ANÁLISE DE EMISSÕES DE GASES DE EFEITO ESTUFA NO TRANSPORTE PÚBLICO DE CURITIBA: ÔNIBUS HÍBRIDOS BRASILEIROS E SUSTENTABILIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1514

Keywords:

Curitiba - Brazil, Public transport, Biofuel, Gas emissions

Abstract

O modo transporte público é um dos principais contribuintes para o aumento da emissão de gases de efeito estufa (GGEs). Esta pesquisa destaca a importância estratégica das tecnologias renováveis no transporte público de ônibus na cidade de Curitiba, sul do Brasil. O país assinou a primeira Convenção-Quadro das Nações Unidas sobre Mudanças Climáticas em 1992, e Curitiba apoiou essa visão de sustentabilidade desde anos 1970, quando a Prefeitura criou corredores exclusivos de ônibus e uma rede integrada de transporte. Na cidade de Curitiba, em 2012, houve a inclusão de 30 chamados "ônibus híbridos" (hibribus) na frota de transporte público da cidade com motor elétrico e motor de biodiesel, operando com diesel e combustível de biodiesel. O documento apresenta um inventário de GGEs comparando emissões de 30 ônibus com tecnologia híbrida (biocombustível e hidrelétrica) e ônibus a diesel. Comparar parâmetros entre os três tipos de ônibus de combustível mostrou que tais ações de melhoria da cidade de Curitiba poderiam enfrentar o problema dos aspectos ambientais relacionados ao baixo nível de emissões, mudanças climáticas, contribuindo para a redução das emissões de combustível, recuperando princípios de sustentabilidade urbana, equidade e mitigação dos riscos à saúde. As ações de mitigação voluntária e política aumentam a confiança na resposta multilateral dos objetivos internacionais de desenvolvimento sustentável.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maclovia Correa da Silva

Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Alexandre Dullius

Instituto Federal do Paraná - IFPR-Paranaguá

 

Carlos Roberto Sanquetta

Professor - Universidade Federal do Paraná - UFPR

 

Erick Renan Xavier de Oliveira

Professor - Instituto Federal do Paraná - FPR-Curitiba

 

References

United Nations framework convention on climate change. 1992. Available online: https://unfccc.int/files/essential_background/background_publications_htmlpdf/application/pdf/conveng.pdf. (accessed on 10 October 2021).

United Nations Climate Change. What is the United Nations Framework Convention on Climate Change? Available online: https://unfccc.int/process-and-meetings/the-convention/what-is-the-united-nations-framework-convention-on-climate-change. (accessed on 7 October 2021).

Brazil. Ministry of Science and Technology. General Coordination on Global Climate Change. Brazil's initial national communication to the United Nations framework convention on climate change. Brasília, nov. 2004. Available online: https://unfccc.int/resource/docs/natc/brazilnc1e.pdf. (accessed on 7 October 2021).

Cerri, C. C.; Maia, S. M. F.; Galdos, M. V.; Cerri, C. E. P.; Feigl, B. J.; Bernoux, M. Brazilian greenhouse gas emissions: the importance of agriculture and livestock. Scientia Agricola, 2009, 66, 6, 831-843. Available online: https://doi.org/10.1590/S0103-90162009000600017. (accessed on 7 October 2021).

Brazil. Ministry of Science and Technology. General Coordination on Global Climate Change. Brazil's initial national communication to the United Nations framework convention on climate change. Brasília, nov. 2004, 11. Available online: https://unfccc.int/resource/docs/natc/brazilnc1e.pdf. (accessed on 7 October 2021).

Brazil. Ministry of Science, Technology and Innovation. Secretariat of Policies and Programs of Research and Development. General Coordination of Global Climate Change. Third National Communication of Brazil to the United Nations Framework Convention on Climate Change – Executive Summary/ Ministry of Science, Technology and Innovation. Brasília: Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação, 2016. Available online: https://unfccc.int/resource/docs/natc/branc3es.pdf. (accessed on 7 October 2021).

Mann, Michael E.. Britannica. Greenhouse gas. Atmospheric science. Available online: https://www.britannica.com/science/greenhouse-gas. (accessed on 7 October 2021).

United Nations. Paris Agreement. Available online: https://unfccc.int/sites/default/files/english_paris_agreement.pdf. (accessed on 7 October 2021).

National Geographic. Carbon Sources and Sinks. Available online: https://www.nationalgeographic.org/encyclopedia/carbon-sources-and-sinks/. (accessed on 7 October 2021).

OECD Environment Directorate and International Energy Agency. Kyoto mechanisms, monitoring and compliance. From Kyoto to The Hague. Organization for Economic Co-operation and Development. 2001. Available online: http://www.oecd.org/environment/cc/2466825.pdf. (accessed on 7 October 2021)

IPCC. The Intergovernmental Panel on Climate Change. Available online: https://www.ipcc.ch/. (accessed on 7 October 2021).

IPCC. IPCC Expert Meeting on Mitigation, Sustainability and Climate Stabilization Scenarios. 2017. Addis Ababa, Ethiopia 26–28 April 2017. Available online: https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/IPCC_2017_EMR_Scenarios.pdf. (accessed on 7 October 2021).

IPCC. IPCC Expert Meeting on Climate Change, Food, and Agriculture Dublin, Ireland 27-29 May 2015. Available online: https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/05/Food-EM_MeetingReport_FINAL-1.pdf

United Nations. Sustainable Development Goals. Available online: https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/. (accessed on 7 October 2021).

UNITED NATIONS. Department of Economic and Social Affairs. Sustainable Development Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. 2020. Available online: https://sdgs.un.org/2030agenda. (accessed on 7 October 2021).

Supporting European Aviation. Performance Review Report (PRR). 2008. Available online: https://www.eurocontrol.int/publication/performance-review-report-prr-2008 (accessed on 10 October 2021).

Christodoulou A.; Demirel H. Impacts of climate change on transport - A focus on airports, seaports and inland waterways, EUR 28896 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. ISBN 978-92-79-97039-9, doi: 10.2760/378464, JRC number 108865. JRC Publications Repository, 2018, 1-50. Available online: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC108865. (accessed on 7 October 2021).

National Geographic. Carbon Sources and Sinks. Available online: https://www.nationalgeographic.org/encyclopedia/carbon-sources-and-sinks/. (accessed on 7 October 2021).

Curitiba. URBS. Notícias. Tecnologia do Hibriplug é aprovada para uso no transporte coletivo. November, 3rd, 2016. Available online: https://www.urbs.curitiba.pr.gov.br/noticia/tecnologia-do-hibriplug-e-aprovada-para-uso-no-transporte-coletivo. (accessed on 7 October 2021).

Thomsen, Soren; Creelman, Alastair. From exclusive conferencing to community building – facing the challenge of the climate crisis. March 2021. Available online: https://postpandemicuniversity.net/2021/03/07/from-exclusive-conferencing-to-community-building-facing-the-challenge-of-the-climate-crisis/. (accessed on 7 October 2021).

GOV.BR. Imprensa Nacional. Despacho do Presidente da República. Diário Oficial da União. Resolução nº 4, de 9 de abril de 2021, do Conselho Nacional de Política Energética - CNPE. Aprovo. Em 13 de abril de 2021. Estabelece como de interesse da Política Energética Nacional a redução do teor de mistura obrigatória do biodiesel no óleo diesel fóssil de 13% (treze por cento) para 10% (dez por cento), no 79º Leilão de Biodiesel. Available online: https://www.in.gov.br/web/dou/-/despacho-do-presidente-da-republica-313697367. (accessed on 7 October 2021).

Ferrari R.A.; Oliveira, V.S.; Scabio, A. Biodiesel from soybean: characterization and consumption in an energy. Revista Química Nova, Nov. 2005, 28, 1, 19-23. Available online: https://www.scielo.br/j/qn/a/dFhw6srNTgmvLRQbZc7jgFt/abstract/?lang=en. (accessed on 7 October 2021).

GOV.BR. Imprensa Nacional. Despacho do Presidente da República. Diário Oficial da União. Resolução nº 4, de 9 de abril de 2021, do Conselho Nacional de Política Energética - CNPE. Aprovo. Em 13 de abril de 2021. Estabelece como de interesse da Política Energética Nacional a redução do teor de mistura obrigatória do biodiesel no óleo diesel fóssil de 13% (treze por cento) para 10% (dez por cento), no 79º Leilão de Biodiesel. Available online: https://www.in.gov.br/web/dou/-/despacho-do-presidente-da-republica-313697367. (accessed on 7 October 2021).

Toledo, André Luiz Lopes. Emissões de gases de efeito estufa da mobilidade urbana: o caso de Natal. Coppe. Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia. UFRJ, 2019. PHD Thesis. Available online: http://www.ppe.ufrj.br/images/publica%C3%A7%C3%B5es/doutorado/Andr%C3%A9_Toledo._DOUTORADO-2019.pdf. (accessed on 7 October 2021).

EESI. Environmental and Energy Study Institute. Hybrid buses. Costs and benefits. Available online: https://www.eesi.org/files/eesi_hybrid_bus_032007.pdf. (accessed on 7 October 2021).

Volvo. Volvo buses global. Press information, 2019, may 27. Strong demand for Volvo’s energy-efficient hybrid buses. Available online: https://www.volvobuses.com/en/news/2019/may/strong-demand-for-volvo-energy-efficient-hybrid-buses.html. (accessed on 7 October 2021).

Automotive World. Curitiba, Brazil receives first Volvo electric hybrid bus. July 7, 2016. Available online: https://www.automotiveworld.com/news-releases/curitiba-brazil-receives-first-volvo-electric-hybrid-bus/. (accessed on 7 October 2021).

Glensor K.; Muñoz B, M. R. 2019. "Life-Cycle Assessment of Brazilian Transport Biofuel and Electrification Pathways," Sustainability, MDPI, Open Access Journal, 2019, 11, 22, 1-31. Available online: https://ideas.repec.org/a/gam/jsusta/v11y2019i22p6332-d285865.html. (accessed on 7 October 2021).

ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. 2001. Available online: https://www.abntcatalogo.com.br/norma.aspx?ID=62763. (accessed on 7 October 2021).

Gazzoni, D. L. Balanço de emissões de dióxido de carbono por biocombustíveis no Brasil: histórico e perspectivas. 2014. Available online: https://www.embrapa.br/busca-de-publicacoes/-/publicacao/987401/balanco-de-emissoes-de-co2-por-biocombustiveis-no-brasil-historico-e-perspectivas. (accessed on 7 October 2021).

CONAMA. Conselho Nacional do Meio Ambiente. 1998; 1999. Available online: http://conama.mma.gov.br/. (accessed on 7 October 2021).

CONAMA. Conselho Nacional do Meio Ambiente. 1990. Available online: http://conama.mma.gov.br/. (accessed on 7 October 2021).

Maziero, J.V.G.; Corrêa, I.M.; Trielli, M.A.; Bernardi, J.A.; d'Agostini, M.F. Avaliação de emissões poluentes de um motor diesel utilizando biodiesel de girassol como combustível. Revista Engenharia na Agricultura, 2006, 14, 4, Viçosa, MG, Brasil.

Guariero, L. L. N.; Vasconcellos, P. C.; Solci, M. C. Poluentes atmosféricos provenientes da queima de combustíveis fósseis e biocombustíveis: uma breve revisão. Revista Virtual Quimica, 2011, 3, 5, 434- 445.

WorldLII. United Nations General Assembly. Available online: http://www.worldlii.org/int/other/UNGA/1989/. 1989. (accessed on 10 October 2021).

Essen, H. V.; Delft CE; Delft. The Environmental Impacts of Increased International Road and Rail Freight Transport. OECD/ITF Global Forum on Transport and Environment in a Globalizing World. Global Forum on Transport and Environment in a Globalising World 10-12 November 2008, Guadalajara, Mexico. Available online: https://www.oecd.org/greengrowth/greening-transport/41380980.pdf. (accessed on 10 October 2021).

Rosa, M. V. F.; Obelheiro M. R.; Bolttesini, G.; Lindau, L. A. (2008). Estimando as emissões atuais e futuras do transporte urbano no Brasil. 2008. Available online: http://cmsdespoluir.cnt.org.br/Documents/PDFs/Artigo%20de%20PA%20de%202008_Estimando%20as%20emissoes%20atuais%20e%20futuras%20do%20TU%20no%20Brasil.pdf. (accessed on 10 October 2021).

Vormittag, E.; Rodrigues, C. G.; Miranda, M. J.; Cavalcante, J. A.; Costa, R. R.; Camargo, C. A.; Saldiva, P. Avaliação do Impacto da Poluição Atmosférica no Estado de São Paulo sob a visão da saúde. Available online: https://www.saudeesustentabilidade.org.br/publicacao/pesquisa-avaliacao-do-impacto-da-poluicao-atmosferica-no-estado-de-sao-paulo-sob-a-visao-da-saude/.Instituto Saúde e Sustentabilidade: São Paulo, SP, Brasil, 2013. (accessed on 10 October 2021).

Published

08/06/2022

How to Cite

Correa da Silva, M., Dullius, A., Sanquetta, C. R. ., & Xavier de Oliveira, E. R. (2022). ANÁLISE DE EMISSÕES DE GASES DE EFEITO ESTUFA NO TRANSPORTE PÚBLICO DE CURITIBA: ÔNIBUS HÍBRIDOS BRASILEIROS E SUSTENTABILIDADE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(6), e361514. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1514