehow contributed to the construction of the present and affects on the life of societies in a broad sense. The history teacher faces a double challenge, in addition to the need to understand the specificities of teenagers and find ways to make classes attractive, he needs to make them understand that the past, present and future are connected. This study was developed with the aim of evaluating ICT as a tool for teaching history and its role in facilitating the contextualization of these facts in the daily lives of teenagers. A narrative review of national and international literature was carried out. When we think about the role of digital media in teaching and learning World History, it is appropriate to start with some historical context. The challenges inherent in teaching a broad historical survey course have been well recognized and debated for at least more than a century. The arrival of digital media in the teaching and learning of World History is not a negative thing. On the contrary, carefully constructed digital media can give our students access to immediate multimedia experiences that conventional teaching cannot provide, encounters with still and moving images, music, data and text more or less simultaneously. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Aparecida Almeida da Silva

    Docente na Secretaria de Estado da Educação de Rondônia. Licenciatura Plena em Pedagogia-Faculdade de Educação de Colorado do Oeste RO, Pós graduada em Psicopedagogia -Universidade Salgado Filho de Oliveira RJ, Pós graduação em Visão Interdisciplinar em Educação pela Faculdades Integradas de Cacoal -RO e Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional- (PROFEPT IFRO).

  • Alexandre Santos de Oliveira

    Docente no Instituto Federal de Sergipe – IFS. Professor credenciado no Programa de Pós-graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia (PPGSCA-UFAM) e no Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEpt – IFRO). Doutor em Design, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio, com doutorado Sanduíche no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra.

References

ALCÂNTARA, M. I. P. de. Comunicação educativa no ensino de ciências naturais na Educação Infantil: Um estudo no curso de formação inicial de professores. 2017. Tese (Doutoramento Em Ciências Da Educação) - Universidade De Trás-Os-Montes E Alto Douro, 2017. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/3c428ec9e633548b2c617d12a09a5b73/1?pqorigsite=gscholar&cbl=2026366&diss-y. Acesso em: 25 abr. 2023.

ALLMAN, B. et al. Trends and Topics in Educational Technology, 2023 Edition. Tech Trends, v. 67, n. 3, p. 583-591, 2023. doi: 10.1007/s11528-023-00840-2. DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-023-00840-2

ALMEIDA, Fernando José de; FRANCO, Monica Gardelli. Tecnologias para a educação e políticas curriculares de estado. In: COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL – CGI. BR. Pesquisa sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nas escolas brasileiras – TIC Educação 2013. São Paulo: CGI.br, 2014. p. 41-52. Disponível em: https://cetic.br/media/%20docs/publicacoes/2/tic-educacao-2013.pdf. Acesso em: 1 mar. 2023.

BITTENCOURT, C. F. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 127–149, maio 2018. DOI: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180035

CAINELLI, M.; BARCA, I. Aprendizagem da história a partir da construção de narrativas sobre o passado. Educação e Pesquisa, v. 44, p. e164920, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844164920

CASTELLS, M. A Galáxia da internet: Reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003. Disponível em: https://www.academia.edu/41717035/A_Galaxia_da_Internet_Manuel_Castells. Acesso em: 8 fev. 2023.

CHAU, K. Y. et al. Impact of self-directed learning and educational technology readiness on synchronous E-learning. J. Org. End User Comput. 33, 1–20, 2021.doi: 10.4018/JOEUC.20211101.oa26 DOI: https://doi.org/10.4018/JOEUC.20211101.oa26

CONTE, E.; MARTINI, R. M. F. As Tecnologias na Educação: uma questão somente técnica?. Educação & Realidade, v. 40, n. 4, p. 1191–1207, out. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623646599

DIGNATH, C. For unto every one that hath shall be given: teachers' competence profiles regarding the promotion of self-regulated learning moderate the effectiveness of short-term teacher training. Metacogn. Learn, v. 16, p. 555–594, 2021. 10.1007/s11409-021-09271-x DOI: https://doi.org/10.1007/s11409-021-09271-x

JEFFRIES, P. R. et al. The Role of Technology in Health Professions Education During the COVID-19 Pandemic. Acad Med., v. 97, n. 3S, p. S104-S109, 1 mar. 2022. doi: 10.1097/ACM.0000000000004523. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000004523

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999. Disponível em: https://mundonativodigital.files.wordpress.com/2016/03/cibercultura-pierre-levy.pdf. Acesso em: 10 fev. 2023.

MAIA, N. M. F. E S. et al. Tecnologias educacionais para o ensino de história da enfermagem: revisão integrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 35, p. eAPE03017, 2022. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2022AR0003017

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

MARTINS, M. L. B. Avaliação democrática das aprendizagens históricas: desafios à didática da história. Educação em Revista, v. 36, p. e227098, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698227098

MONTEIRO, A. M. F. DA C. Aulas de História: questões do/no tempo presente1. Educar em Revista, n. 58, p. 165–182, out. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.42380

OKOYE, K. et al. Impact of digital technologies upon teaching and learning in higher education in Latin America: an outlook on the reach, barriers, and bottlenecks. Educ Inf Technol (Dordr)., v. 28, n. 2, p. 2291-2360, 2023. doi: 10.1007/s10639-022-11214-1. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11214-1

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001. Disponível: em: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em: 4 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

REIS, A. S. C. Operações do pensamento histórico de jovens estudantes: um estudo sobre a concepção de evidência. Revista Brasileira de História, v. 41, n. 86, p. 67–86, jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-93472021v41n86-03

SCHUHMACHER, V. R. N.; ALVES, J. DE P.; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 3, p. 563–576, jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170030002

SILVA, J. B. D.; BILESSIMO, S. M. S.; MACHADO, L. R.: ALLMAN. Integração de tecnologia na educação: proposta de modelo para capacitação docente inspirada no TPACK. Educação em Revista, v. 37, p. e232757, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698232757

SOARES, F. A. A.; CARDOSO, V. V.; MUELLER, A. A. Cultura virtual e o ensino de história: entre a práxis e as identidades. Educ. Soc., Campinas, v. 43, e232735, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/es.232735

WU, X. The Collection and Utilization of Web Resources for Teaching World History Based on Data Mining Technology. J Environ Public Health, 2022. doi: 10.1155/2022/9124952. DOI: https://doi.org/10.1155/2022/9124952

ZHANG, W. Using classroom assessment to promote self-regulated learning and the factors influencing its (in)effectiveness. Front. Educ. China, v. 12, p. 261–295, 2017. 10.1007/s11516-017-0019-0. DOI: https://doi.org/10.1007/s11516-017-0019-0

Published

18/10/2024

How to Cite

ICT AS A TOOL FOR TEACHING HISTORY AND ITS CONTEXTUALIZATION IN THE EVERYDAY DAY OF ADOLESCENTS. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(10), e5105787. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5787