BNCC AND AMAZONIAN REALITIES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES FOR HIGH SCHOOL EDUCATION IN LOCAL CONTEXTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6622

Keywords:

BNCC. High School. Amazonas. Contextualized Education. Curriculum.

Abstract

This study examines the challenges and prospects of integrating the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC) with experimental practices in Amazonas State's High School education, considering regional specificities. Through a systematic review of 10 articles (selected from an initial corpus of 50, after applying seven eligibility criteria), it was identified that BNCC implementation faces multidimensional obstacles: lack of infrastructure (laboratories, technological resources), geographical barriers (isolation, poor logistics), decontextualized teacher training, and difficulties in integrating traditional knowledge with the prescribed curriculum. The results show that Amazonian schools develop resilient strategies, such as using endogenous resources (pigments from local fruits, biodiversity as a laboratory) and technological mediation (Media Center), to enable experimental practices aligned with BNCC competencies. However, the effectiveness of these initiatives is limited by the absence of public policies adapted to the regional reality. It is concluded that consolidating a contextualized High School requires: (1) investments in infrastructure and connectivity; (2) teacher training focused on local realities; (3) flexible curricula that value traditional knowledge and Amazonian biodiversity. The research underscores the urgency of transforming unique socio-environmental challenges into structuring pedagogical opportunities.

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Author Biographies

  • Jean da Cunha Sombra

    Graduando em Licenciatura em Ciências: Matemática e Física pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), no Instituto de Saúde e Biotecnologia( ISB Coari). Formado no curso técnico em Administração e nível médio pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas-Campus Coari (IFAM-CCO). Cursando Licenciatura em Pedagogia na Universidade Pitágoras Unopar Anhanguera - (Unopar) e Bacharelado em Administração no Centro Educacional FATECIE (UNIFATECIE). Discente bolsista no Programa Institucional de bolsas de iniciação à Docência (PIBID), no subprojeto Núcleo Física Coari-AM, Discente residente no Programa de Residência Pedagógica (PRP),no subprojeto Núcleo Física Coari. Universidade Federal do Amazonas.

  • Salatiel da Rocha Gomes

    Professor Adjunto da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Estágio Pós doutoral em Educação (UPF); Doutor em Sociedade e Cultura na Amazônia, pela Universidade Federal do Amazonas (PPGSCA/ICHL), Mestre em Educação (UA/UFAM), Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia(UEA); especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana de Manaus ( FAMETRO); Especialista em Acompanhamento, Monitoramento e Avaliação em Saúde Coletiva (Universidade Federal do Rio Grande do Sul), licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas ( UEA) e em Letras - Língua Portuguesa. Possuo formação técnica em Administração de Materiais e Logística pelo Instituto Federal do Amazonas ( IFAM).

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Published

17/07/2025

How to Cite

BNCC AND AMAZONIAN REALITIES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES FOR HIGH SCHOOL EDUCATION IN LOCAL CONTEXTS. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(7), e676622. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6622