SCHOOL INDISCIPLINE AND THE NEED FOR A PSYCHOPEDAGOGY

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Jussara Aparecida Teixeira Zimmermann
  • Gislaine Araujo Dantas Tanaka

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1738

Keywords:

Psychopedagogue. School. Indiscipline

Abstract

Analyzing reflections on school indiscipline is the purpose of this research, so this article aims to analyze the need for psychopedagogue in school. Therefore, even though school indiscipline is a particular expression, as a rule, it translates what occurs in the collective sphere. To perform this analysis, bibliographic studies and readings were performed. Through these researches, it was possible to perceive the importance and need of the performance of a psychopedagogue in school, because it can more effectively assist the entire school community and, mainly, teachers, pointing out forms, actions and strategies of how to work with students with learning or behavior problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Must University

Jussara Aparecida Teixeira Zimmermann

Universidade Internacional Iberoamericana - Unini - Porto Rico

Gislaine Araujo Dantas Tanaka

Psicopedagogia Clínica e Institucional

References

VALA, Cleuza. Um diálogo entre professores e pais. http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/file/producoes pde/artigo cleuza luiza santos.pdf. Acessado em 29/03/2019.

FERNANDES, Alícia. A inteligência Aprisionada. Editora Artmed, p.47-48. Porto Alegre,1991.

CONSTITUIÇÃO FEDERAL – Lei Nº 8.069, de 13 de julho de 1990, Estatuto da Criança e do Adolescente. http://www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/L8069. Acessado em 05/04/2019.

BOARINI, Maria Lucia. Indisciplina escolar: uma construção coletiva.

ALMEIDA, Clebea Lima. Indisciplina na visão Psicopedagógica. http://facsaopaulo.edu.br/wp-content/uploads/sites/16/2018/05ed1/8.pdf. Acessado em 09/04/2019.

CRUVINEL, Alice Conceição. A necessidade de um psicopedagogo na escola. Cadernos da Fucamp,v.13,n.19,p.95-105/2014.

BOSSA, Nádia A . A psicopedagogia no Brasil: Constribuições a partir de práticas. Revista e Atualizada. Porto Alegre, Artmed, 2.ed,131 p. 2007.

GARCIA.Joe. Indisciplina na Escola: Uma reflexão sobre a dimensão preventiva. Curitiba: Rv.paran.Desev.nº95,jan.1999 p.103.

PORTO, Olívia. Bases da Psicopedagogia: Diagnostico e intervenção nos problemas de aprendizagem. Rio de janeiro: wak,2005. P.109.

Published

25/07/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Aparecida Teixeira Zimmermann, J., & Araujo Dantas Tanaka, G. (2022). SCHOOL INDISCIPLINE AND THE NEED FOR A PSYCHOPEDAGOGY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(7), e371738. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1738