EDUCATION AND LUDICITY: DEVELOPING SKILLS IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS IN THE MODALITY OF TEACHING SPECIAL EDUCATION THROUGH THE LUDICITY AND MUSICALIZATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Rafaela da Conceição Martins dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1764

Keywords:

research presents as a general objective to investigate

Abstract

This research presents as a general objective to investigate how playfulness and musicality contribute to the development of young people and adults in the Special Education - EJA teaching modality, and in the elementary and high school modality. Specifically, it proposes to deepen theoretical foundations of education, of playfulness and musicalization, to analyze challenges and contributions in EJA, and to present playful musicalization activities for this teaching modality. The research method was qualitative, of the bibliographic and explanatory type, seeking support from documental and bibliographic data. Regarding the bibliography, it is available the studies of Ferreira (2010; 2016), Luckesi (2002), Rau (2011), among other authors. Regarding the documental data, the National Common Curricular Base (BNCC, 2017), the Constitutional Charter of 1988, the Law of Directives and Bases of National Education 9.394/1996 were analyzed, based on legal documents and bibliographic data. It was concluded that playfulness is a partner of musicalization in the education of young people and adults with intellectual disabilities, contributing to the development of skills in this stage of basic education and that serves all audiences from infancy to adulthood, even the elderly.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Rafaela da Conceição Martins dos Santos

Graduada em Pedagogia – Universidade Estadual Vale do Acarú – CE (UVA), Especialista em Educação de Jovens e Adultos – Centro Universitário Faveni – (FAVENI); Especialista em SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL E EDUCAÇÃO INFANTIL - Faculdade Instituto Brasil de Ensino – IBRA; Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidade Internacional Iberoamericana - UNINI-Porto Rico

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Published

10/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., & Conceição Martins dos Santos, R. da. (2022). EDUCATION AND LUDICITY: DEVELOPING SKILLS IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS IN THE MODALITY OF TEACHING SPECIAL EDUCATION THROUGH THE LUDICITY AND MUSICALIZATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381764. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1764