APPLICATION OF THE R PROGRAMMING LANGUAGE IN TEACHING DESCRIPTIVE STATISTICS IN TECHNICAL HIGH SCHOOL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6628Keywords:
Meaningful learning, Applied programming, Analytical skillsAbstract
This study investigated the effectiveness of integrating the R programming language into the teaching of Descriptive Statistics (DS) in Technical High School, aiming to promote meaningful learning and develop analytical skills in students. The goal was to overcome the challenges of traditional DS teaching, which focuses on manual calculations, making the subject less engaging. Explanatory videos, lasting 5 to 10 minutes, were created and made available on YouTube to teach basic DS concepts, such as the arithmetic mean. Three questionnaires were applied to assess students' prior knowledge, their interest in the videos, and their perception of the videos' influence on learning. It was concluded that the integration of R into DS teaching has great potential to make the subject more engaging, but it requires a careful pedagogical approach and the use of practical projects to increase student interest.
Downloads
References
ALMEIDA, I. et al. Tecnologias e educação: o uso do YouTube na sala de aula. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2., 2016, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: [s. n.], 2016. p.1-12.
BARROS, F. C. S. O uso da linguagem R como ferramenta tecnológica de ensino-aprendizagem de estatística no ensino médio. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 13, n. 1, p. 331-341, 2024. DOI: https://doi.org/10.36524/saladeaula.v13i1.2680
BASTOS, N. S.; ADAMATTI, D. F.; CARVALHO, F. A. H. Ensino de Lógica de Programação no Ensino Médio e suas implicações na Neurociências. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO; CONFERÊNCIA LATINO-AMERICANA DE OBJETOS E TECNOLOGIAS DE APRENDIZAGEM, 2015, Maceió. Anais [...] Porto Alegre: SBC, 2015. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2015.459
CAMPOS, C. R. et al. Educação Estatística no Contexto da Educação Crítica. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 6, n. 2, p. 473-494, 2011.
CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2021. 144 p.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CNE). Anexo ao Parecer CNE/CP nº 2/2022. Diretrizes para a Implementação da BNCC de Computação. Brasília: CNE, 2022.
DALL’AGNOL, R. W.; BETZEK, N. M.; BAZZI, C. L. Aplicação do software R para análise geoestatística, interpolação de dados por krigagem ordinária e geração de mapas temáticos de produtividade agrícola. Revista de Computação aplicada ao Agronegócio, v. 1, n. 1, p. 24-37, 2018.
FERREIRA, E. C.; OLIVEIRA, M. S. Introdução à Estatística com R. Minas Gerais: Editora Universidade Federal de Alfenas, 2020. 197 p.
FRÖHLICH, A.; TURCATO, A. B.; TIEZZI, D. G. Metodologia científica para Estatística Descritiva utilizando a linguagem R. Ulakes Journal of Medicine, v. 3, n. 2, p. 111-121, 2023. DOI: https://doi.org/10.56084/ulakesjmed.v3i2.865
GUILHERME, A. A.; CHERON, C. Guia prático de pesquisa em Educação. Caxias do Sul: Educs, 2021. 151 p.
JUNGES, D. L. V.; GATTI, A. Estudando por vídeos: o YouTube como ferramenta de aprendizagem. Informática na Educação: teoria & prática, v. 22, n. 2, p. 143-158, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.88586
MION, R. B. M.; LOPES, Q. YouTube e Educação: uma revisão da pesquisa brasileira no período de 2014 a 2021. RENOTE, v. 19, n. 2, p. 526–536, 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.121376
NETO, J. O. R.; SÁ, J. P. Ensino de História e educação não formal: o fenômeno das videoaulas do YouTube. Tecnia, v. 4, n. 1, p. 170-184, 2019.
PRADO, M. E. B. B. et al. Pensamento computacional e atividade de programação: perspectivas para o ensino da matemática. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 195–208, 2020. DOI: https://doi.org/10.34179/revisem.v5i2.14422
QUINTANILHA, L. F. Inovação pedagógica universitária mediada pelo Facebook e YouTube: uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado à geração-Z. Educar em Revista, Curitiba, v. 33, n. 65, p. 249-263, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.50027
ROSA, O.; RODRIGUES, C.; SILVA, P. Aspectos Motivacionais na Disciplina de Cálculo Diferencial e Integral. Revista Eletrônica TECCEN, v. 4, n. 2, p. 49-62, 2011. DOI: https://doi.org/10.21727/teccen.v4i2.86
SANTANA, J. E. B.; MEDEIROS, K. M. O uso da calculadora científica nas aulas de Matemática do Ensino Médio: explorando a resolução de problemas. Revemop, v. 1, n. 3, p. 345-360, 2019. DOI: https://doi.org/10.33532/revemop.v1n3a01
SANTO, S. A. C. E.; MOURA, G. C.; SILVA, J. T. O uso da tecnologia na educação: Perspectivas e entraves. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 4, p. 31 – 45, 2020.
SILVA, T. R. da et al. Um Mapeamento Sistemático sobre o Ensino e Aprendizagem de Programação. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 19, n. 1, p. 156-165, 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.118419
SOUSA, A. F. O uso da calculadora na sala de aula: o que os professores de Matemática da 5ª série do Ensino Fundamental pensam sobre isto? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9., 2007, Belo Horizonte. Anais eletrônicos [...]. Belo Horizonte: SBEM, 2007. p. 1-14.
TRAINOTTI, A.; SANT’ANA, M. F. O ensino da Estatística no ensino médio: análise sobre a formação crítica de estudantes do município de Rio do Sul – SC. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 9, n. 20, p. 375-392, 2020. DOI: https://doi.org/10.33871/22385800.2020.9.20.375-392
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.