THE USE OF GAMIFICATION IN PREPARATION FOR THE SAEB MATHEMATICS TEST: EXPERIENCES DURING THE PROGRAMA DE RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i2.6225Keywords:
Gamification, Mathematics Teaching, SAEB, Residência PedagógicaAbstract
This paper addresses the application of gamification as a teaching strategy to assist 9th-grade elementary school students in preparing for the Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) test. The research was carried out within the scope of the Residência Pedagógica, at the partner school Escola Municipal de Educação Básica Prefeito Benício Ferreira Reis, located in the Distrito Pé Leve, in the municipality of Limoeiro de Anadia/AL. The study investigates how gamification, which involves incorporating game elements into educational contexts, can improve students' motivation, engagement, and performance during the preparation process for the SAEB assessment. As a methodology, the residents developed and implemented gamified strategies in the classroom environment, using elements such as scoring, virtual rewards, challenges, and competitions among students. The experience report describes the experiences lived during the application of the Caça ao Qr Code and the Quiz Matemático - dynamic gamified activities designed and applied, as well as the results observed. These outcomes may include improvements in student interest in the content, increased time spent studying, increased collaboration among students, and potentially improved performance on SAEB assessments.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasilia: Ministério da Educação, 2018a. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 abr. 2023.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Inep. Brasília: Ministério da Educação, 2018c. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb. Acesso em: 1 ago. 2024.
BRASIL. Programa de Residência Pedagógica. Brasília: Ministério da Educação, 2018b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programas-encerrados/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 1 ago. 2024.
CARVALHO, E. F. G. et al. As tecnologias educacionais digitais e as metodologias ativas para o ensino de matemática. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 3153-3169, jan. 2021.
DAMASCENO, L. N.; RABELO, J. C. R. Matemática: nos dias atuais ainda existe um nível alto de rejeição? Anais do Seminário Sul-Mato-Grossense de Pesquisa em Educação Matemática, v. 13, n. 1, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/sesemat/issue/view/529. Acesso em: 25 ago. 2023.
DESCHAMPS, Eduardo. O CNE e a educação no contexto da pandemia. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https://cienciaparaeducacao.org/blog/2020/09/30/o-cne-e-educacao-no-contexto-da-pandemia/. Acesso em: 1 ago. 2024.
FERREIRA, Williane Costa; OLIVEIRA, Carloney. O Jogo Digital Quiz PG nas Aulas de Matemática: possibilidades para o Ensino e Aprendizagem de Progressão Geométrica. Revista de Educação Matemática, v. 18, p. e021015, 2021. DOI: 10.37001/remat25269062v17id489. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/121. Acesso em: 20 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.37001/remat25269062v17id489
HORTA NETO, J. L. Um olhar retrospectivo sobre a avaliação externa no Brasil: das primeiras medições em educação até o SAEB de 2005. Revista Iberoamericana de Educación (Online), v. 42, p. 1-14, 2007. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4252398
MELO, Fernanda. O IDEB e a atuação do gestor escolar na Rede Estadual de Ensino de Alagoas. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2023.
MOURA, Pablício. et al. O impacto do reforço de matemática contemplando a aprendizagem dos discentes de 5° e 9° anos visando a prova SAEB no município de Água Branca–PI. Anais VI CONEDU, Campina Grande, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/61448. Acesso em: 1 ago. 2024.
RIBAS, Ana Carolina. et al. O uso do aplicativo QR code como recurso pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. Ensaios Pedagógicos, v. 7, n. 2, p. 12-21, 2017.
SILVA, Givanildo; CARVALHO, Dayane. A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990. Educação em Foco, v. 24, n. 44, p. 397-421, 2021. DOI: https://doi.org/10.36704/eef.v24i44.5867
SILVA, João. et al. O Uso de Metodologias Ativas no Ensino de Matemática: o que dizem as pesquisas brasileiras. Revista de Educação Matemática, v. 20, n. 01, p. e023113, 2023. DOI: 10.37001/remat25269062v20id494. Disponível em: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/494. Acesso em: 20 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.37001/remat25269062v20id494
TOLOMEI, B. V. A gamificação como estratégia de engajamento e motivação na educação. EAD em foco, v. 7, n. 2, 2017. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/440. Acesso em: 27 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.440
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.