DIVERSITY MANAGEMENT IN THE EDUCATIONAL FIELD: THE ROLE OF SCHOOL MANAGEMENT IN THIS PROCESS

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Eliane Moraes da Cruz Gomes
  • Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1808

Keywords:

article presents the relations established between

Abstract

This article presents the relations established between education professionals and the manager in the 21st century, besides promoting reflections with the purpose of reevaluating their practice in a democratic perspective for a better education. The research is a bibliographic review with an exploratory character and qualitative methodology. When investigating the competencies and functions developed by the manager, the pedagogical precepts that the institution must follow were highlighted, which are: to analyze, evaluate and follow up the teaching plans; to suggest resources and books; to follow up the teachers' methodologies, analyzing aspects that may come to hinder the school activities; besides organizing teachers' meetings to give them methodological and pedagogical assistance; and to stimulate and suggest activities that may make the experience of education efficient for everyone. This paper aims to demonstrate that the school is the environment where learning and human development take place. Therefore, one of the functions of the school manager is to generate new forms of participation and encourage group work with members of the school community, thus permeating an environment that prizes for a model of excellence and instigates a mutual coexistence among all those involved in the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Eliane Moraes da Cruz Gomes

Possuo graduação em Geografia pela Universidade de Mato Grosso (UNIC). Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Tangará da Serra). Pós graduada Lato Sensu em (Metodologia do Ensino de história e geografia). Pós graduada Lato Sensu em psicopedagogia e educaçâo. especial) e mestranda em Educação - Formação de Professores pela Universidad Europeia del Atlántico - UNEATLÁNTICO (ESPANHA).

Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz

Graduada em Letras: Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Pós graduada em Administração escolar, Supervisão e Orientação pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, Educação Especial Inclusiva Histórico Profissional Formação Acadêmica pela Faculdade Avantis, Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Castelo Branco e mestranda em Educação – Especialização em Organização e Gestão de Centros Educacionais pela UNIB – Porto Rico.

References

BRASIL. Lei no 11.274, 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts. 29, 30, 32 e 87 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as 129 diretrizes e bases da educação nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 7 fev. 2006. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br. Acesso em 17 de novembro de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 17 de novembro de 2021.

Boschetti, V. R.; Mota, A. B.; Abreu, D. L. F. Gestão escolar democrática: desafios e perspectivas. Santa Maria, 2016.

Croti, A.; Ikeshoji, E. A. B.; Ruiz, A. R. Gestão Escolar: Reflexões e Importância. Colloquium Humanarum, 2014.

Cunha, L. A. O legado da ditadura para a educação brasileira: a simbiose estado-capital. Palestra proferida em 30 de maio de 2014, na Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: http://www.ige.unicamp.br/cact/wpcontent/uploads/2014/06/CUNHA-Luiz-Antonio Olegadoda-ditadura-paraa-educacao-brasileira.pdf . Acesso em 17 de novembro de 2021.

Ferreira, A. B. de H. Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.

Gandin, D. Planejamento como processo educativo. Revista de Educação AEC, Brasília: AEC do Brasil, 1984.

Ilha, F. R. da S.; Krug, H. N. A gestão educacional/escolar numa perspectiva democrática. São Paulo, 2009.

Libâneo, J. C. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012. Lück, H. et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Petrópolis: Vozes, 2005.

Lück, H. Gestão escolar: democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2008.

Oliveira, D. A.; Rosar, M. de F. F. Política e gestão da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

Paro, V. H. Gestão Democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2001.

Paro, V. H. Gestão da Escola Pública: alguns fundamentos. Revista Brasileira Est. De Pedagogia. Brasília, n. 179/180/181, 1994.

Sander, B. Gestão da Educação na América Latina: construção e reconstrução do conhecimento. Campinas, 1995.

Severino, A. J. C, 2007. Metodologia do trabalho científico. 23 2 ª ed. ª ed. São Paulo: São Paulo:

Silva, E. P. da. A importância do Gestor Educacional na Instituição Escolar. Conteúdo, n.2, 2009.

Vasconcelos, C. S. Coordenação do Trabalho Pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano de sala de aula. São Paulo: Libertad, 2002.

Vieira, S. L.; Vidal, E. M. Educação básica: a equidade numa perspectiva territorial. In: XVIII Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste. Maceió, Alagoas, 2006.

Published

18/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Moraes da Cruz Gomes, E. ., & Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz, S. . (2022). DIVERSITY MANAGEMENT IN THE EDUCATIONAL FIELD: THE ROLE OF SCHOOL MANAGEMENT IN THIS PROCESS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381808. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1808