THE VERTICALIZATION OF TRAINING IN VOCATIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION: REFLECTIONS FROM THE INDIGENOUS NURSING TECHNICAL COURSE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i12.5997Keywords:
Vocational and Technological Education, Indigenous Nursing, VerticalizationAbstract
This article aims to reflect on the process of verticalization in Vocational and Technological Education, starting from the presentation of theoretical and epistemological elements on the subject, considering the few publications available on this study object. A qualitative approach was used along with field research to understand how the process of verticalization of education occurred in two classes of the technical course in Nursing for indigenous people, in two municipalities of the state of Amazonas – Manaus and Lábrea. Twenty-nine students who graduated from the two classes participated, responding to a questionnaire with open and closed questions. Low verticalization in courses of the same technological axis was observed, as well as difficulties in continuing their academic trajectories in higher education. Low employability was also evident, highlighting the need for investments in effective and specific public policies for the researched social group.
Downloads
References
BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Resolução CNE/CP n 1, de 05 de janeiro de 2021. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2021.
CURI, Luciano Marcos. Verticalização estudantil e institucional. In: Jornal InterAção (Seminário de Notícias de Araxá – MG), ano 20, n. 1031, 24 fev. 2023.
CURI, Luciano Marcos; GOMES, Renata Costa; BORGES, Ana Lúcia Araújo. Verticalização na educação: o que é, como surgiu, para que serve? In: MEDEIROS, Janiara de Lima (org.). Ensino e Educação: contextos e vivências. Campina Grande: Licuri, 2023. DOI: https://doi.org/10.58203/Licuri.83089
FERNANDES, M. R. da S. O processo de verticalização da Educação Profissional e Tecnológica e suas implicações na qualidade do trabalho dos docentes do Câmpus São Vicente do Sul do Instituto Federal Farroupilha. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Instituto de Agronomia, UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. A Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: Editora EPU, 2018.
MARTINS, Gláucia Regina Manzano. A evolução da avaliação institucional no centro Paula Souza do analógico ao digital: 20 anos do sistema de avaliação institucional (SAI). In: MORAES, Gustavo Henrique. Avaliação da Educação Profissional e Tecnológica: um campo em construção. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020.
OLIVEIRA, B. C. O trabalho docente na verticalização do Instituto Federal de Brasília. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – UNB – Universidade de Brasilia, Brasília, 2016.
RAMOS, Marise. Ensino Médio Integrado: ciência, trabalho e cultura na relação entre educação profissional e educação básica. In: MOLL, Jaqueline (org.). Educação Profissional e tecnológica no Brasil: desafios, tensões e possibilidade. Porto Alegre: Artmed, 2010.
RÔÇAS, Giselle; BONFIM, Alexandre Maia do. Educação Superior e Educação Básica nos Institutos Federais: avaliação da verticalização de ensino com seus gestores. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 1, n. 1, dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.36524/ept.v1i1.357
WAEHNELDT, Anna Beatriz; PEREIRA, Inês Filipa M. J. Avaliação nacional do egresso do Senac e inserção no mercado de trabalho. In: MORAES, Gustavo Henrique. Avaliação da Educação Profissional e Tecnológica: um campo em construção. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.