ALLOWANCE AS A FINANCIAL EDUCATION STRATEGY: METHODS AND PRACTICES FOR DEVELOPING SUSTAINABLE HABITS IN EARLY CHILDHOOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i4.6341

Keywords:

Financial Education. Behavior. Allowance.

Abstract

The article explores the practice of allowance as a financial education strategy in childhood, highlighting different methods and practices aimed at the development of sustainable habits from early childhood, reinforcing the importance of financial behavior education in the family and school environment, providing a solid basis for the construction of financial education for children and young people. The research addresses the origins and cultural variations of allowance in different contexts, analyzing its social and educational implications. Several approaches to the implementation of allowance are discussed, including voluntary, financial, third-party, economic, entrepreneurial, ecological, social exchange, with a focus on building healthy financial habits. The analysis focuses on the relevance of playful and practical strategies for the development of financial skills that involve planning, saving and conscious consumption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Reinaldo Domingos

    PhD pela Florida Christian University (FCU) com teses sobre Educação Financeira e Educação Empreendedora embasadas na Metodologia DSOP e reconhecidos no Brasil em 2020 pela Universidade da Amazônia -  UNAMA.

References

DOMINGOS, Reinaldo. Empreender vitorioso com sonhos e lucro em primeiro lugar. 2. ed. São Paulo: DSOP, 2021. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i5.299

DOMINGOS, Reinaldo. Mesada não é só dinheiro: conheça os 8 tipos e construa um novo futuro. 2. ed. São Paulo: DSOP, 2021. E-book. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br Acesso em: 08 mar. 2025.

DOMINGOS, Reinaldo. Terapia financeira: realize seus sonhos com educação financeira. 2. ed. São Paulo: Editora DSOP, 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2022. 208 p.

LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2021. E-book. ISBN 9788597026580. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597026580. Acesso em: 30 mar. 2025.

LEITE, Elaine da Silveira. Dinheiro e crianças: a consagração moral da educação financeira no Brasil. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 24, e20221422, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2238-38752024v1422. Acesso em: 30 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/2238-38752024v1422

OCDE. Recommendation on principles and good practices for financial education and awareness: Recommendation of the Council. [S. l.]: OCDE, 2005.

PAULA, Elonilio Jose Andrade de. Educação financeira: um estudo a partir da percepção dos discentes do ensino da rede pública e privada. 2021. 16f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Aplicadas e Educação, Mamanguape, 2021.

VILCHES, Ana Rosa. Independência financeira ao alcance das mãos: histórias de sucesso que ensinam os caminhos para chegar lá. São Paulo: Editora DSOP, 2018.

Published

06/04/2025

How to Cite

ALLOWANCE AS A FINANCIAL EDUCATION STRATEGY: METHODS AND PRACTICES FOR DEVELOPING SUSTAINABLE HABITS IN EARLY CHILDHOOD. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(4), e646341. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i4.6341