THE ELABORATION OF A DIGITAL MARKETING PLAN FOR A PHYSIOTHERAPY CLINIC: A CASE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.843Keywords:
with the scenario of an economy devastatedAbstract
Faced with the scenario of an economy devastated by this new disease, a branch that was highly affected was the gyms, which since March 2020, with the confirmation of a new pandemic, has fluctuated several times in times of closing or opening of this service, which impacted directly health professionals, including the Physiotherapist. There was then the need to reinvent themselves, and the digital world came as a great tool, through the adoption of marketing with the use of technology to keep customers and attract new ones even when the service was closed. This study is intended. The methodology was based on bibliographical research and a case study, which was based on the application of a digital marketing plan for a Physiotherapy Clinic, in the city of Nanuque, Minas Gerais. The development of this study made it possible to understand and know more about digital marketing and its applicability in the field of Physiotherapy for the loyalty and attraction of new customers, being very clear in the objective results of the research. In addition, it made it possible to understand in practice the implementation of a digital marketing plan in a Physiotherapy Clinic in Nanuque, which achieved excellent results, showing that the service is extremely relevant and necessary
Downloads
References
AGENCIA NACIONAL DE VIGILÂNCIA SANITÁRIA (ANVISA). Coronavirus. 2020. Disponível em: <http://portal.anvisa.gov.br/coronavirus>. Acesso em: 12 de out. 2021.
ARANHA, Daniel Sebadelhe. Covid-19 e a extinção da Justiça do Trabalho. 2020. Dis-ponível em: <https://www.migalhas.com.br/depeso/323182/covid-19-e-a-extincao-da-justica-do-trabalho>. Acesso em: 12 de out. 2021.
BARBOSA, Mariana. Mais de 7 mil empresas estão em recuperação judicial no Brasil correio brasiliense. 2020. Disponível em: <https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/economia/2020/05/28/internas_economia,859073/mais-de-7-mil-empresas-estao-em-recuperacao-judicial-no-brasil.shtml>>. Acesso em 28 set. 2021.
COMITE GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC Domicílios 2014: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros. Dis-ponível em: <https://www.correios.com.br/para-sua-empresa/marketing-direto/o-poder-da-mala-direta>. Acesso em: 11 out. 2021.
FERRELL, O.; HARTLINE, Michael. Estratégia de marketing. São Paulo: Thomson, 2006.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.192 p.
GRAZIANO, Graziela. et al; Avaliação do nível de conhecimento e da utilização do planejamento de marketing pelos profissionais da área. Revista Brasileira de Marketing (REMark), São Paulo, v. 12, n. 2, p.70-86, 2013.
GUIMARÃES, Granadeiro. Ações trabalhistas relacionadas à Covid-19 chegam a qua-se R$ 2 bilhões. 2020. Disponível em: <http://www.granadeiro.adv.br/clipping/2020/06/12/acoes-trabalhistas-relacionadas-a-covid-19-chegam-a-quase-r-2-bilhoes>. Acesso em: 12 de out. 2021.
KANNAN, P.K.; LI, Hongshuang Alice. Digital marketing: A framework, review and re-search agenda. 2017. Disponível em: <https://ideas.repec.org/a/eee/ijrema/v34y2017i1p22-45.html>. Acessoem: 19 de out. 2021.
KOTLER, Philip.; KELLER, Kevin. Marketing management. New York: Prentice Hall, 2009.
LAGROSEN, Stefan Olof; GRUNDEN, Kerstin. Social media marketing in the wellness industry. 2014. Disponível em: <https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/TQM-12-2013-0129/full/html?casa_token=_TjtyBeozhoAAAAA:Xr3AhnOdafWYCsl4SufNanBJ86OVCxJoCOTk-kAA7cIDHbt_5cdqy0oJmgwiwIMD30iaTqb_hi34dR7uqhi8QWVK700OQXknronbqLXDDo8L2nexF1XWH>. Acesso em: 13 de out. 2021.
LIMA, Ana Paula de Souza et al. Marketing na fisioterapia: uma visão do empreendedor. Cadernos da Escola de Saúde, Curitiba, v. 1, n. 9, p. 187-198, 2013.
LIMA, Gustavo.; CARVALHO, Dirceu. Plano estratégico de marketing: proposta de uma análise teórica. Revista Brasileira de Marketing (REMark), São Paulo, v. 10, n. 2, p 163- 187, 2011.
LUCIETTO, Deison Alencar et al. Marketing para a saúde: conceitos, possibilidades e tendências. Revista cientifica tecnológica, v. 3, n. 2, p. 30-51, 2015. Disponível em; <http://www.fatece.edu.br/arquivos/arquivos%20revistas/empreendedorismo/volume3/6.pdfhttps://uceff.edu.br/revista/index.php/revista/article/view/72>. Acesso em: 13 de out. 2021.
MAIA, Kiev. O marketing digital no século XXI: Um estudo sobre as ferramentas utilizadas para atrair o consumidor. 2016. Disponível em: <https://www.riuni.unisul.br/bitstream/handle/12345/2006/Vers%c3%a3o%20Final%20Kiev%20Maia%20TCC%202016.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 02 de out. 2021.
MEIRA, Paulo Ricardo dos Santos; SANTOS, Cristiane Pizzutti. Programas de marketing social: proposição e exame de uma estrutura conceitual de avaliação de resultados. RAP, Rio de Janeiro v. 46, n. 2, p. 493-522, mar./abr. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-76122012000200008&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 13 de out. 2021.
MINISTERIO DA SAUDE. Coronavirus. 2020. Disponível em: <https://covid.saude.gov.br/>. Acesso em: 12 de out. 2021.
MILAN, Gabriel Sperandio; TONI, Deonir de. A construção de um modelo sobre a retenção de clientes e seus antecedentes em um ambiente de serviços. Revista eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 72, n. 2, p. 433- 467, mai./ago. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-23112012000200006&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 13 de out. 2021.
MORETTI, Sérgio Luiz do Amaral et al. A evolução do conceito de marketing e sua aplicação no turismo: simetrias evolutivas, assimetrias temporais. 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/turismocontemporaneo/article/view/12477 >. Acesso em: 14 de out. 2021.
OLIVEIRA, Daniel Dias. Marketing de relacionamento: estudando o caso da empresa. Campina Grande: universidade estadual da Paraíba, 2013. Disponível em: <http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/3925>. Acesso em: Acesso em: 13 de out. 2021.
RIBEIRO, Willian Roberto Juchok. Estratégias de Marketing do PersonalTrainer. 2015. Disponível em: <http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/5080/1/CT_COEFI_2015_1_05.pdf>. Acesso em: 18 de fev. 2021.
ROCHA, Angela de; SILVA, Jorge Ferreira. Marketing de serviços: Restrospectiva e tendências. 2006. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rae/v46n4/v46n4a08.pdf>. Acesso em: Acesso em: 13 de out. 2021.
SAMPAIO, Valdeci Cira Filgueira; TAVARES, Cristiano Vinna C. Castellão. MARKETING DIGITAL: O poder de influência das redes sociais na decisão de compra do consu-midor universitário da cidade de Juazeiro do Norte-CE. Disponível em:<https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/artigo_cira_e_cristiano_0.pdf>. Acesso em: 18 de set. 2021.
SANTOS, Paula Vitória Rebouças; NASCIMENTO, Ozanildo Vilaça do Nascimento. O PersonalTrainer: Estratégias de Marketing para Retenção de Clientes. 2018. Disponí-vel em: <https://periodicos.iesp.edu.br/index.php/campodosaber/article/download/229/196>. Acesso em: 18 de set. 2021.
SARQUIS, Aléssio Bessa et al. Planejamento de marketing: estudo de caso em clínica de fisioterapia. 2021. <https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/revistaeletronicadaunifebe/article/view/359>. Acesso em: 13 de out. 2021.
SECRETARIA DE ESTADO DE SAUDE DO ESPÍRITO SANTO. Coronavirus: COVID-19. 2020. Disponível em: <https://coronavirus.es.gov.br/Noticias>. Acesso em: 12 de out. 2021.
SILVA, Daniel Souza. SOBRE AS QUESTÕES ADMINISTRATIVAS, DE MARKETING E DE MERCADO: Um estudo na área do fitness. 2010. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?down=000807708>. Acesso em: 15 de out. 2021.
SOUKI, Gustavo Quiroga et al. Marketing em profissões: um estudo exploratório sobre a imagem da fisioterapia. 2007. <http://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/449>. Acesso em: 13 de out. 2021.
STEINHILBER, Jorge. ATUAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: Profissionais de Educação Física se reinventam para levar saúde e bem-estar à população em isolamento social. 2020. Disponível em: <http://www.listasconfef.org.br/arquivos/2020/COM/revista74_completa.pdf>. Acesso em: 15 de out.2021.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.