SUSTAINABLE DEVELOPMENT: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES OF TRANSDISCIPLINARY APPROACHES IN THE PREVENTION AND CONTROL OF AEDES AEGYPTI IN THE SCHOOL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.601

Keywords:

health promotion, transdisciplinary, Aedes aegypti.

Abstract

Tendo como foco uma das metas do desenvolvimento sustentável na promoção da saúde direcionada às doenças negligenciadas causadas pelo Aedes aegypti, activities were performed within the framework of a transdisciplinary project in the State College Dr. Xavier da Silva in Curitiba-PR, in order to provide an experience developed in the school space, such as reflections, lectures, flash mob theatrics and other actions to raise awareness about healthy lifestyle habits and guide future choices that would encourage an attitude of health preservation and the environment where we live in order to ensure the well-being and citizenship. The activities were developed with the school community, guided by teachers from all areas. Given the transdisciplinary character, themes related to environmental preservation and respect for life in its multiple manifestations were addressed, aiming at the adoption and construction of a Health Promoting School, contributing to the global insertion of the health theme in the pedagogical projects of schools. It is concluded from the experience that transdisciplinary didactic projects that respond to the school's daily concerns, manifesting greater autonomy and interest in solving problems and also allows through scientific knowledge a more critical and reflective training on the process of preserving, caring for the environment, health from the perspective of integrality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ronualdo Marques, Universidade Federal do Paraná

    Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGFECT-UTFPR); Graduado em Pedagogia no Centro Universitário Internacional (UNINTER). Especialista em Filosofia Contemporânea pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (FACEL). Especialista em Gestão Pública Municipal pela UTFPR - Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR); Especialista em Educação e Gestão Ambiental pela Faculdades Integradas do Vale do Ivaí (UNIVALE); Especialista em Educação Especial Faculdades Integradas do Vale do Ivaí (UNIVALE); Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Pesquisador na área da Educação Ambiental e Ensino de Ciências. Atualmente é docente de Biologia; Ciências e Educação Ambiental no Ensino Fundamental, Médio e Profissional na Secretária Estadual de Educação do Paraná ? SEED.

    Universidade Federal do Paraná 

Published

26/08/2021

How to Cite

SUSTAINABLE DEVELOPMENT: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES OF TRANSDISCIPLINARY APPROACHES IN THE PREVENTION AND CONTROL OF AEDES AEGYPTI IN THE SCHOOL CONTEXT. (2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(7), e27601. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.601