INTERVENTION OF SCHOOL MANAGEMENT TO PROMOTE TEACHER WELL-BEING
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1668Keywords:
Appreciation, Support, Democratic management, Leadership, Teacher motivationAbstract
The teaching career brings with it a numerous complexity of challenges that have gradually instigated reflections and became the object of study for several researchers in the educational sphere. Among the difficulties faced by education professionals, devaluation in its broadest meaning stands out. The Education Guidelines and Bases Law, as well as the National Education Plan, include, in their formulation, guidelines specifically aimed at implementing improvements in this area. Such goals include initiatives aimed at school management, to promote ways of valuing teachers. In the wake of such resolutions, the study consisted of an analysis that proposed to investigate the perception of the teaching community regarding the actions employed by the management of their respective institutions, to promote the realization of such precepts. To this end, a survey was carried out comprising representatives of the teaching staff of basic education schools, in the public and private sectors of different cities in the State of São Paulo. The research revealed that, despite legal efforts to promote teacher valuation, the current school management model is not yet fully implemented under a democratic, support and advisory perspective with the support of the LDB and the PNE. Thus, the final analysis shows that school management, especially in Kindergarten and Elementary Education institutions, needs transforming actions that ensure better working conditions and professional well-being for teachers.
Downloads
References
Antunes, H. S. 2005. Imaginário social e formação inicial de professores: tecendo relações entre teorias e práticas educativas. In: Antunes, H. S. (org.). Trajetória docente: o encontro da teoria com a prática. Santa Maria: UFSM, 19-32.
Bittar, M. 2012. História da educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 34, n. 02, 157-168.
Bordignon, G; Gracindo, R. V. 2004. Gestão da Educação: o Município e a Escola. In: Ferreira, N.S.C.; Aguiar, M.A. da S. 2004. Gestão da Educação: Impasses, Perspectivas e Compromissos. Editora Cortez, São Paulo, SP, Brasil.
Brasil. 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional [LDB]. Lei 9394/1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 12 out. 2021.
Brasil. Constituição. 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico.
Bzuneck, 2001. A motivação do aluno: Aspectos introdutórios. Boruchovitch & J.A. (orgs) Motivação do aluno: Contribuições da psicologia contemporânea. Editora Vozes. Petrópolis, RJ, Brasil.
Farias, M. 2013. Cresce número de professores afastados por problemas psicológicos.Globo.com: G1. Alagoas. 20 jan. Disponível em: <http://g1.globo.com/al/alagoas/noticia/2013/01/cresce-numero-de-professores-afastados- por-problemas-psicologicos.html>. Acesso em: 15 dez. 2021.
Idoeta, P. A. 2013. Como valorizar a carreira de professor no Brasil? BBC Brasil. São Paulo. 15 out. Disponível em: <http://www.bbc.com/portuguese/noticias/2013/10/131015_valorizacao_professores_pai>. Acesso em 15 dez. 2021.
Jesus, S.N. 2004. Desmotivação e crise de identidade na profissão docente. Florianópolis, SC. Disponível em < https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/6458/6317> acesso em 31 jan. 2022.
Lapo, F.R.; Bueno, L.A. 2003. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. São Paulo, SP. Disponível em <https://www.scielo.br/j/cp/a/yYkBtnYbQ5SXvYrypXvswzh/?format=pdf> acesso em 01 fev 2022
Libâneo, J. C.; Oliveira, J. F.; Toschi, M. S. 2007. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez.
Lipp, M. N. 2012. O estresse do professor. 7ª ed. Campinas, SP: Papirus. Disponível em: <https://www.google.com.br/books/edition/Stress_Do_Professor_o/LCtrckjX6qIC?hl=pt-BR&gbpv=1&dq=LIPP,+M.+E.+N.+O+estresse+do+professor.+Campinas:+Papirus,+2002.&printsec=frontcover>. Acesso em 14 dez. 2021.
Lück, H. 2011. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes.
Noronha, M.M.B. 2001. Condições do exercício profissional da professora e os seus possíveis efeitos sobre a saúde: estudo de casos das professoras do ensino fundamental em uma escola pública de Montes Claros, Minas Gerais. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Montes Claros, Brasil.
Oliveira, D.A. 2004. A reestruturação do trabalho docente: Precarização e flexibilização. Campinas, SP. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/NM7Gfq9ZpjpVcJnsSFdrM3F/?lang=pt&format=pdf> acesso em 31 jan. 2022.
Oliveira, C. B. E.; Alves, P. B. 2005. Ensino fundamental: papel do professor, motivação e estimulação no contexto escolar. Paidéia; n.15, v.31, 227-238.
Plano Nacional de Educação [PNE]. 2001. Lei Federal n.º 10.172, de 9/01/2001. Brasília: MEC, BRASIL. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm.> Acesso em 14 dez. 2021.
Vieira, J. S. et al. 2010. Constituição das doenças da docência. Cadernos da Educação, Pelotas, 303-324, set./dez. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/viewFile/1589/1475>. Acesso em 13 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.