THE DIDACTIC POTENTIAL OF QUIZIZZ IN TEACHING GEOGRAPHY: EXPERIENCES AND PERCEPTIONS OF TEACHERS IN HUAMBO, ANGOLA
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i12.6042Keywords:
Quizizz, Gamification, Teaching and Learning of Geography, ICTAbstract
This study explored the didactic potential of Quizizz in teaching Geography at Liceu Comandante Vilinga, Huambo, Angola, as part of a master's research initiated in 2023 at the Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo. The issue that motivated this research is the predominant use of traditional resources in teaching, while students and teachers use technologies for other purposes. This study aims to leverage Quizizz to promote more interactive teaching and learning methods for Geography. The research followed a mixed approach, focusing on literature review, observation, and surveys to teachers and students. Training sessions were held to explore Quizizz's potential, followed by collecting perceptions from teachers. Data were analyzed using SPSS and qualitative analysis. Results indicate that teaching practices were mostly traditional, not meeting the demands of new challenges in the Angolan Education and Teaching system and the increasingly modern and globalized context. As part of the proposed methodology for using technological resources in 11th-grade Geography classes, teachers were trained in October 2024 to use Quizizz. The study highlights the need for continuous teacher training in technological tools and the technological equipment of schools to support teaching with active methodologies and more interactive technologies.
Downloads
References
ALVARENGA, I. J. A planificação Docente e o Sucesso do Ensino-Aprendizagem. Praia: UJP-CV, 2011.
APURANA, F. L.; BRITO, I. P.; CAMURÇA, R. P.; SANTOS, J. P. Gamificação na Educação: Utilizando a plataforma Quizizz para melhorar e engajar a aprendizagem das question words na aula de língua inglesa. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciência e Educação, v. 926, 2023. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v9i8.10873
BONGA, I. O papel das TIC na formação de Professores: Quais desafios em Angola. Novas Edições Académicas, v. 32, 2020.
CURVO, E. F.; MELLO, G. J.; LEÃO, M. F. A gamificação como prática de ensino inovadora: Um olhar para as teorias epistemológicas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 4972, 2023. DOI: https://doi.org/10.55905/cuadv15n6-008
DANTAS, S. G.; LIMA, S. O Uso do Quizizz para avaliação da aprendizagem de Inglês sob a perspectiva dos alunos. Revista Língua e Literatura, v. 86, 2023.
DAVID, A. A. C.; AGOSTINHO, F. V.; MENDES, M. C. B. Os Recursos Tecnológicos no Ensino: Percepções e Práticas dos Professores de Geografia do Huambo, Angola. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 5, n. 10, p. e5105746, 2024. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5746. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5746
FERNANDES, A. C.; SAMPAIO, A. C. Importância das TICS no ensino da Cartografia para ensinar Geografia. NEPEG, v. 9, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de investigação social. São Paulo: Atlas, 1989.
LAKATOS, E. M.. MARCONI, M. D. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 1992.
LIMA, J. I.; VASCONCELOS, C. A.; SANTOS, L. N. Ensino da Geografia com tecnologias na perspectiva da aprendizagem significativa. Anais Educon, v. 2, 2020.
MAIO, A. C.; SETZER, A. Educação, Geografia e o desafio das novas tecnologias. RPE, v. 233, 2011.
MANUEL, F. Angola pretende criar estrategia nacional de inteligencia artificial. PTI-Portal de Tecnologia de Informação, 20 jun. 2024. Disponível em: https://pti.ao/angola-pretende-criar-estrategia-nacional-de-inteligencia-artificial/. Acesso em: 19 nov. 2024
MOREIRA, M. A. Metodologia de pesquisa em ensino. São Paulo: Livraria da Física, 2011.
OLIVEIRA, A. D.; MOITA, F. M. Quizz na sala de aula. In: IICINTEDI, v. 3-4, 2016.
PESSOA, J. Quizzez Gamificados com recursos tecnológicos no ensino-aprendizagem da Programação. 2023. Dissertação (Mestrado) – Instituto Federal, Paíba, 2023.
SILVA, R. M.; MORAES, J. D.; CABRAL, B. I.; NINA, N. V.; MORAES, F. K.; MARAES, F. K.; MORAES, F. C. Análises do Impacto da Plataforma do Quizizz no aprendizado de estudantes em disciplinas de curso técnico. Revista observatória de la economia Latino-Americana, v. 4, 2024. DOI: https://doi.org/10.55905/oelv22n11-025
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.