KNOWLEDGE ABOUT FIRST AID AMONG TEACHERS OF ADOLESCENTS

Authors

  • Giovanna Sousa Matos
  • Viviane Moreira dos Santos Teixeira
  • Diane Costa Moreira
  • Bianca Oliveira Rocha
  • Isabella Xavier Silva Gomes
  • Ana Paula Sanches Viana

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i12.6011

Keywords:

First aid. Educational institution. Teachers.

Abstract

This article aims to evaluate, through the scientific literature, the knowledge about first aid among teachers of the adolescent public. Methods: This is a descriptive study, using an integrative review through a search on the Pubmed and VHL platforms, selecting articles between 2019 and 2024, available for free and complete access. Results: The results indicated that the teachers, in most of the schools selected in the studies, do not have sufficient knowledge and practice to assist in emergency cases, which places the students as susceptible to errors and risk. It was also observed that the main urgent and emergency cases are fainting and orthopedic trauma (>40%). In addition, the main complications worked on, through training, were falls, child choking, convulsion, choking, resuscitation due to CPA, electrical accidents, burns and knowledge related to the Mobile Emergency Care Service – SAMU – and its contact number. Conclusion: The analysis of the results revealed that, in view of the insufficient knowledge of teachers, training courses, regardless of online or face-to-face, are effective in fixing the content and increasing the safety of the education professional when assisting the student, which promotes the improvement of the victim's clinical condition and reduces the incidence of hospitalization and death.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Giovanna Sousa Matos

    Formanda em enfermagem - FAINOR.

  • Viviane Moreira dos Santos Teixeira

    Professora/ Orientadora/ Enfermeira – FAINOR.

  • Diane Costa Moreira

    Professora/ Coorientadora/ Enfermeira – FAINOR.

  • Bianca Oliveira Rocha

    Formanda em farmácia – FAINOR.

  • Isabella Xavier Silva Gomes

    Formanda em enfermagem – FAINOR.

  • Ana Paula Sanches Viana

    Formanda em enfermagem – FAINOR.

References

BRASIL. lei nº 13.722, de 4 de outubro de 2018. Torna obrigatória a capacitação em noções básicas de primeiros socorros de professores e funcionários de estabelecimentos de ensino públicos e privados de educação básica e de estabelecimentos de recreação infantil. Brasilia: Casa Civil, 2018. Disponível em: L13722. Acesso em: 09 nov. 2024.

BRITO, J. G. et al. Avaliação de Treinamento sobre Primeiros Socorros para Equipe Técnica de Escolas de Ensino Especializado. Cogitare Enfermagem, v. 24: e60340, 2019. DOI: https://doi.org/10.5380/ce.v24i0.60340

BRITO, J. G. et al. Efeito da Capacitação sobre Primeiros Socorros em Acidentes para Equipes de Escolas de Ensino Especializado. REBEn, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/SHw8PBVZkNzSWGyKdfszV4J/?lang=pt#. Acesso em: outubro de 2024.

CARVALHO, L. S. et al. A Abordagem de Primeiros Socorros Realizada pelos Professores em uma Unidade de Ensino Estadual em Anápolis- GO. Ensaios Ciência: Ciências Biológicas, Agrárias e da Saúde, v. 18, n. 1, p. 25, 2014. Disponível em: http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/ensaioeciencia/article/view/407/2899. Acesso em: mar. 2024.

FALEIROS, I. B. et al. Capacitação em primeiros socorros para professores e funcionários do ensino fundamental e médio. Revista Online de Pesquisa, v. 13, p. 930-935, jan.-dez.2021. DOI: https://doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v13.9649

GRIMALDI. M. R. M. et al. A escola como espaço para aprendizado sobre primeiros socorros. REUFSM – Revista de Enfermagem da UFSM, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/2179769236176

LEITE, H. S. N.; BOMFIM, C. R.; FORMIGA, H. J. B.; FERREIRA, A. M.; BARBOSA, A. B. A.; MARTINS, N. X. M. Primeiros socorros na escola: Conhecimento da equipe que compõe a gestão educacional. Temas em Saúde, 2018. Disponível em: https://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2018/10/fip201819.pdf. Acesso em: maio 2024.

MAYA, D. R. et al. CONHECIMENTO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO EM PRIMEIROS SOCORROS EM UMA ESCOLA PÚBLICA DE RIO BRANCO–ACRE. RECIMA21 - REVISTA CIENTÍFICA MULTIDISCIPLINAR, v. 4, n. 9, 2023. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/3995/2853. Acesso em: 09 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3995

MELO, C. P. et al. Curso teórico online de primeiros socorros na escola: Percepção dos professores da educação básica. Revista Enfermería Actual em Costa Rica, 2023. Disponível em: Curso teórico online de primeiros socorros na escola: percepção dos professores da educação básica. Acesso em: out. 2023.

MOREIRA, L. D.; SILVA, D. B. G. Tecnologias e Alterações do Comportamento Humano e Meio Ambiente: A Importância do Conhecimento de Primeiros Socorros pelo Profissional de Educação Física. [S. l.]: Unaerp, 2018. Disponível em: https://www.unaerp.br/documentos/3306-a-importancia-do-conhecimento-dos-primeiros-socorros-pelo-profissional-de-educacao-fisica/file. Acesso em: maio 2024.

OLIVEIRA, W. B. et al. Impacto da capacitação em primeiros socorros sobre o conhecimento de educadores e agentes escolares. REVISA, v. 11, n. 2, p. 220-231, 2022. DOI: https://doi.org/10.36239/revisa.v11.n2.p220a231

OLIVEIRA, W. B. et al. Percentual de acertos em questões sobre suporte básico de vida em profissionais da educação. Profissionais da Educação, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/abc/a/467VgVVwwwywSZMMbbT7p3x/#. Acesso em: nov. 2024.

SANTOS, S. M. J. et al. Lei Lucas: Definições e Contribuições para a Sociedade. [S. l.]: LAET/UFPB, 2019. Disponível em: https://www.ccta.ufpb.br/editoraccta/contents/titulos/saude/lei-lucas-definicoes-e-atribuicoes-para-a-sociedade/final-cartilha-lei-lucas.pdf. Acesso em: nov. 2024.

SEM-CROWE, B. et al. Tiroteios em massa e sua proximidade com uma escola pública ou privada: protegendo a saúde e o sustento de nossos filhos. Am Surg, v. 8, n. 11, p. 2695-2702, nov. 2022. Disponível em: Mass Shootings and Their Proximity to a Public or Private School: Protecting the Health and Livelihood of Our Children - Brendon Sen-Crowe, Cody Autrey, Kevin Newsome, Mark Mckenney, Adel Elkbuli, 2022. Acesso em: nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/00031348211063557

Published

09/12/2024

How to Cite

KNOWLEDGE ABOUT FIRST AID AMONG TEACHERS OF ADOLESCENTS. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(12), e5126011. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i12.6011