PROFILE OF ORGANIC FOOD CONSUMERS IN A TERESINA STORE - PI
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.813Keywords:
To know the socioeconomic profile, preferencesAbstract
Objective: To know the socioeconomic profile, preferences and difficulties encountered by organic food consumers in a store in Teresina-PI. Methodology: This is a cross-sectional study, conducted with 60 consumers, carried out through the application of a semi-structured questionnaire that included: sociodemographic issues, frequency of consumption, factors that influence the choice of organics, most consumed food groups and the main difficulties. Results: It was possible to identify that the profile of consumers of this store was formed, by adults aged 31 to 40 years (31.6%), female (71.6%), with postgraduate education (45%), income equal to or greater than eleven minimum wages (53.3%) and married (65%). The interviewees reported consuming organic foods more than once a week (90%), presenting as the main reason the factor of these foods being healthier (56.6%). Among the most consumed groups were for four options such as vegetables, vegetables, fruits, vegetables and other combinations (41.60%). It was also possible to observe that organic food prices are still seen as a difficulty factor by the interviewees (33%). Conclusion: It was evidenced that the main motivations for consumption are related to the concern with health and well-being. Among the main difficulties encountered is high price of products, where it makes it difficult for consumers to purchase.
Downloads
References
BERNARDINO, R. V. Uma análise sociológica sobre o consumo de alimentos orgânicos a partir das representações sociais dos consumidores da feira orgânica do bairro barro vermelho em vitória – ES. 232 f. Tese (Dissertação de Mestrado) – Departamento de Ciências Sociais, Universidade Federal do Espírito Santo. Espírito Santo, 2015.
BRAGA, M. O comportamento de compra de produtos orgânicos: uma reflexão sobre o perfil dos consumidores através da comparação entre faixas etárias e níveis de renda familiar – uma abordagem estatística. Revista Acadêmica Eletrônica Sumaré, 8ª e 9ª edições, p. 1-13, 2014.
BRASIL, 2012. Decreto nº 7.794, de 20 de agosto de 2012. Lex: Institui a Política Nacional de Agroecologia e Produção Orgânica. Seção. 1, p. 5.
CARDOSO, M.C.; SOUSA, S. R.; LIRA, A. G. S., et al. Consumidor de alimento orgânicos: um estudo na feira de agricultura familiar na universidade federal do oeste do Pará em Santarém – PA. Anais do VI CLAA, X CBA e V SEMDF, v.13, n.1, Jul. 2018.
D’ALBUQUERQUE, C. L. C.; CARVALHO, L. F.; NASCIMENTO, M. M., et al. Diferentes mercados consumidores de hortaliças agroecológicas/orgânicas em Teresina-PI. Cadernos de Agroecologia. Anais do VI CLAA, X CBA e V SEMDF – v. 13, n 1, jul. 2018.
FERREIRA, A. S.; COELHO, A. B. O papel dos preços e do dispêndio no consumo de alimentos orgânicos e convencionais no Brasil. Revista de Economia e Sociologia Rural. Piracicaba-SP, v.55, n.04, p.625-640, out/dez. 2017.
GOMES, C. V.; FRINHANI, F. M. D. Alimentação saudável como direito humano a saúde: uma análise das normas regulamentadoras da população de alimentos orgânicos. Tese (Trabalho de Conclusão de Curso) – Departamento de Direito, Universidade Católica de Santos, 2017.
LIMA, P. F. C.; LIMA, A. M. M.; CASTRO, S. M. V., et al. O consumo de alimentos orgânicos na cidade de Manaus (AM): o comércio de produtos e a sustentabilidade do setor. Revista Verde (Pombal - PB - Brasil) v. 10, n.1, p. 120-127, jan/mar, 2015.
MACEDO, W. L. R.; LIMA, F. O. Viabilidade financeira do consumo de alimentos orgânicos na região administrativa do Gama/DF. Revista Brasileira Interdisciplinar de Saúde, v. 1, n. 2, p. 8-12, 2019.
MEIRELES, B.O.; DEBASTIANI, S., M.; BERTOLINI, G. R. F., et al. Perfil socioeconômico dos consumidores de restaurantes em relação à valorização de produtos orgânicos: uma análise comparativa. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade – GeAS, v. 5, n. 1. p. 33-44, jan/abr, 2016.
PEREIRA, M. C.; MÜLLER, C. R.; RODRIGUES, F. S. A.; et al. Mudança no perfil sociodemográfico de consumidores de produtos orgânicos. Revista Ciências saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 9, p. 2797-2804, set, 2015.
PINHO, L.S; OLIVEIRA, M. A. A.; MENEZES, R.C.E. Perfil dos consumidores de duas feiras orgânicas de Maceió (AL). Revista Extensão em Debate, Maceió, v.02, n. 01, p. 63-78. Jan/jun. 2018.
QUEIROZ, M. F. P. P.; LIMA, B. C. C. Responsabilidade social do consumidor: uma análise multidimensional no segmento de produtos orgânicos. Revista Gestão em Análise, Fortaleza, v. 5, n. 2, p. 34-46, jul./dez. 2016.
RODRIGUES, A. P. A.; GERTLER, A. J.; BARRIONUEVO, F., et al. A Preferência por Alimentos Orgânicos e a Agroecologia Como Chave Para a Mudança de Hábitos Alimentares: um Estudo de Caso no Município de Marmeleiro – Paraná. III CONGRESSO PARANAENSE DE AGROECOLOGIA, v.18, n.1, Fev. 2019.
SAMPAIO, D. O.; GOSLING, M.; FAGUNDES, A. F. A., et al. Consumo de alimentos orgânicos: um estudo exploratório. Revista Administração em Diálogo, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 1-22, 2017.
SHIMADA, W. K.; REIS, J. G. M.; VENDRAMETTO, O., et al. A percepção do consumidor de alimentos orgânicos no município de Dourados-MS. Revista de Agronegócio – Reagro, Jales, v. 6, n.1, p. 51-63, jan/jun. 2017.
SILVA, A. O Comportamento dos Consumidores da Classe C em relação à Alimentação Saudável. 50 f. Tese (Trabalho de Conclusão de Curso) – Departamento de Administração de Empresas, PUC-Rio, 2016.
SILVA, A. T.; SILVA. S.T. Panorama da agricultura orgânica no Brasil. Revista Segurança alimentar e nutricional, Campinas, v. 23, p. 1031-1040, dez. 2016.
SILVA, P. F.; ZAMBRANO, T. F.; ACOSTA, G. S. Comportamento de compra dos consumidores de alimentos orgânicos – um estudo exploratório. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, v. 4, n. 5, p. 46-65, set-out, 2019.
SOUZA, K. J. C.; MORAES FILHO, R. A. Perfil dos Consumidores de produtos orgânicos no Brasil. XIX ENGEMA. Anais, 2017.
SOUZA, K.B.; RIBEIRO, K.C.; OCCHI, L.C.M. O atual cenário do consumo de alimentos orgânicos. Anais do IX Simpósio de Engenharia de Produção de Sergipe, Sergipe, nov/dez 2017.
SOUZA, L. N.; MELO, M. B.; SILVA, D. W. Caracterização do perfil dos consumidores da Feira de Produtos Orgânicos do município de Santarém, Pará. Cadernos de Agroecologia, v. 13, n. 1, jul., 2018.
TAVARES, V. S. Alimentos orgânicos: perfil dos consumidores e variáveis que afetam o consumo. 98 f. Tese (Dissertação de mestrado) – Departamento de Ciência e Tecnologia dos Alimentos, Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, 2018.
VIEIRA, I. S. S. Avaliação do perfil do consumidor de alimentos orgânicos no Distrito dos Ingleses do Rio Vermelho – SC. 28 f. Tese (Trabalho de Conclusão de Curso) – Departamento de Graduação em Agronomia, Universidade Federal de Santa Catarina, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.