GEOTECHNOLOGIES AS EDUCATIONAL TOOLS: THE USE OF DIGITAL MAPS AND GEOGRAPHIC INFORMATION SYSTEMS (GIS) IN TEACHING GEOGRAPHY AT VASCO DA GAMA SCHOOL – ARACI/BA FOR MIDDLE SCHOOL (FUNDAMENTAL II)
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i6.6485Keywords:
Geography, .Planning , Digital mapsAbstract
This research analyzes the use of geotechnologies in teaching Geography in Elementary School II, with an emphasis on promoting spatial skills and strengthening meaningful learning. The study highlights the integration of digital tools, such as digital maps and geographic information systems (GIS), as essential elements in this educational process. The main purpose of the research was to promote spatial skills through a pedagogical approach that incorporated the use of geotechnologies in teaching Geography at Vasco da Gama School, located in the municipality of Araci, Bahia. According to Tolfo et al. (2021), educational institutions should actively involve the community, since this collaboration tends to generate more relevant results in terms of sustainability. This cooperative approach not only raises awareness of environmental issues but also reinforces the sense of belonging and responsibility among students and the community. Furthermore, by including all participants, these initiatives cultivate a more dynamic and interactive learning environment, where each person feels part of the solution to the environmental challenges we face.
Downloads
References
ALMEIDA, R. F.; CASTRO, S. A. Cartografia digital e ensino de Geografia: possibilidades e desafios em sala de aula. Revista Brasileira de Educação Geográfica, v. 10, n. 2, p. 45–62, 2019.
LIMA, L. C.; CASTRO, A. G. O ensino de Geografia no contexto da pandemia: desafios da mediação tecnológica. Revista Saberes em Debate, v. 12, n. 1, p. 33–49, 2019.
NASCIMENTO, J. S.; LIMA, H. D. Tecnologia na escola pública: desafios de acesso e uso consciente. Revista Educação em Debate, v. 9, n. 2, p. 141–160, 2021. DOI: https://doi.org/10.29327/533795.1-12
OLIVEIRA, L. F.; RAMOS, D. P. Geotecnologias como instrumento de inclusão no processo de ensino-aprendizagem. Revista Inclusão e Educação, v. 6, n. 1, p. 55–71, 2022.
OLIVEIRA, L. F.; RAMOS, D. P. Geotecnologias como instrumento de inclusão no processo de ensino-aprendizagem. Revista Inclusão e Educação, v. 6, n. 1, p. 55–71, 2022.
PEREIRA, N. R.; COUTO, B. S. Geotecnologias aplicadas ao ensino: reflexões sobre formação e prática docente. Revista Brasileira de Tecnologias Educacionais, v. 6, n. 1, p. 23–39, 2022.
PEREIRA, Vladi Sénio Ribeiro. O uso das redes sociais digitais no processo de ensino-aprendizagem em Geografia: Um estudo com estudantes do Ensino Superior do ISCED-Huíla. 2022. Tese (Doutorado) - Universidade da Beira Interior, Portugal, 2022.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. Rio de Janeiro: Cortez, 2011.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.