HOLISTIC EDUCATION IN MOZAMBIQUE: PROPOSAL FOR A NATIONAL POLICY FOR SOCIOEMOTIONAL DEVELOPMENT AND CITIZENSHIP (PNEDSC)
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i6.6529Keywords:
Socioemotional Education; Citizenship; Educational Public Policies; Holistic DevelopmentAbstract
The scientific article on the National Policy for Education in Socioemotional Development and Citizenship (PNEDSC) aims to promote holistic education that develops socioemotional skills and citizenship values in students. The focus is on strengthening socioemotional development and building active citizenship. The central issue identified is the lack of a national policy that systematically integrates these competencies into the school curriculum. Many institutions address these areas in a fragmented and disorganised manner, undermining the effectiveness of teaching practices aimed at forming critical, empathetic, and responsible citizens. The objective of the research is to promote socioemotional competencies in primary education, encourage civic pedagogical practices, and strengthen a culture of peace, respect for diversity, and equity in schools. The study arises from the growing demand for educational policies that integrate socioemotional competencies into the curriculum, recognising the positive impact of this approach on the overall development of students. To make the research possible, a qualitative method was used, with documentary analysis of the PNEDSC guidelines and interviews with educators and managers to assess the implementation of the policy in schools. The PNEDSC presents significant potential to transform education, but greater teacher training and ongoing monitoring are needed to ensure its effectiveness.
Downloads
References
CASEL – Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning. (2020). What is SEL?. Disponível em: https://casel.org/what-is-sel/
Foucault, M. (1975). Vigiar e Punir: nascimento da prisao. Cortez Editora. Brasil
Fox, L., Santibañez, L., Nguyen, V., & André, P. (sem data). Education Reform in Mozambique. https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8975-1 DOI: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-8975-1
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido.
Freire, P. (1993a). Política e educação. Cortez Editora.
Freire, P. (1993b). Política e educação. Cortez Editora.
Klein, D. H. (sem data). História das ideias pedagógicas do Brasil (Demerval Saviani).
Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. (2020). Plano curricular do ensino primário. https://www.mept.org.mz
Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano, Moçambique. (2020). Plano Estratégico da Educação 2020- 2029.
República de Moçambique. (1990). Constituição da República de Moçambique. Imprensa Nacional de Moçambique.
República de Moçambique. (2004). Constituição da República de Moçambique (versão revista de 2004, com alterações até 2018). Imprensa Nacional de Moçambique.
República de Moçambique. (2004). Constituição da República de Moçambique (versão revista de 2018). Imprensa Nacional de Moçambique.
Rousseau, J.-J. (sem data). Emílio ou Da Educação.
UNESCO. (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. Paris: UNESCO. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000383607 DOI: https://doi.org/10.54675/CGBA9153
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.