DIVERSITY MANAGEMENT IN THE EDUCATIONAL FIELD: THE ROLE OF SCHOOL MANAGEMENT IN THIS PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1808Keywords:
article presents the relations established betweenAbstract
This article presents the relations established between education professionals and the manager in the 21st century, besides promoting reflections with the purpose of reevaluating their practice in a democratic perspective for a better education. The research is a bibliographic review with an exploratory character and qualitative methodology. When investigating the competencies and functions developed by the manager, the pedagogical precepts that the institution must follow were highlighted, which are: to analyze, evaluate and follow up the teaching plans; to suggest resources and books; to follow up the teachers' methodologies, analyzing aspects that may come to hinder the school activities; besides organizing teachers' meetings to give them methodological and pedagogical assistance; and to stimulate and suggest activities that may make the experience of education efficient for everyone. This paper aims to demonstrate that the school is the environment where learning and human development take place. Therefore, one of the functions of the school manager is to generate new forms of participation and encourage group work with members of the school community, thus permeating an environment that prizes for a model of excellence and instigates a mutual coexistence among all those involved in the process.
Downloads
References
BRASIL. Lei no 11.274, 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts. 29, 30, 32 e 87 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as 129 diretrizes e bases da educação nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 7 fev. 2006. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br. Acesso em 17 de novembro de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em 17 de novembro de 2021.
Boschetti, V. R.; Mota, A. B.; Abreu, D. L. F. Gestão escolar democrática: desafios e perspectivas. Santa Maria, 2016.
Croti, A.; Ikeshoji, E. A. B.; Ruiz, A. R. Gestão Escolar: Reflexões e Importância. Colloquium Humanarum, 2014.
Cunha, L. A. O legado da ditadura para a educação brasileira: a simbiose estado-capital. Palestra proferida em 30 de maio de 2014, na Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: http://www.ige.unicamp.br/cact/wpcontent/uploads/2014/06/CUNHA-Luiz-Antonio Olegadoda-ditadura-paraa-educacao-brasileira.pdf . Acesso em 17 de novembro de 2021.
Ferreira, A. B. de H. Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.
Gandin, D. Planejamento como processo educativo. Revista de Educação AEC, Brasília: AEC do Brasil, 1984.
Ilha, F. R. da S.; Krug, H. N. A gestão educacional/escolar numa perspectiva democrática. São Paulo, 2009.
Libâneo, J. C. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012. Lück, H. et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Petrópolis: Vozes, 2005.
Lück, H. Gestão escolar: democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2008.
Oliveira, D. A.; Rosar, M. de F. F. Política e gestão da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
Paro, V. H. Gestão Democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2001.
Paro, V. H. Gestão da Escola Pública: alguns fundamentos. Revista Brasileira Est. De Pedagogia. Brasília, n. 179/180/181, 1994.
Sander, B. Gestão da Educação na América Latina: construção e reconstrução do conhecimento. Campinas, 1995.
Severino, A. J. C, 2007. Metodologia do trabalho científico. 23 2 ª ed. ª ed. São Paulo: São Paulo:
Silva, E. P. da. A importância do Gestor Educacional na Instituição Escolar. Conteúdo, n.2, 2009.
Vasconcelos, C. S. Coordenação do Trabalho Pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano de sala de aula. São Paulo: Libertad, 2002.
Vieira, S. L.; Vidal, E. M. Educação básica: a equidade numa perspectiva territorial. In: XVIII Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste. Maceió, Alagoas, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.