ALLOWANCE AS A FINANCIAL EDUCATION STRATEGY: METHODS AND PRACTICES FOR DEVELOPING SUSTAINABLE HABITS IN EARLY CHILDHOOD
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i4.6341Keywords:
Financial Education. Behavior. Allowance.Abstract
The article explores the practice of allowance as a financial education strategy in childhood, highlighting different methods and practices aimed at the development of sustainable habits from early childhood, reinforcing the importance of financial behavior education in the family and school environment, providing a solid basis for the construction of financial education for children and young people. The research addresses the origins and cultural variations of allowance in different contexts, analyzing its social and educational implications. Several approaches to the implementation of allowance are discussed, including voluntary, financial, third-party, economic, entrepreneurial, ecological, social exchange, with a focus on building healthy financial habits. The analysis focuses on the relevance of playful and practical strategies for the development of financial skills that involve planning, saving and conscious consumption.
Downloads
References
DOMINGOS, Reinaldo. Empreender vitorioso com sonhos e lucro em primeiro lugar. 2. ed. São Paulo: DSOP, 2021. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i5.299
DOMINGOS, Reinaldo. Mesada não é só dinheiro: conheça os 8 tipos e construa um novo futuro. 2. ed. São Paulo: DSOP, 2021. E-book. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br Acesso em: 08 mar. 2025.
DOMINGOS, Reinaldo. Terapia financeira: realize seus sonhos com educação financeira. 2. ed. São Paulo: Editora DSOP, 2022.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2022. 208 p.
LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2021. E-book. ISBN 9788597026580. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597026580. Acesso em: 30 mar. 2025.
LEITE, Elaine da Silveira. Dinheiro e crianças: a consagração moral da educação financeira no Brasil. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 24, e20221422, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2238-38752024v1422. Acesso em: 30 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/2238-38752024v1422
OCDE. Recommendation on principles and good practices for financial education and awareness: Recommendation of the Council. [S. l.]: OCDE, 2005.
PAULA, Elonilio Jose Andrade de. Educação financeira: um estudo a partir da percepção dos discentes do ensino da rede pública e privada. 2021. 16f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Mamanguape, 2021.
VILCHES, Ana Rosa. Independência financeira ao alcance das mãos: histórias de sucesso que ensinam os caminhos para chegar lá. São Paulo: Editora DSOP, 2018.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.