STEREOTYPES AND TEACHER JUDGMENT: THE INFLUENCE OF ABLEISM ON THE ASSESSMENT OF SCHOOL ABILITY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i6.6543Keywords:
School inclusion. Stereotypes. Disability.Abstract
This study investigates how basic education educators perceive the ability of individuals with and without disabilities to carry out school activities, including cases of obesity, ethnicity, gender, and zoomorphic representations. The research is based on the theoretical frameworks of Soares (2017), Silva (2010), and Bhabha (2013), discussing how ableism, racial stereotypes, and lack of knowledge about disabilities influence teachers’ perceptions. The methodology consisted of applying questionnaires with images representing different profiles. The results show high agreement (between 97% and 99%) regarding the ability of individuals without disabilities, regardless of race or gender. However, significant divergences arise when it comes to individuals with disabilities. The most discrepant case is that of a woman with microcephaly, whose ability was recognized by only 67% of teachers, while 14% disagreed. The highest rate of indecision (19%) was also recorded in this case, suggesting a lack of knowledge and the influence of the biomedical model. Regarding animals used as symbolic representations (zoomorphization), 76% of respondents denied intellectual or physical ability for school activities, revealing anthropocentric and ableist views. On the other hand, obesity was not perceived as a relevant impediment, with 92% of teachers recognizing the ability of the obese youth. It is concluded that, although inclusive attitudes prevail, there is still the presence of subtle prejudices and lack of knowledge that can limit more equitable pedagogical practices.
Downloads
References
BHABHA, Homi Kisanbhai. O Local da Cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
CAMARGO, Flávia Pedrosa de. O capacitismo e a expectativa docente em relação a alunos com deficiência. [SYN]THESIS, v. 13, n. 1, p. 87-96, 2020.
DELLANI, Marcos Paulo; MORAES, Deisy Nara Machado. Inclusão: caminhos, encontros e descobertas. Revista de Educação do Ideal, v. 7, n. 15, p. 1-13, 2012.
DINIZ, Débora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.
GARCIA, Vagner Rodrigues; LUCAS, Priscila Jaeger. Capacitismo e racismo: uma abordagem interseccional no diagnóstico tardio do autismo. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DESIGUALDADES, DIREITOS E POLÍTICAS PÚBLICAS (VIII), 2022, Porto Alegre. Anais [...] Porto Alegre: UNISINOS, 2022. p. 1125-1136.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.
IVANOVICH, Ana Carolina Friggi; GESSER, Marivete. Deficiência e capacitismo: correção dos corpos e produção de sujeitos (a)políticos. Quaderns de Psicologia, v. 22, n. 3, p. 1-21, 2020.
LIMA, André Luís de Souza. Capacitismo e eugenia na educação brasileira: uma reflexão a partir de aproximações epistemológicas. Revista PHILIA|Filosofia, Literatura & Arte, v. 3, n. 1, p. 2-20, 2021.
MARÇAL, Tatiana Loureiro. Inclusão no ensino superior: retratos de estudantes com deficiência. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Departamento de Educação, Universidade de Aveiro, Aveiro (Portugal), 2013.
MARCHESAN, Andressa; CARPENEDO, Rejane Fiepke. Capacitismo: entre a designação e a significação da pessoa com deficiência. Revista Trama, v. 17, n. 40, 2021.
NOGUEIRA, Roberto. Elaboração e análise de questionários: uma revisão da literatura básica e a aplicação dos conceitos a um caso real. Rio de Janeiro: UFRJ/COPPEAD, 2002.
OLIVEIRA, João Victor Borri de. As Escolas e o racismo: Identidades e percepções de estudantes do ensino médio. Revista Avesso: Pensamento, Memória e Sociedade, v. 3, n. 1, p. 1-23, 2022.
RODRIGUES, Silmara Ribeiro; PAULINO, Paulo César. Educação Inclusiva, um desafio de todos. In: III Curso de Especialização em Educação Profissional Integrada a Educação Básica na Modalidade Educação de Jovens e Adultos – PROEJA. Anais [...] Cornélio Procópio: Universidade Tecnológica Federal do Paraná-Campus Cornélio Procópio, 2009. p.1-12.
SILVA, José Rodolfo da. Pós -"deficiência" e o pós -"humano": tensões teóricas. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO 9, 2010, Florianópolis. Anais […] Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2010. p. 1–11.
SOARES, Uesla Lima. O animal humano: os paradigmas da zoomorfização social e sua representação literária. In: FESTIVAL LITERÁRIO DE PAULO AFONSO, 2017, Paulo Afonso. Anais […] Paulo Afonso: Faculdade 7 de setembro, 2017. p. 48–63.
SOUSA, Vanessa Alves de; FARIAS, Aline Queiroz. Capacitismo e curriculo oculto escolar: construindo relações. In: VI CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2019, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realize Editora, 2019. p. 1-10.
SOUSA, Vanessa Castro Alves de. O capacitismo e seus desdobramentos no ambiente escolar. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Paraíba, 2021.
SOUZA, José Carlos; LOPES, Luiz Henrique Bernardinelli; SOUZA, Vítor Cruz Rosa Pires de. A Dimensão do Belo no Tempo. Rev. Psicol. Saúde, v. 10, n. 3, p. 87-94, 2018.
TOZONI-REIS, Marilia Freitas de Campos. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S.A., 2009.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.