EDUCATION AND LUDICITY: DEVELOPING SKILLS IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS IN THE MODALITY OF TEACHING SPECIAL EDUCATION THROUGH THE LUDICITY AND MUSICALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1764Keywords:
research presents as a general objective to investigateAbstract
This research presents as a general objective to investigate how playfulness and musicality contribute to the development of young people and adults in the Special Education - EJA teaching modality, and in the elementary and high school modality. Specifically, it proposes to deepen theoretical foundations of education, of playfulness and musicalization, to analyze challenges and contributions in EJA, and to present playful musicalization activities for this teaching modality. The research method was qualitative, of the bibliographic and explanatory type, seeking support from documental and bibliographic data. Regarding the bibliography, it is available the studies of Ferreira (2010; 2016), Luckesi (2002), Rau (2011), among other authors. Regarding the documental data, the National Common Curricular Base (BNCC, 2017), the Constitutional Charter of 1988, the Law of Directives and Bases of National Education 9.394/1996 were analyzed, based on legal documents and bibliographic data. It was concluded that playfulness is a partner of musicalization in the education of young people and adults with intellectual disabilities, contributing to the development of skills in this stage of basic education and that serves all audiences from infancy to adulthood, even the elderly.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.
_______. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: 1988.
_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: n° 9394/96. Brasília, DF, 1996.
_______. Lei n.11.769 de 18 de agosto de 2008. Brasília, DF: MEC/SEF, 2008.
CASCARELLI, Claudia. Oficinas de musicalização para Educação Infantil e Ensino Fundamental. São Paulo: Cortez, 2012. 1.ed.
FERREIRA, Sandra Batista. Interdisciplinaridade: a complexidade entre o saber e o fazer pedagógico. Recife: FASA, 2016. P.98
FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa cientifica. Universidade Estadual do Ceará - 2002
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna, Coletânea Educação e Ludicidade - ensaios 02, GEPEL, Programa de pós-graduação em Educação, FACED/UFBA, p. 22-60. Educação e Ludicidade. Ensaios, Salvador, Bahia, n. 02. 2002.
MALUF, Ângela Cristina Munhoz. Atividades lúdicas para Educação Infantil: conceitos, orientações e práticas. 4. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
NEGRINE, Airton. Ludicidade como ciência. In: SANTOS, Santa Marli Pires dos (Org). A ludicidade como ciência. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.
QUEIROZ, Luís Ricardo Silva; MARINHO, Vanildo Mousinho. Educação musical nas escolas de educação básica: caminhos possíveis para a atuação de professores não especialistas. Revista da ABEM, Porto Alegre, V. 17, 69-76, set. 2007.
RAU, Maria Cristina Trois Dorneles. A ludicidade na educação: uma atitude pedagógica. 2. Ed. rev., atual. E ampl. – Curitiba: Ibpex, 2011
RAUPP, F.M.; BEUREN, I.M. Metodologia da pesquisa aplicável às ciências sociais. In. BEUREN, I.M. (Org.). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2006. Cap. 3, p. 76 - 97.
SANTOS, Santa Marli Pires dos. A ludicidade como ciência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
SILVA, Denise Gomes. A importância da música no processo de aprendizagem da criança na Educação Infantil: uma análise da literatura. Londrina, 2010.
SILVA, Elizangela Aparecida da; OLIVEIRA, Fernanda Rodrigues; SCARABELLI, Letícia; COSTA, Maria Lorena de Oliveira; OLIVEIRA, Sâmyla Barbosa; SANT’ANNA, Vera Lucia Lins. Fazendo arte para aprender: a importância das artes visuais no ato educativo. Pedagogia em ação, v. 2, n. 2, p. 1-117, nov. 2010.
TAUBENSCHLAG, Carlos Alfredo. Atividades lúdicas para viver em harmonia; tradução Cristina Paixão Lopes. – São Paulo: Paulinas, 2009. – (coleção encanto jovem).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.