DIGITAL VULNERABILITIES AND SOCIAL ENGINEERING AMONG GENERATIONS Z AND ALPHA: CHALLENGES AND PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i1.6589Keywords:
Generation Z; Generation Alpha; social media; digital literacy; cognitive vulnerability; social engineering.Abstract
This article critically examines how Generations Z and Alpha — born roughly between 1995 and 2010 — experience the era of liquid modernity, characterized by fluid social ties and technological hyperconnectivity. We address the cognitive and emotional vulnerabilities of these generations in the face of digital social engineering, drawing on recent studies. Our analysis is grounded in Bauman’s Liquid Modernity and Liquid Love, Haidt’s The Anxious Generation, Desmurget’s Digital Dementia (Fábrica de Cretinos Digitais), and empirical research (2020–2025) on young people’s cognitive processes, content creator influence, neuroscience–AI integration, digital literacy impacts, and social media’s influence on subjectivity. A systematic literature review was conducted, revealing that intensive smartphone and social media use (YouTube, TikTok, Instagram) is associated with impaired attention, memory, and adolescent mental health. We conclude that critical digital literacy and ethical technology-use policies (e.g., screen time limits in schools) are essential to mitigate misinformation risks and foster resilient digital citizenship. Recommendations include early digital education and increased awareness of social media usage.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Amor Líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BECK, Ulrich. Sobre a mortalidade da sociedade industrial. In: BAUMAN, Zygmunt. Entrevistas, artigos e ensaios diversos. [S. l.: s. n.], 2003. p. 13.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. Porto Alegre: Penso, 2014.
DESMURGET, Michel. La Fabrique du Cretin Digital. Paris: Robert Laffont, 2022. (Publicado no Brasil como A Fábrica de Cretinos Digitais, 2023).
FOCHESATTO, Ana L.; FÁVERO, Altair A.; TUSSI, Graziela B. Resenha: A Fábrica de Cretinos Digitais: os perigos das telas para nossas crianças. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 31, e15723, 2024. DOI:10.5335/rep.v31.15723. DOI: https://doi.org/10.5335/rep.v31.15723
FURUYA, Bob. “Você se considera um criador de conteúdo? A geração Z se enxerga assim”. OLHAR DIGITAL, 30 jun. 2024. Disponível em: https://olhardigital.com.br/internet-e-redes-sociais/voce-se-considera-um-criador-de-conteudo-a-geracao-z-se-enxerga-assim/. Acesso em: 16 jun. 2025.
HAIDT, Jonathan. The Anxious Generation. The Guardian, 21 mar. 2024. Disponível em: https://www.theguardian.com/books/2024/mar/21/the-anxious-generation-by-jonathan-haidt. Acesso em: 15 jun. 2025.
HAIDT, Jonathan. The Anxious Generation: How the Great Rewiring of Childhood is Causing an Epidemic of Mental Illness. Atlantic Monthly: [s. n.], 2020. (Ver resenha no Guardian).
PEW RESEARCH CENTER. Teens, Social Media & Technology 2024. Washington, DC: Pew, 12 dez. 2024. Disponível em: https://www.pewresearch.org/internet/2024/12/12/teens-social-media-and-technology-2024/. Acesso em: 16 jun. 2025.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.
SHANMUGASUNDARAM, Mathura; TAMILARASU, Arunkumar. The impact of digital technology, social media, and artificial intelligence on cognitive functions: a review. Frontiers Cognition, 23 nov. 2023. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fcogn.2023.1203077/full. Acesso em: 16 jun. 2025. DOI: https://doi.org/10.3389/fcogn.2023.1203077
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.